Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-08-07, 19:02
  #49
Medlem
@Tom.Of.Finland
Socialister skulle snarare tillhör den socialliberala falangen inte den nyliberala. Om de förespråkar nyliberalism skulle det automatiskt medföra att dem inte följer några socialistiska tankegångar ö.h.t.; vad är poängen att kalla dem socialister då?
Citera
2016-08-07, 20:43
  #50
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Kapitalism är ett system där man hela tiden talar om knappa resurser. I detta system så har man även återkommande kriser. Det ger då aktörerna intrycket att i Ekonomin™ måste man slåss med andra om arbetstillfällen, bostäder, offentliga resurser och platser osv.

Många har även ett egoistiskt behov, vilket kommer från systemets logik, att skydda dom som man anser sig tillhöra den "egna gruppen" från Ekonomins™ negativa konsekvenser och därmed även sig själva. Detta leder till att andra "grupper" ska anses som sämre och lägre stående.

Många inom vänstern menar istället att det är organisering av Ekonomin™ som är problemet.

Vad är det som är fel med att skydda de som tillhör den egna gruppen? Skulle vilja säga att det är högst mänskligt att söka sig till människor som liknar en själv och som känns bekanta. Samt att snygga människor parar sig med snygga fula kan helst gå och dö.

Sedan finns det de som menar att det är bra när folk söker sig till människor som är så olika som möjligt. Till exempel när en genetiskt vacker person parar sig med ett grottnylle. Varför får du fråga dem.

Citat:
I diskussioner om ekonomi så brukar man implicit ta positionen i debatten att resurserna är begränsade, eftersom det är extremt ovanligt att någon påstår något annat. I trådstarten skrev du att du var "..genuint nyfiken på att förstå resonemanget" och "..inte ute efter att starta tjafs eller förlöjliga". Trots detta så börjar du debattera mot en egentillverkad halmgubbe.

Om vi sakta backar tillbaka bandet till diskussionen om slagsmålet i ekonomin - fokuserar man samhällsdebatten på knappheten (aka "vi har inte råd") så hamnar inte fokus på varför "vi inte har råd" och inga diskussioner om systemets utformning. Som en enkel lösning så hamnar fokuset på aktörerna längst ner i hierarkien, vilket ger oss andra lyxen att utse tydliga syndabockar och den tillfälliga möjligheten att förflytta oss ur skottlinjen. Problemet med den analysen är att det inte är Moses själv som levererar statsbudgeten på stentavlor med tydliga anvisningar om fördelning - det bestäms helt och hållet politiskt. Med detta så kommer en tendens att hänvisa till ekonomin när det passar ens politiska mål och därmed ta sig själv och sin ideologi ur diskussionen, trots att det är just människan som skapat och styr staten och ramverket för marknader med respektive funktioner.

Socialister menar att fördelningen inom ekonomin är satt under mänsklig kontroll - vi är inte fundamentalistiska manifestationer av Homo Economicus - och en annan typ av samhällsorganisering är möjlig. Det behöver nödvändigtvis inte innebära att alla människor kommer dricka guld och skita diamanter men det gör man inte heller anspråk på. För fördjupning så rekommenderar jag Marxists.org


Jag förstår vad du börjar syfta på här. Att resurser är något vi själva hittar på. Det är mänsklig hand som håller i resurser och vi kan påverka dess värde. Finansiellt kapital står i relation till reelt - såväl som socialt kapital. Själva idéen att använda mynt som valuta och mellanting för handel uppfans i antikens Grekland. Innan dess handlades det med mer praktiska saker som vin, kött, vapen, slavar och varor. Vi kan förkasta den nuvarande ekonomin och börja handla med snäckor och råvaror istället.

Det går att ifrågasätta huruvida obehindrad kapitalism är hållbart, då det leder till ett samhälle där en liten klick, nämligen de som intresserar sig för kapital och vad man kan göra med det, besitter en ofantlig del av landets resurser. Dock vill jag göra skillnad på ett samhälle med resursfördelning och ett marxistiskt samhälle som bottnar i idéen att privat egendom är stöld. I detta samhälle kommer varje arbetsinsats belönas lika mycket, vilket förstärks med tron på att alla vill bidra till det goda kollektiva, "the greater good", samt att problem försvinner om människor gosar och delar.

