Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-13, 14:24
  #1
Medlem
Dorniers avatar
Många har säkert tänkt på detta redan, men jag tänkte vi kunde ha en tråd om detta ändå. Att vi samlar tips och uppmaningar här angående vad man kan behöva för utrustning och kunskaper i det nya spännande Sverige. Jag menar nu inte nån eventuell gerillakrigare, utan alla som inte vill ha ett mångkulturellt Sverige där äkta svenskar till slut blir en minoritet är motståndsman (eller kvinna).

Vad för utrustning kan vara bra att ha? Lite allmän prepping där man ser till att ha annat än bara smartphone och kreditkort.

Vad kan vara bra att kunna? Tidigare gjorde de flesta svenska killar lumpen och fick skjuta med olika vapen och sova i tält i skogen. Nu finns inte lumpen, och även bland många som gjort lumpen är det säkert länge sedan man höll på med såna grejer. Vad kan man göra idag som är liknande lumpen och vad finns det mer som kan vara nyttigt?

Bör man ha ett lager mat och andra nödvändiga varor i sin bostad?

Några andra synpunkter?

RexNemorensis skrev detta inlägg i april 2014 men det känns som läget är något mer akut idag. Och även om en total samhällskollaps kanske dröjer eller aldrig inträffar så är sannolikheten för tillfälliga störningar antagligen stor.

Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Så många nationalistiskt sinnade svenskar som möjligt bör om de har åldern inne och den övriga förmågan som krävs söka sig till försvarsmakten på ett eller annat sätt. Är man ung och rask så bör man söka och göra GMU och kanske jobba några år inom försvarsmakten. Om man trivs med det så kan man söka sig till officersyrket. Vill man ha ett mestadels civilt liv så kan man åtminstone försöka göra GMU och/eller gå med i hemvärnet och engagera sig i frivillig försvarsverksamhet, eller söka anställning som GSS-T (tidvis tjänstgörande). Oavsett vad man väljer så bör man om det alls är möjligt välja något av alternativen. I det civila kan aktiviteter som skytte, orientering, jakt, multisport, klättring, vandring, allmänt friluftsliv, vissa kampsporter, amatörradio m.m. vara nyttiga.
Citera
2015-11-13, 17:58
  #2
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Om man tänker sig ett sammanbrott av samhället så blir vapen och lokal organisation de två viktigaste sakerna för överlevnad. Vad gäller övrig utrustning och färdigheter så handlar det om verktyg, rätt kläder för framförallt den kalla årstiden och ett förråd av konserver/frystorkat. Det gamla eldstålet är att föredra för att göra upp eld.

De som anser att det är larvigt att förbereda sig på basal överlevnad tillhör oftast kategorin som inte kommer att överleva om kärva villkor inträffar. Dessutom ska man betänka att de basala saker som behövs för överlevnad är ganska enkla och billiga att införskaffa och förvara.

När det gäller färdigheter så bör man givetvis förbereda sig genom att träna sin fysik. Övningsskytte med skjutvapen eller pilbåge/armborst är också viktigt.

Det allra viktigaste är emellertid att stärka sin karaktär, den mentala styrkan är A och O för överlevnad. Här är det svårt att ge konkreta tips men det finns en uppsjö av psykologisk litteratur att tillgå. Att vara förberedd och veta att man rent praktiskt är kapabel att överleva ger i sig mental styrka.
Citera
2015-11-13, 19:43
  #3
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Om man tänker sig ett sammanbrott av samhället så blir vapen och lokal organisation de två viktigaste sakerna för överlevnad.

Många saknar nog tyvärr dessa saker i dagsläget, vapen och nån större lokal samverkan.

Vad gäller utrustning så bör man nog ha en sovsäck som klarar lite kallare temperaturer och även ett spritkök eller gasolkök, ett mindre tält eller en tarp kan vara bra att ha ("emergency shelter"), liggunderlag, givetvis en ryggsäck, ifall man blir nödgad att lämna hemmet.

Kniv, ficklampa, multi-tool, stormtändare eller eldstål mm småprylar är bra att ha.

Träna fysik absolut, men inte på gymmet utan hellre genom att ge sig ut och traska i bushen, gärna i dåligt väder och/eller när det är mörkt. Man kan ha pannlampa, gärna med rött ljus.

