Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-14, 10:08
Medlem
Undrar om det finns någon som har eller har haft liknande problem som jag och lyckats hantera det.
Jag vet precis hur vad och hur mycket jag ska stoppa i mig men det funkar bara ibland. För det mesta äter jag alldeles för mycket (mot energin jag gör av med) och efteråt mår jag skitdåligt över det.

För ca 8 år sedan var jag väldigt aktiv och tränade 4-5 dagar i veckan men så fick jag bekymmer med arbetsrelaterade inflammationer i bland annat axel och fick i princip sluta med träningen. Jag blev väldigt deppad av det och efter det förekom bara sporadiska promenader och lätt simning i mellan åt.

Nu till själva problemet.
Jag äter fortfarande lika mycket som när jag var aktiv och har ökat med ca 35 kg i vikt sedan dess. Ska jag beskriva känslan när jag äter så är det ungefär som om det känns att det är sista måltiden man får för alltid. Jag blir liksom "blind" till konsekvensen av det och hungerkänslan av att inte ätit tillräckligt skrämmer mig, alltså att man skulle behöva äta tätt på igen.
Jag har lyckats att gå ner i vikt men alltid har det slutat med att jag gått upp igen plus lite till.

Just nu har jag börjat träna på gym 2 dagar i veckan utan att smärtan kommer tillbaka, dock med endast lätta vikter på områden jag haft besvär. Men längtan att få bli så pass ok i kroppen igen att få börja med badminton igen.

Tacksam för svar, kanske finns seriösa människor fortfarande
Citera
2015-11-14, 10:18
Medlem
Det är bara du själv som kan kontrollera intaget. Försök äta lite mindre portioner. Matmissbruk är på samma sätt som alla andra missbruk, det ger en snabb tillfredställelse, för att sedan som oftast ge ångest eller andra komplikationer. Ta tid på dig när du äter, så kroppen hinner ge dig signaler, att nu räcker det och att du är mätt.
Citera
2015-11-14, 10:47
Bannlyst
Tycker att kaffe minskar hungern ganska mycket, men de flesta vill dricka sitt kaffe efter maten.
Är förmodligen för att de ska vara lättare få ner maten som man tar kaffe sist, men har du testat dricka kaffe innan mat?
Citera
2015-11-14, 11:51
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2015-11-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Tycker att kaffe minskar hungern ganska mycket, men de flesta vill dricka sitt kaffe efter maten.
Är förmodligen för att de ska vara lättare få ner maten som man tar kaffe sist, men har du testat dricka kaffe innan mat?
Är det samma som att dricka vatten före maten, eller ger kaffe en annan effekt på hungerkänslan?
Har du provat både och?
Citera
2015-11-14, 12:44
Medlem
Börja äta vegetariskt. Jävligt enkelt och efter ett par veckor kommer kroppen inte att vilja ha all skit i sig.

Börja drick grönskaks juice. Det absolut enklaste sättet att börja leva ett häslosamt liv.

Det är ju inte svårt men det kräver lite diciplin.!
Citera
2015-11-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfg66
Börja äta vegetariskt. Jävligt enkelt och efter ett par veckor kommer kroppen inte att vilja ha all skit i sig.

Börja drick grönskaks juice. Det absolut enklaste sättet att börja leva ett häslosamt liv.

Det är ju inte svårt men det kräver lite diciplin.!
Är student för tillfället så har begränsad ekonomi. Jag försöker äta vegetariskt i mellan åt och även öka delen med grönsaker/rotfrukter.
Men tyvärr blir det mycket falukorv=billigt.
Har även diskuterat med vegetarianer och veganer hur man kan göra. Basisk föda har kommit upp i diskussionen som ska vara bra för kroppen. Men är inte alls insatt i det.

Tack för tipsen!
Citera
2015-11-14, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moon72
Är det samma som att dricka vatten före maten, eller ger kaffe en annan effekt på hungerkänslan?
Har du provat både och?

Kaffe ger mig en mycket tydligare effekt av att minska hunger de gör nikotin och alla CS tror jag.
Vatten är inte samma sak nej.

Men jag tror dricka vatten är bra för de minska hunger också till viss del.
Citera
2015-11-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon72
Undrar om det finns någon som har eller har haft liknande problem som jag och lyckats hantera det.
Jag vet precis hur vad och hur mycket jag ska stoppa i mig men det funkar bara ibland. För det mesta äter jag alldeles för mycket (mot energin jag gör av med) och efteråt mår jag skitdåligt över det.

För ca 8 år sedan var jag väldigt aktiv och tränade 4-5 dagar i veckan men så fick jag bekymmer med arbetsrelaterade inflammationer i bland annat axel och fick i princip sluta med träningen. Jag blev väldigt deppad av det och efter det förekom bara sporadiska promenader och lätt simning i mellan åt.

Nu till själva problemet.
Jag äter fortfarande lika mycket som när jag var aktiv och har ökat med ca 35 kg i vikt sedan dess. Ska jag beskriva känslan när jag äter så är det ungefär som om det känns att det är sista måltiden man får för alltid. Jag blir liksom "blind" till konsekvensen av det och hungerkänslan av att inte ätit tillräckligt skrämmer mig, alltså att man skulle behöva äta tätt på igen.
Jag har lyckats att gå ner i vikt men alltid har det slutat med att jag gått upp igen plus lite till.

Just nu har jag börjat träna på gym 2 dagar i veckan utan att smärtan kommer tillbaka, dock med endast lätta vikter på områden jag haft besvär. Men längtan att få bli så pass ok i kroppen igen att få börja med badminton igen.

Tacksam för svar, kanske finns seriösa människor fortfarande

Räkna kalorierna då kan du äta både nyttigt & onyttigt så länge du hittar en bra kalori nivå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in