Man kan fråga sig vad saker egentligen har för värde när allting prisas lika högt, när den marxistiska staten driver all form av verksamhet. Om en person som har läst i tio år för att bli forskare ska ha samma lön som en gatsopare ska belönas för det hårda arbetet och framstegen med ära och "att det känns bra". De får nöja sig med det och sedan stå i kö med kreti och pleti för att åtnjuta vad det kollektiva arbetet har att erbjuda. Det är såklart viktigt att visa solidaritet och fortsätta arbeta för det lilla man får, för att visa att visa solidaritet till proletariatet. Till slut kan det tyvär bli så att varorna i landet börjar tappa i konkurrenskraft, människor blir bekväma och känner att "det viktigaste är att jag gör något". Man bryr sig mindre och mindre om vad som faktiskt produceras och börjar återgå till moder jord. Man kan undra vad en person från detta sosseland säger, där man är glad om man smussla fram en flaska vin eller något som är otillgängligt för allmänheten, när han kommer till ett samhälle där fri marknad och konkurrens skapar klockor av guld och saker utöver den smörja man delar på i sosseland.
Citera
2016-08-07, 23:09
  #51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetr0o
@Tom.Of.Finland
Socialister skulle snarare tillhör den socialliberala falangen inte den nyliberala. Om de förespråkar nyliberalism skulle det automatiskt medföra att dem inte följer några socialistiska tankegångar ö.h.t.; vad är poängen att kalla dem socialister då?

De är socialister för dem strävar efter maktcentralisering och nyliberaler är också riktigt sugen på att centralisera makten.

Socialister öppet stödjer Clinton exempelvis. Nu menar jag inte anarkister.
Citera
2016-08-10, 17:29
  #52
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Om du är införstådd med att resurser är knappa/begränsade och att ekonomi betyder just att hushålla med dessa så släpper vi det.
I och med att det påståendet endast existerar i ditt huvud så är det endast du som kan göra det ogjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Läs hela texten du länkade till. Marx skiljer inte alls på finansiellt och industriellt kapital vilket gör hela analysen "flawed".

"When we examine this credit detached from banker’s credit, it is evident that it grows with an increasing volume of industrial capital itself. Loan capital and industrial capital are identical here."

-Karl Marx
Marx påstår inte att 'loan capital' och 'industrial capital' är synonymer, vilket är tydligt med vidare läsning;
Citat:
On the whole, then, the movement of loan capital, as expressed in the rate of interest, is in the opposite direction to that of industrial capital. The phase wherein a low rate of interest, but above the minimum, coincides with the "improvement" and growing confidence after a crisis, and particularly the phase wherein the rate of interest reaches its average level, exactly midway between its minimum and maximum, are the only two periods during which an abundance of loan capital is available simultaneously with a great expansion of industrial capital
https://www.marxists.org/archive/mar...94-c3/ch30.htm