Se till att testa alla grejer och inte bara lägga allt i en låda, när det väl behövs är det försent att bekanta sig med prylarna.

Mer synpunkter?
Citera
2015-11-13, 20:11
  #4
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Många saknar nog tyvärr dessa saker i dagsläget, vapen och nån större lokal samverkan.

Vad gäller utrustning så bör man nog ha en sovsäck som klarar lite kallare temperaturer och även ett spritkök eller gasolkök, ett mindre tält eller en tarp kan vara bra att ha ("emergency shelter"), liggunderlag, givetvis en ryggsäck, ifall man blir nödgad att lämna hemmet.

Kniv, ficklampa, multi-tool, stormtändare eller eldstål mm småprylar är bra att ha.

Träna fysik absolut, men inte på gymmet utan hellre genom att ge sig ut och traska i bushen, gärna i dåligt väder och/eller när det är mörkt. Man kan ha pannlampa, gärna med rött ljus.

Se till att testa alla grejer och inte bara lägga allt i en låda, när det väl behövs är det försent att bekanta sig med prylarna.

Mer synpunkter?


Jag vill ännu en gång trycka på kaliumjodid, tabletter du tar för att mätta sköldkörteln vid kärnkraftolyckor eller smutsiga bomber. Finns på apoteket, 10 tabletter 175,-.

Köp flera enkla knivar, plastmoraknivar för 40,-/styck. Ha ett lager. Kanske en yxa eller två och en såg, ved, spik, rep. Tändstickor, toalettpapper, tvättmedel, plastpåsar, plåster, tryckförband etc. Gasolkök och T-sprit. Sovsäckar nämnde du, likaså nämndes bra vinterkläder, kängor stövlar etc.

Dessutom bunkra burkmat. Jag har massor av billig pasta, ris, tomatkross, majs, champinjoner, bönor osv. Jag har även köpt jordnötter, choklad, kaffe, vin och öl för att kunna ha något att lyxa till kanske helgen på.

Jag har ännu kvar att fixa vattenrening och dunkar att tappa upp vatten på. Någon som har idéer hur man tappar vatten som håller länge? Måste det kokas ändå om det stått ett par dagar/veckor/månader?

Självklart rekommenderar jag jägarexamen samt hagel och kulgevär med bra sikte. Jag har sett rekommendationer på ca 3000 skott per vapen.
Citera
2015-11-13, 20:19
  #5
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Många saknar nog tyvärr dessa saker i dagsläget, vapen och nån större lokal samverkan.

Vad gäller utrustning så bör man nog ha en sovsäck som klarar lite kallare temperaturer och även ett spritkök eller gasolkök, ett mindre tält eller en tarp kan vara bra att ha ("emergency shelter"), liggunderlag, givetvis en ryggsäck, ifall man blir nödgad att lämna hemmet.

Kniv, ficklampa, multi-tool, stormtändare eller eldstål mm småprylar är bra att ha.

Träna fysik absolut, men inte på gymmet utan hellre genom att ge sig ut och traska i bushen, gärna i dåligt väder och/eller när det är mörkt. Man kan ha pannlampa, gärna med rött ljus.

Se till att testa alla grejer och inte bara lägga allt i en låda, när det väl behövs är det försent att bekanta sig med prylarna.

Mer synpunkter?


Om vi nu ska ta utrustningsdelen. Spritkök är att föredra framför gasolkök. Verktyg behöver man ju en del av men där är det viktigt att det främst är manuella sådana som yxa, fogsvanssåg, hammare och tänger etc. Rep i olika tjocklekar är också nödvändigt. Så lite som möjligt som är elberoende. Sen har vi förstås sjukvårdsartiklar, första förband som minimum, och hygienartiklar.
Citera
2015-11-13, 20:43
  #6
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag vill ännu en gång trycka på kaliumjodid, tabletter du tar för att mätta sköldkörteln vid kärnkraftolyckor eller smutsiga bomber. Finns på apoteket, 10 tabletter 175,-.

Köp flera enkla knivar, plastmoraknivar för 40,-/styck. Ha ett lager. Kanske en yxa eller två och en såg, ved, spik, rep. Tändstickor, toalettpapper, tvättmedel, plastpåsar, plåster, tryckförband etc. Gasolkök och T-sprit. Sovsäckar nämnde du, likaså nämndes bra vinterkläder, kängor stövlar etc.

Dessutom bunkra burkmat. Jag har massor av billig pasta, ris, tomatkross, majs, champinjoner, bönor osv. Jag har även köpt jordnötter, choklad, kaffe, vin och öl för att kunna ha något att lyxa till kanske helgen på.

Jag har ännu kvar att fixa vattenrening och dunkar att tappa upp vatten på. Någon som har idéer hur man tappar vatten som håller länge? Måste det kokas ändå om det stått ett par dagar/veckor/månader?

Självklart rekommenderar jag jägarexamen samt hagel och kulgevär med bra sikte. Jag har sett rekommendationer på ca 3000 skott per vapen.

Gör kaliumjodid så man klarar strålning bättre?

Bra tips om burkmat, ravioli och soldatens ärtsoppa är också bra och matigt, andra soppor kanske lite för tunna, man får lägga i bönor och annat isåfall. Bra med choklad och annat godis, kan behövas. Karameller håller sig hur länge som helst också. Kanske även sprit kan vara bra att ha, även det håller sig hur länge som helst.
Citera
2015-11-13, 20:58
  #7
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag vill ännu en gång trycka på kaliumjodid, tabletter du tar för att mätta sköldkörteln vid kärnkraftolyckor eller smutsiga bomber. Finns på apoteket, 10 tabletter 175,-.

Köp flera enkla knivar, plastmoraknivar för 40,-/styck. Ha ett lager. Kanske en yxa eller två och en såg, ved, spik, rep. Tändstickor, toalettpapper, tvättmedel, plastpåsar, plåster, tryckförband etc. Gasolkök och T-sprit. Sovsäckar nämnde du, likaså nämndes bra vinterkläder, kängor stövlar etc.

Dessutom bunkra burkmat. Jag har massor av billig pasta, ris, tomatkross, majs, champinjoner, bönor osv. Jag har även köpt jordnötter, choklad, kaffe, vin och öl för att kunna ha något att lyxa till kanske helgen på.

Jag har ännu kvar att fixa vattenrening och dunkar att tappa upp vatten på. Någon som har idéer hur man tappar vatten som håller länge? Måste det kokas ändå om det stått ett par dagar/veckor/månader?

Självklart rekommenderar jag jägarexamen samt hagel och kulgevär med bra sikte. Jag har sett rekommendationer på ca 3000 skott per vapen.


Vatten bör man inte ha stående för länge. Koka är det enklaste och bästa sättet att få bort bakterier från vattnet. Man kan förstås destillera också, en destilleringsapparat typ FOA-brännare är bra även för annat. Sen finns kemtabletter förstås men där är jag mer skeptisk, dels för att det är kemikalier men de dödar inte alla typer av bakterier heller.
Citera
2015-11-13, 21:07
  #8
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Gör kaliumjodid så man klarar strålning bättre?

Bra tips om burkmat, ravioli och soldatens ärtsoppa är också bra och matigt, andra soppor kanske lite för tunna, man får lägga i bönor och annat isåfall. Bra med choklad och annat godis, kan behövas. Karameller håller sig hur länge som helst också. Kanske även sprit kan vara bra att ha, även det håller sig hur länge som helst.

Det står att de bara skyddar mot kärnkraftverksolyckor och ingen annan radioaktiv strålning. Så vitt jag vet finns det inget annat som säljs så jag ser dessa som bästa chans vid en smutsig bomb.

Ravioli och soldatens ärtsoppa är utmärkta. Det är bara att gå loss i butiken och köpa vad man hittar. Jag väljer billigt i det här fallet eftersom man får mer för pengarna samtidigt som om de inte behövs kan det bara slängas. I ett utsatt läge om det är brist på mat kommer allt smaka gott. Tonfisk i olja och på burk har jag köpt också och makrill i tomatsås. Honung håller ju hur länge som helst och sockret ger ju snabb energi.

Minsta antydan om annalkande kaos, åk genast och bunkra bilen full.

Dessutom, berätta inte för utomstående att du har ett lager för det kommer spridas som en löpeld i kristid.

Jag köpte en uppsättning dyrkar över nätet. Vet inte om de fungerar och har skam att säga inte haft tid att undersöka dem. Finns på att-göra-listan. Dyrkar öppnar många dörrar

http://www.fass.se/LIF/product?userT...19960207000051
Citat:
1. VAD KALIUMJODID RPH PHARMA ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR

Jodtabletter är avsedda att användas av befolkningen i närheten av kärnkraftverk om radioaktiv jod skulle spridas i luften vid eventuell kärnkraftolycka. Tabletterna används som förebyggande behandling mot sköldkörtelpåverkan.
Vid en kärnkraftolycka sänds meddelandet om jodtabletter i radio.
Tabletterna skyddar ej mot annan typ av strålning från radioaktiva ämnen.

Upptaget av radioaktiv jod i sköldkörteln kan blockeras genom tidig tillförsel av hög dos kaliumjodid. Sköldkörteln har då redan tagit upp tillräckligt med jodid och någon radioaktiv jod kan inte tas upp. Risken för sköldkörtelcancer efter exponering för radioaktiv jod är större för unga individer än för äldre. Generellt gäller att foster från 12:e veckan, nyfödda och barn tillhör de känsligaste grupperna eftersom sköldkörteln hos unga individer är i tillväxt.
Citera
2015-11-13, 21:31
  #9
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag köpte en uppsättning dyrkar över nätet. Vet inte om de fungerar och har skam att säga inte haft tid att undersöka dem. Finns på att-göra-listan. Dyrkar öppnar många dörrar

I ett krisläge kanske man inte behöver vara så diskret och använda dyrkar, man kan bryta sig in ändå i en övergiven kåk? Eller hade du tänkt ta dig in nån annanstans?

Det har tipsats om större verktyg i tråden, är det för personer som bor i hus och kan behöva reparera, eller är det för byggande av nåt annat shelter eller liknande?
Citera
2015-11-13, 21:35
  #10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Vatten bör man inte ha stående för länge. Koka är det enklaste och bästa sättet att få bort bakterier från vattnet. Man kan förstås destillera också, en destilleringsapparat typ FOA-brännare är bra även för annat. Sen finns kemtabletter förstås men där är jag mer skeptisk, dels för att det är kemikalier men de dödar inte alla typer av bakterier heller.

Tack. Hur länge kan vatten stå i fyllda dunkar om man avser att koka det?
Citera
2015-11-13, 21:56
  #11
Medlem
Dorniers avatar
Om det blir strömavbrott är det bra att ha gott om stearinljus, extra batterier, olika ficklampor, campinglykta.
Citera
2015-11-13, 22:06
  #12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
I ett krisläge kanske man inte behöver vara så diskret och använda dyrkar, man kan bryta sig in ändå i en övergiven kåk? Eller hade du tänkt ta dig in nån annanstans?

Det har tipsats om större verktyg i tråden, är det för personer som bor i hus och kan behöva reparera, eller är det för byggande av nåt annat shelter eller liknande?

I ett kris eller krigsläge så kommer man in i hus ändå kanske genom fönstren om inte annat. Jag skaffade dem för tex ta sig in i säkerhetsdörrar eller liknande. Låsta lagerlokaler/butikslager osv. Fungerar dem och jag lär mig använda dem så har man ju en klar fördel gentemot att inte ha dem.

Apropå övriga färdigheter så är Krav Maga att rekommendera. Jag har gått ett antal gånger och alltså inte utbildad på något vis. Jag har pysslat mycket med sport genom åren, även varit i kontakt med boxning och kickboxning för ca 20 år sedan. Jag väger drygt 90. På ett av Krav Maga passen sparrade jag med en kvinna som var huvudet kortare än jag och ungefär i samma ålder. Hon slog riktigt bra ifrån sig och hon hade antagligen sänkt mig om hon behövt.


Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Om det blir strömavbrott är det bra att ha gott om stearinljus, extra batterier, olika ficklampor, campinglykta.

Absolut, det glömde jag skriva. Kan även tillägga krokar, met/kastspö.

Jag skulle vilja lära mig skjuta med pilbåge, men det lägger jag på framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback