• 1
  • 2
2015-11-13, 22:51
Medlem
Anser du personligen att universum bygger p och innehller

- En "ultimat" sanning
- Flera olika sanningar, om det s r tv, tusen eller ondligt
- Ingen sanning alls

??

Personligen har jag tidigare lnge gtt med idn om att det endast existerar en enda stor sanning, vari allt r en del. Denna ges mnga namn, uttryck och metaforer; Gud, Nirvana, Tao, "Den ultimata sanningen" osv. Innan jag beskriver mer om detta vill jag dock grna hra vad ni andra har fr syn p begreppet "sanning"; existerar det, om ja- i vilken form? Utveckla. Om det inte existerar ngon sanning, varfr anser du att det r s?

Fr att frscha upp tankarna lite en trtt kvll i November!

Peace out!
Citera
2015-11-13, 22:54
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Anser du personligen att universum bygger p och innehller

- En "ultimat" sanning
- Flera olika sanningar, om det s r tv, tusen eller ondligt
- Ingen sanning alls

??

Personligen har jag tidigare lnge gtt med idn om att det endast existerar en enda stor sanning, vari allt r en del. Denna ges mnga namn, uttryck och metaforer; Gud, Nirvana, Tao, "Den ultimata sanningen" osv. Innan jag beskriver mer om detta vill jag dock grna hra vad ni andra har fr syn p begreppet "sanning"; existerar det, om ja- i vilken form? Utveckla. Om det inte existerar ngon sanning, varfr anser du att det r s?

Fr att frscha upp tankarna lite en trtt kvll i November!

Peace out!

Jag tycker denna r bekvm:

Gud skapade universum, vetenskapen visar hur.

Dvs guds betydelse minskar i takt med att man vet mer. Det fetade utelmnar jag dock.
Citera
2015-11-14, 02:03
Medlem
Overklighetss avatar
Sanningen r frnvarande av lgnen. D.v.s. den medvetna handlingen att ska bluffa, dupera, lura m.f. synonymer.

Den ngot mer abstrakta formen av sanning r att alla som tror sig veta ngonting om den egentligen inte gr s mycket annat n att just tro. Tro r ett vapen som anvnds mot den vanmakt man knner nr man inte vet. Det enda vi kan veta helt skert r ungefr att vi r ena kttklumpar i olika former som lallar runt p det hr klotet omgivet av ett vldigt djupt mrker med en och annan ljusprick dr uppe. Men d kan man ju frsts flumma till det nnu mer i och med teorin om att allt skulle vara en simulation. Men vad menas bokstavligen med simulation? Vem skapade den? Big bang. (om den nu ngonsin skedde verhuvudtaget?)

Hade kunnat rabbla upp ngra till men jag ska lgga mig och sova strax.

Men jag skulle vilja avsluta med ett pstende om att sanningen frndras ver tid som allting annat. Om det skulle finnas ngon anledning till detta s skulle man kunna sga att utveckling i den hr kontexten innebr en form utav evolution. Och att mnga sanningar, stora som sm, kanske en dag kan dra ihop sig till en enda stor sanning dr vi (eller jaa, vra ttlingar) kommer kunna leva i en enda stor sanning som kommer pbrja bygget av den slutgiltiga sanningsutopin.

Idag s tycks det dock tyvrr vara en alltfr stor brda att bra d lgnen (tyvrr) ofta fr en att komma upp sig i livet i dessa dagar. S jag kan inte pst att sanningen r s mycket vrd idag. Ett exempel hade kunnat vara att om hvding snelugg uttrycker en megasanning i sllskap utav fundamentala olikhetstyckande som rent och krass hnger hvdingen p plats s att sanningen aldrig ngonsin kan sippra ut. Dylika situationer uppstr nd relativt ofta.

Samtidigt s kan sanning vara att finna sig i och acceptera den sanning som vi ser hr, luktar och knner i vr omgivning. Frslagsvis ett exkluderande utav datorer, mobiler, tidningar, bcker och annat liknande.

S jo, det finns flera sanningar. Fler n de som jag har presenterat. Men det jag slr ett slag fr r att allting evolveras, s ven sannigen.

PS. Skulle inte rkna med varken universella eller gudomliga interventioner under vran livstid, men man kan ju alltid f fr sig att hoppas med risken fr besvikelse DS.
Senast redigerad av Overklighets 2015-11-14 kl. 02:07.
Citera
2015-11-14, 03:31
Medlem
Overklighets formulerade det bra.

Men man kan ven vnda p frgan "vad r sanning" genom att besvara den p fljande stt.

Sanning r det som tillfredsstller driften nyfikenhet.

Mnniskan r tydligen utrustad med en nyfikenhetsdrift. Det fungerar vl eftersom man vet att mnga sanningar har lett till samhlleliga frbttringar. Sett ur det perspektivet r det lttare att frst att sanning r ngot som morphar i takt med samhllets utveckling.

Men i en viss tid s r det nog sannast att sga att sanningarna r flera.

Enligt mig s gr det dock att n metafysiska sanningar, som r det som r nrmast eviga sanningar. Jag har tecknat ner dessa i mina senaste trdar. Precis som fr Jorgen300 tror jag att den lra som nrmast beskriver dessa r taoismen.
Citera
2015-11-14, 06:30
Medlem
Flera sanningar p, q, r kan alltid logiskt kombineras till en: (p & q & r).

Ingen sanning frefaller motsgas av erfarenheten (vi skulle d inte kunna veta ngonting om ngonting, vilket vi de facto kan).

Observera dock att en sanning ven kan vara av negativ natur (vi kan, t.ex. aldrig samtidigt faststlla en partikels exakta lge och rrelsemngd).
Citera
2015-11-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Flera sanningar p, q, r kan alltid logiskt kombineras till en: (p & q & r).

Ingen sanning frefaller motsgas av erfarenheten (vi skulle d inte kunna veta ngonting om ngonting, vilket vi de facto kan).

Observera dock att en sanning ven kan vara av negativ natur (vi kan, t.ex. aldrig samtidigt faststlla en partikels exakta lge och rrelsemngd).
Det var ungefr s jag tnkte ocks; det finns en sanning, vari man kan finna precis hela existensen och alla de "sm sanningar" man tycker sig kunna iaktta. Men dessa r endast sm fragment av "den stora sanningen", en del av vrldsallts-essens-sanningen. Utan denna r de sm sanningarna inget annat n subjektiva uppfattningar, och kan knappt ses som sanningar alls. Det kan endast finnas en objektiv sanning som allt r hrkopplat till, och finns inget behov av mer n s.

Det dr med negativ sanning blir iofs intressant, fr ser man det s r den objektiva sanningen ett obestridligt mste, i att antingen s finns det en sanning, och d gr det det, eller s finns det ingen sanning, och d finns det i detta nd en objektiv sanning.

Och, enligt mig, sjlvklart finns det en ultimat sanning, som visar hur allt "kom till", hur allt hnger ihop och s vidare. Vrt universum r helt utskt perfekt "kalibrerat" fr att det ska kunna existera alls, alla mnster som upprepas och upprepar sig sjlva, materia och energier, en existens s berkningsbar att vi kunnat skapa en hel vetenskap byggd p logik fr att frklara vad som finns runt och i oss. Skulle allt vi hittat hittills "rka" visa sig passa perfekt ihop s till den grad att en miljarddels promilles skillnad i energiernas frekvens hade kunnat f hela existensen att implodera, och helt pltsligt skulle vi hitta ngot slumpartat som r helt skilt frn allt vad samband och samverkan har att sga? Kvant sger vissa, men den mikrovrlden kan sgas leva efter sina egna regler, eller s kanske vi bara inte frsttt samspelet? Denna vrld rr dock inte det vi diskuterar hr, eftersom att detta samspel, hur det n sker, ocks bevisligen passar in perfekt i allt det beskrivet ovan, fr bde vi och universum existerar ju fortfarande.

Sanning, ja. En sanning, vari alla andra "sanningar" r en del.

Greenhorn, jag ska kika p vad du har skrivit om sanning och taoismen, har du lust att skriva lite om det hr relaterat till denna trden ocks?
Senast redigerad av Jorgen300 2015-11-15 kl. 01:03.
Citera
2015-11-15, 03:08
Medlem
ven i ett nt av lgner s finns det samband, saker som stmmer verens. Det r dessa saker vi kallar sanningar vanligtvis.

Men s gr det ven att p djupet finna sanningar som exempelvis vem som ljugit ihop hela denna soppa. Den som gjort det r Gaia.

Gaia r femininiteten, jing, i taoistist sammanhang. Ena halvan av skapelsen. Hon kan inget annat n ljuga fr i hennes vrld existerar ingen sanning. Hon r intryckens avsndare s fr henne r sanning och lgn helt meningslsa begrepp.
Citera
2015-11-15, 09:05
Medlem
Citat:

Det dr med negativ sanning blir iofs intressant, fr ser man det s r den objektiva sanningen ett obestridligt mste, i att antingen s finns det en sanning, och d gr det det, eller s finns det ingen sanning, och d finns det i detta nd en objektiv sanning.

Ja, den r bra:

Den Store Skeptikern: Det finns ingen sanning!

Den nnu Strre Skeptikern: r detta verkligen sant?
Citera
2015-11-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
ven i ett nt av lgner s finns det samband, saker som stmmer verens. Det r dessa saker vi kallar sanningar vanligtvis.

Men s gr det ven att p djupet finna sanningar som exempelvis vem som ljugit ihop hela denna soppa. Den som gjort det r Gaia.

Gaia r femininiteten, jing, i taoistist sammanhang. Ena halvan av skapelsen. Hon kan inget annat n ljuga fr i hennes vrld existerar ingen sanning. Hon r intryckens avsndare s fr henne r sanning och lgn helt meningslsa begrepp.
Hmm, jag vet inte om det frsta du beskriver kan kallas sanning egentligen. Har du ngot exempel p en sn freteelse, flera lgner som utgr en "sanning"? D r man ju frd bakom ljuset. Anser du att detta r vanligt frekommande? Fr nu pratar du ju i sna fall om en inbillning av sanning, inte faktisk sanning. Som att jag skulle tro att det r sant att mnen r gjord av ost.

Vad r det som har ljugits ihop? Vilken soppa pratar du om? Det skeva samhllet med alla dess normer och frsk till att f alla att passa in i en viss ram, och denna ram, eller "samhlleliga sanning" r lgnen eller ngot dylikt?

Kan du kanske beskriva "Gaia" lite mer, och frklara hur man kommit fram till det du skrev ovan? r detta verkligen kopplat till taoismen?

Edit. Lste lite snabbt om mnet, du mste va lite av en new-age'are, va? Gaia i dess traditionella betydelse beskrevs inte alls som det du snackar om utifrn vad jag kunde hitta, men inom new-age lgren verkade det kunna finnas rum fr det du skriver.

Edit 2. Lste din trd om kvinnor och gaia, hade fr mig att jag lst nt om din gaia-teori frut. Och urskta, men fr mig personligen r det trams. En skev syn p mnniskan, i synnerhet kvinnan.

Men av nyfikenhet fr ditt perspektiv undrar jag, hur anser du att det hnger ihop? Alla kvinnor r Gaia,
Senast redigerad av Jorgen300 2015-11-16 kl. 17:24.
Citera
2015-11-16, 17:32
Medlem
Fortsttning p frra..-

Alla kvinnor r Gaia, Gaia frser alla autonoma medvetanden (vad tusan r detta, och vad r Gaia jmfrt med detta?) med alla dess intryck. Om Gaia inte fanns, hade vi inte upplevt ngot alls d?

Och i detta, vad menar du med av kvinnan r en del av Gaia? Mannen r det inte? Men vissa mn kanske r det, enligt din text.

Du skrev ngonstans att allt som existerar r intryck. Och ja, frutom "uttryck" s r det vl s. Men hela din teori om avsndaren, och att alla kvinnor r denna avsndare, och drfr inte kan ha egna medvetanden, r bara en fullstndigt skev, meningsls teori vars enda grund existerar i ditt eget huvud.

Mn och kvinnor r inte s olika. Inte likadana, men inte s olika. "Kvinnor har tillgng till all vrldens kunskap, men det skulle de aldrig avslja". Wtf??!

Percepticons invndningar var riktigt bra, i s vl frsta som andra inlgget.

Hur kan du sedan pst att detta inte skulle vara diskriminerande, om du pstod att kvinnor inte kan ha ett eget medvetande? Det hr r extremt. Grundlst flum.
Senast redigerad av Jorgen300 2015-11-16 kl. 18:04.
Citera
2015-11-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Sanning r det som tillfredsstller driften nyfikenhet.
S r det ju frresten inte alls. Sanning r det som r sant. Din nyfikenhet kan teoretiskt stillas av vad som helst.
Citera
2015-11-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
S r det ju frresten inte alls. Sanning r det som r sant. Din nyfikenhet kan teoretiskt stillas av vad som helst.

Nja, det som stillar ngons nyfikenhet r per definition sant fr den personen ven om det inte skulle vara intersubjektivt verifierbart med andra personer.

Soppan jag talar om r vrlden som jag anser vara uppdiktad genom mngder av sanningar och lgner som gr i varann. Det r framfrallt Gaia som str fr uppdiktningen. Att du tror att det r en eftersatt position fr st fr dig. Jag tror snarare att Gaia kan behva avlastning emellant.

Citat:
Om Gaia inte fanns, hade vi inte upplevt ngot alls d?

Nej, det hade vi inte. Allt vi upplever r hon. ven din egen kropp r en del av henne som du rkar ha kontroll ver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in