Vidare utveckling i kapitel 31 och 32:
Citat:
All revenue — whether it be intended for consumption or accumulation — as long as it exists in some form of money, is a part of the value of commodity-capital transformed into money, and is, for this reason, an expression and result of actual accumulation, but is not productive capital itself. When a spinner has exchanged his yarn for cotton — that portion which constitutes revenue however for money, the real existence of his industrial capital is the yarn, which has passed into the hands of the weaver or, perhaps, of some private consumer, and the yarn is, in fact, the existence — whether it is for reproduction or consumption — of the capital-value as well as the surplus-value contained in it. The magnitude of the surplus-value transformed into money depends upon the magnitude of the surplus-value contained in the yarn. But as soon as it has been transformed into money, this money is only the value existence of this surplus-value. And as such it becomes a moment of loan capital. For this purpose, nothing more is required than that it be transformed into a deposit, if it has not already been loaned out by its owner.
https://www.marxists.org/archive/mar...94-c3/ch31.htm
Citat:
The whole endeavour of Mr. Overstone consists in representing the interests of loan capital and industrial capital as being identical, whereas his Bank Act is precisely calculated to exploit this very difference of interests to the advantage of money-capital.
Citat:
In times of crisis, the demand for loan capital, and therefore the rate of interest, reaches its maximum; the rate of profit, and with it the demand for industrial capital, has to all intents and purposes disappeared. During such times, everyone borrows only for the purpose of paying, in order to settle previously contracted obligations. On the other hand, in times of renewed activity after a crisis, loan capital is demanded for the purpose of buying and for the purpose of transforming money-capital into productive or commercial capital. And then it is demanded either by the industrial capitalist or the merchant. The industrial capitalist invests it in means of production and in labour-power.
https://www.marxists.org/archive/mar...94-c3/ch32.htm
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Därtill måste man förtydliga att banksystemets skapande av skuldpengar hänger ihop med den s.k riskfria räntan eller tidsvärdespremien som den kallas i ekonomisk teori. Däri ligger parasitismen. Att erhålla avkastning utan risktagande på pengar som skapats genom utlåning. Notera att denna riskfria ränta inte bara kommer banksystemet tillgodo utan den ingår även i avkastningskravet på det reala kapitalet-riskfri ränta+riskpremie. Det är den här mer ingående analysen som marxister inte har gjort. Riskpremien är priset på risk och är vital för allokeringen av kapital i en ekonomi. Denna prismekanism kan bara fungera med privat kapital som konkurrerar.
Citat:
Modern bourgeois society, with its relations of production, of exchange and of property, a society that has conjured up such gigantic means of production and of exchange, is like the sorcerer who is no longer able to control the powers of the nether world whom he has called up by his spells
https://www.marxists.org/archive/mar...festo/ch01.htm
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
..avsaknaden av en fungerande prismekanism gör att resurser aldrig kan bli effektivt allokerade.
Allokeringsmekanism har flera krav, bland annat 'en fri marknad' utan statlig inblandning. Detta innebär också att valutan på denna marknad inte får komma från en stat. Dessutom måste aktörerna inneha perfekt information, trots uppenbara problem med optimal informationsinhämtning och värderingen av informationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Man kan även lyfta fram den abstrakta och mekaniska grunden som Marx förde fram, att input i form av kapital och arbetskraft ger en output i form av ett mervärde som sen kan fördelas "rättvist".
Nej, han nämner inte att detta ska vara "rättvist". Länka gärna om du vet bättre.

Nu börjar jag återigen undra vad du läst; mervärdet är inte "input i form av kapital och arbetskraft ger en output i form av ett mervärde". Det är helt fel. Mervärdet är det obetalda arbete som kapitalisten tillägnar sig från arbetaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
I praktiken har det visat sig att mervärdetsskapandet i de här kollektivistiska systemen blir lågt eller uteblir helt. Vilket leder till att den reala kapitalstocken över tiden eroderas. Och tro mig, det märktes väldigt tydligt i de forna kommuniststaterna genom ett successivt förfall av all infrastruktur.
Genomförde dessa stater det som nämns i Marx texter? Jag har mycket svårt att se det, särskilt då kommunism är ett statslöst tillstånd. Om vi exempelvis tar Sovjet, så frångick man den tydliga idén, framfört av Engels, om den "internationella kommunismen" till att anamma den nationalistiska policyn 'Socialism i ett land' - redan så tidigt som 1926.
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Vad är det som är fel med att skydda de som tillhör den egna gruppen?
"Fel" har jag inte skrivit någonting om. Däremot att det är en förklaring.
Citat:
Jag förstår vad du börjar syfta på här. Att resurser är något vi själva hittar på.
Nej, det är inte alls vad jag menar. Framförallt socialister brukar beskriva en omorganisering av ekonomin.
Citat:
I detta samhälle kommer varje arbetsinsats belönas lika mycket, vilket förstärks med tron på att alla vill bidra till det goda kollektiva, "the greater good", samt att problem försvinner om människor gosar och delar.
Inte alls, vilket du kan se i mina tidigare poster i den här tråden. Läs.
Citera
2016-08-10, 18:10
  #53
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
I och med att det påståendet endast existerar i ditt huvud så är det endast du som kan göra det ogjort.

Marx påstår inte att 'loan capital' och 'industrial capital' är synonymer, vilket är tydligt med vidare läsning;

https://www.marxists.org/archive/mar...94-c3/ch30.htm

Vidare utveckling i kapitel 31 och 32:

https://www.marxists.org/archive/mar...94-c3/ch31.htm


https://www.marxists.org/archive/mar...94-c3/ch32.htm


https://www.marxists.org/archive/mar...festo/ch01.htmAllokeringsmekanism har flera krav, bland annat 'en fri marknad' utan statlig inblandning. Detta innebär också att valutan på denna marknad inte får komma från en stat. Dessutom måste aktörerna inneha perfekt information, trots uppenbara problem med optimal informationsinhämtning och värderingen av informationen.
Nej, han nämner inte att detta ska vara "rättvist". Länka gärna om du vet bättre.

Nu börjar jag återigen undra vad du läst; mervärdet är inte "input i form av kapital och arbetskraft ger en output i form av ett mervärde". Det är helt fel. Mervärdet är det obetalda arbete som kapitalisten tillägnar sig från arbetaren.
Genomförde dessa stater det som nämns i Marx texter? Jag har mycket svårt att se det, särskilt då kommunism är ett statslöst tillstånd. Om vi exempelvis tar Sovjet, så frångick man den tydliga idén, framfört av Engels, om den "internationella kommunismen" till att anamma den nationalistiska policyn 'Socialism i ett land' - redan så tidigt som 1926.
"Fel" har jag inte skrivit någonting om. Däremot att det är en förklaring.

Nej, det är inte alls vad jag menar. Framförallt socialister brukar beskriva en omorganisering av ekonomin.
Inte alls, vilket du kan se i mina tidigare poster i den här tråden. Läs.


Nej, du har missförstått Karl Marx. Han gör ingen distinktion mellan riskfri ränta och riskpremie och därmed likställer han det finansiella kapitalet med det industriella. Det är den s.k riskfria räntan som är den felande länken. Den existerar enbart för att banksystemet bygger på FRB och att det då krävs en tidsvärdespremie. Riktiga pengar är egentligen bara guld och silver och kan aldrig föröka sig själv. 10g guld kan aldrig bli 11g guld om du förvarar det säkert i säg 2 år. I ett realt system kan man bara få avkastning för risktagande.

Allokeringsmekanismen fungerar alldeles ypperligt så länge privat kapital konkurrerar om de riskpremier som finns. Det har ingenting per se att göra med hur pengar skapas. Däremot försvinner den s.k riskfria räntan om man har en statlig skuld-och räntefri valuta som backas upp av produktion/arbete. Pengar som placeras på räntelöst konto hos centralbanken är sant riskfria och kan närsomhelst tas ut. Det innebär att avkastningskravet på realt kapital reduceras till riskpremien som kommer att vara ungefär densamma som produktivitetsökningar/vinstökningar och reala löneökningar. Gissningsvis kring 2% vid betavärde 1.

Det du talar om är hur en marknad med perfekt konkurrens ska fungera. Men marknaden fungerar allokeringsmässigt även om antaganden som perfekt information inte är uppfyllda. Det vet vi empiriskt.

Mervärdet är ju avkastningen som kapitalägaren erhåller i en marknadsekonomi. Marx hävdar visst på ett simplistiskt vis att mervärdet skulle tillfalla arbetarna om kapitalet kollektiviseras. Men avkastningen motsvarar riskpremien och därmed prismekanismen som existerar i en marknadsekonomi. Utan den blir resursallokeringen ineffektiv. Mervärdet är inget "obetalt arbete" utan den ersättning som tillfaller arbetande kapital. Arbetarnas ersättning är lön. Det blev inte mycket mervärdesskapande i de gamla kommunistländerna. Inga incitament eller fungerande prismekanismer gav sunkig levnadsstandard för alla utom den priviligierade nomenklaturan av politrucker och byråkrater.

Kommunism kan aldrig existera i ett statslöst tillstånd. Det är en oxymoron och orsaken till att inga röda revolutioner kom längre än till "proletariatets diktatur". Utan en stat så kommer merparten människor aldrig att organisera sig på ett kommunistiskt vis. Det krävs alltså en stat, en väldigt totalitär sådan, för att upprätthålla en kommunistisk ordning.
Citera
2016-08-12, 23:34
  #54
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Nej, du har missförstått Karl Marx. Han gör ingen distinktion mellan riskfri ränta och riskpremie och därmed likställer han det finansiella kapitalet med det industriella.
Läste du texten?

Om du refererar till CAPM och vidare Fama-French så är det inte konstigt att det inte tas i Marx beräkning. Eller är det en mer generell kritik mot dagens system?
Citat:
Den existerar enbart för att banksystemet bygger på FRB och att det då krävs en tidsvärdespremie.
Marx tar upp FRB;

"With the development of interest-bearing capital and the credit system, all capital seems to double itself, and sometimes treble itself, by the various modes in which the same capital, or perhaps even the same claim on a debt, appears in different forms in different hands.[3] The greater portion of this "money-capital" is purely fictitious. All the deposits, with the exception of the reserve fund, are merely claims on the banker, which, however, never exist as deposits"

https://www.marxists.org/archive/mar...94-c3/ch29.htm
Citat:
Riktiga pengar är egentligen bara guld och silver och kan aldrig föröka sig själv. 10g guld kan aldrig bli 11g guld om du förvarar det säkert i säg 2 år. I ett realt system kan man bara få avkastning för risktagande.
Även detta;

"The truth of the proposition that, “although gold and silver are not by Nature money, money is by Nature gold and silver,”[6] is shown by the fitness of the physical properties of these metals for the functions of money.[7] Up to this point, however, we are acquainted only with one function of money, namely, to serve as the form of manifestation of the value of commodities, or as the material in which the magnitudes of their values are socially expressed. An adequate form of manifestation of value, a fit embodiment of abstract, undifferentiated, and therefore equal human labour, that material alone can be whose every sample exhibits the same uniform qualities. On the other hand, since the difference between the magnitudes of value is purely quantitative, the money commodity must be susceptible of merely quantitative differences, must therefore be divisible at will, and equally capable of being reunited. Gold and silver possess these properties by Nature"

"What appears to happen is, not that gold becomes money, in consequence of all other commodities expressing their values in it, but, on the contrary, that all other commodities universally express their values in gold, because it is money. The intermediate steps of the process vanish in the result and leave no trace behind. Commodities find their own value already completely represented, without any initiative on their part, in another commodity existing in company with them. These objects, gold and silver, just as they come out of the bowels of the earth, are forthwith the direct incarnation of all human labour"

https://www.marxists.org/archive/mar...67-c1/ch02.htm

Det är mycket enkelt att söka sig fram till information.
Citat:
Det du talar om är hur en marknad med perfekt konkurrens ska fungera. Men marknaden fungerar allokeringsmässigt även om antaganden som perfekt information inte är uppfyllda. Det vet vi empiriskt.
Det beror på vad man vill uppnå med marknaden. Om man tar en intellektuell position att marknaden fungerar väl, trots att mekanismen rent teoretiskt inte håller, och sedan har återkommande kriser på marknaden - det uppfattas som att marknaden inte fungerar.
Citat:
Mervärdet är inget "obetalt arbete" utan den ersättning som tillfaller arbetande kapital. Arbetarnas ersättning är lön.
Mervärdet är differensen mellan arbetskraftens värde och värdet av arbetskraftens resultat.
Citat:
Det blev inte mycket mervärdesskapande i de gamla kommunistländerna. Inga incitament eller fungerande prismekanismer gav sunkig levnadsstandard för alla utom den priviligierade nomenklaturan av politrucker och byråkrater.
Det är sant, de gamla kommunistländerna applicerade inte Marx teorier.
Citat:
Kommunism kan aldrig existera i ett statslöst tillstånd.
Det är själva definitionen av tillståndet kommunism. Kommunism kan inte existera inom en stat.
Citat:
Det krävs alltså en stat, en väldigt totalitär sådan, för att upprätthålla en kommunistisk ordning.
Nej, eftersom det skulle vara en självmotsägelse.
Citera
2016-08-13, 13:35
  #55
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Läste du texten?

Om du refererar till CAPM och vidare Fama-French så är det inte konstigt att det inte tas i Marx beräkning. Eller är det en mer generell kritik mot dagens system?
Marx tar upp FRB;

"With the development of interest-bearing capital and the credit system, all capital seems to double itself, and sometimes treble itself, by the various modes in which the same capital, or perhaps even the same claim on a debt, appears in different forms in different hands.[3] The greater portion of this "money-capital" is purely fictitious. All the deposits, with the exception of the reserve fund, are merely claims on the banker, which, however, never exist as deposits"

https://www.marxists.org/archive/mar...94-c3/ch29.htm
Även detta;

"The truth of the proposition that, “although gold and silver are not by Nature money, money is by Nature gold and silver,”[6] is shown by the fitness of the physical properties of these metals for the functions of money.[7] Up to this point, however, we are acquainted only with one function of money, namely, to serve as the form of manifestation of the value of commodities, or as the material in which the magnitudes of their values are socially expressed. An adequate form of manifestation of value, a fit embodiment of abstract, undifferentiated, and therefore equal human labour, that material alone can be whose every sample exhibits the same uniform qualities. On the other hand, since the difference between the magnitudes of value is purely quantitative, the money commodity must be susceptible of merely quantitative differences, must therefore be divisible at will, and equally capable of being reunited. Gold and silver possess these properties by Nature"

"What appears to happen is, not that gold becomes money, in consequence of all other commodities expressing their values in it, but, on the contrary, that all other commodities universally express their values in gold, because it is money. The intermediate steps of the process vanish in the result and leave no trace behind. Commodities find their own value already completely represented, without any initiative on their part, in another commodity existing in company with them. These objects, gold and silver, just as they come out of the bowels of the earth, are forthwith the direct incarnation of all human labour"

https://www.marxists.org/archive/mar...67-c1/ch02.htm

Det är mycket enkelt att söka sig fram till information.
Det beror på vad man vill uppnå med marknaden. Om man tar en intellektuell position att marknaden fungerar väl, trots att mekanismen rent teoretiskt inte håller, och sedan har återkommande kriser på marknaden - det uppfattas som att marknaden inte fungerar.
Mervärdet är differensen mellan arbetskraftens värde och värdet av arbetskraftens resultat.
Det är sant, de gamla kommunistländerna applicerade inte Marx teorier.
Det är själva definitionen av tillståndet kommunism. Kommunism kan inte existera inom en stat.
Nej, eftersom det skulle vara en självmotsägelse.


Distinktionen mellan finansiellt och industriellt kapital gjordes analytiskt redan av Gottfrid Feder m.fl under början av 1900-talet. Långt innan CAPM. Fractional reserve banking har betydligt äldre anor liksom tidsvärdespremien. Marx gör ingen sådan åtskillnad i sin analys mellan finansiellt och realt. Sen ger förstås CAPM och modern portföljteori än bättre verktyg för att förstå mekanismerna och därmed varför Marx hade fel.

Ingenstans i texten du saxat in framgår det att Marx förstått skillnaden mellan pengar och riskvilligt kapital. Sorry, men det är du som inte läst texten ordentligt om du inte kan se det. Om du kan hitta en text där Karl Marx nämner "time value of money" så vänligen saxa in den. Jag har då aldrig sett någon.

Om något fungerar empiriskt, som marknader, så faller teoretiska invändningar bort. Likväl som teoretiskt stöd faller om något inte fungerar empiriskt, som marxistisk ekonomi.

Mervärde=vinst=ersättning för den risk som det arbetande kapitalet uppbär. Det är ett legitimt pris i en fri ekonomi. "Obetalt arbete" är marxistsvammel.

Jodå, det är klart att de gamla kommunistländerna applicerade teorierna som Marx fört fram. Förklara för mig hur en kommunistisk ordning ska kunna upprätthållas utan en stat när endast en liten minoritet människor har en kommunistmentalitet? I Sverige har vi sisådär 800 år av skiftesreformer just för att kollektivt jord-och skogsägande var ineffektivt. Ni har inte ens en gnutta empiriskt stöd för att kommunism kan fungera annat än i mycket små grupper(typ 20 personer) där alla känner varandra.
Citera
2016-08-26, 00:54
  #56
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherMouzone
Ett bra exempel är slaveriet i USA, man använde sig av afrikanska slavar för att det var gratis arbetskraft. Idag ser vi t.ex. hur högern använder sig av islamofobi för att rättfärdiga krig i Mellanöstern, muslimer är inte civiliserade därför är det okej att bomba de.
Gratis? Hur kan en slav vara gratis? Det måste vara det absolut enklaste räkneexemplet inom ekonomi att en slav inte är gratis ens om du fångar hen själv.
Citera
2016-08-26, 01:01
  #57
Medlem
gersmans avatar
Dumt påstående, det har funnits fattiga vita lika länge som det funnits vita. Kapitalism är ingen ideologi utan snarare personligt röveri. Vita kapitalister kommer aldrig att förmera sitt kapital för att ge bort det gratis till fattiga vita så att de alltid tjänar lite mer än färgade.
Citera
2016-08-26, 01:17
  #58
Medlem
Goatboys avatar
Så om man gillar pengar hatar man automatiskt andra folkgrupper?


Varför ligger inte denna tråd i papperskorgen?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback