Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-13, 12:47
  #1
Medlem
Patric Silverklinga (SD) vill stoppa pjäsen "Den avvikande meningen" enligt Göteborgsposten. Han säger till tidningen:

Citat:
- Vad vi hakat upp oss på? Att Regionteatern försöker leda i bevis att Sverigedemokraterna är fascister ... det är ju ren indoktrinering och vänsterpropaganda, menar Patric Silverklinga, ledamot för Sverigedemokraterna i regionens kulturnämnd.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.289483...terpjas-i-vast

Nu är detta ju inte vilken pjäs som helst, utan en föreställning som ska visas upp på olika skolor.

Är det bra eller dåligt att man försöker stoppa den? Är det värt att tumma lite på yttrandefriheten för att rädda ungdomen från "vänsterpropaganda" eller ska censur aldrig accepteras?
Citera
2015-11-13, 12:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkwarizmi
Är det bra eller dåligt att man försöker stoppa den? Är det värt att tumma lite på yttrandefriheten för att rädda ungdomen från "vänsterpropaganda" eller ska censur aldrig accepteras?

Censur ska aldrig accepteras. Det man ska göra är att titta på pjäsens innehåll och bemöta det istället. Skulle det dessutom vara fråga om exempelvis förtal, kan man ju överväga rättsliga åtgärder.
Citera
2015-11-13, 13:06
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Här är hela texten i pjäsen.
http://www.regionteatervast.se/asset...gen-151019.pdf

Det vanliga med att hat mot nationalstaten. Mest om Benito och Hitler sedan börjar och slutar med SD och det farliga med land med gränser... Sossen är ju fin där i början men det utelämnas ju att det var sossar som just införde detta med rasstudier och det parti som var närmast nazisterna och deras rätta lära var C gamla Bondepartiet. Den historian vågar de ju inte dra upp även om den såklart borde vara mest intressant om man nu fokuserar på fascismen under den tiden.
Citera
2015-11-13, 13:10
  #4
Medlem
-Mart-s avatar
Citat:
Censur ska aldrig accepteras. .
Sant

Men bör inte skolundervisningen vara neutral annars kan man tex propagera för sitt eget parti under regeringstid för att få ökat stöd när ungdomen blir äldre.
Citera
2015-11-13, 13:17
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Skolteater har varit vänstervriden i 40 år, så detta är ingen nyhet direkt.

Samtidigt bekräftar det ju min favorit-tes att dom som sysslar med skolteater är dom absolut lägsta inom kulturvärlden, "bottomfeeders" som beräknande sätter upp en massa skitföreställningar enbart för att dom skall kunna säljas in, inte till eleverna för dom får ju inte välja, utan till den ansvarige batikhäxan på skolan som köper in eländet.

Just nu funkar det med genuspladder, HBTQxyz & blattevurmande, då är det det man gör pjäser om.
På min tid var det pjäser om arbetarrörelsens hjältar & annat 68-flum.
Hade dom varit aktiva i Tyskland 1938 så hade dom satt upp pjäser om giriga judar.
Äckliga opportunister helt enkelt.

Ren ondska.
__________________
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-11-13 kl. 13:53.
Citera
2015-11-13, 13:33
  #6
Medlem
majorapas avatar
Problemet med sådant här är ju inte att det finns politiska pjäser som försöker föra fram ett politiskt budskap utan att skolungdomar ska tvingas iväg på dem.
Citera
2015-11-13, 13:49
  #7
Medlem
Om man nu inte ska censurera den, undrar jag vad som skulle vara ett "sverigevänligt" bemötande. Kanske en pjäs om hembygdsliv, konungatiden eller om olika naturromantiska mytologier.

Det finns ju inga neutrala pjäser, så frågan är vad man ska "sätta emot".
Citera
2015-11-13, 14:10
  #8
Medlem
majorapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkwarizmi
Om man nu inte ska censurera den, undrar jag vad som skulle vara ett "sverigevänligt" bemötande. Kanske en pjäs om hembygdsliv, konungatiden eller om olika naturromantiska mytologier.

Det finns ju inga neutrala pjäser, så frågan är vad man ska "sätta emot".

Det är ju uppenbart att du är vänster om det där är det bästa du kan hitta på.

Kanske en pjäs om hur många fattiga i världen som dör för att vi ska finansiera vår massinvandring, problemen med vår väldigt politisk korrekta kultur där man måste hålla med om vissa saker för att inte frysas ut, kulturrelativism, vad händer med världens mest sekulära land när väldigt många muslimer invandrar, hur kommer Sverige se ut med ett stort mansöverskott etc etc.

Kanske denna i pjäsform:
https://www.youtube.com/watch?v=iKcWu0tsiZM
__________________
Senast redigerad av majorapa 2015-11-13 kl. 14:14.
Citera
2015-11-13, 14:33
  #9
Medlem
Kanske pjäser av dissidenter från Sovjet tiden som påvisar att kommunism är extrem politik - och som i princip är det samma som Nazism.

Vilken pjäs som helst som INTE är laddat med hjärntvätt ala 1968 vänstern duger. Vilken pjäs som helst!

Inte i Sverige inte - här indoktrineras barnen från de är 0 år till de är ca 25 år......att bli kommunister.
Citera
2015-11-13, 15:00
  #10
Medlem
CannonDorfs avatar
Pjäsen i sig tycker jag nog inte att man ska kunna stoppa, men jag är lite kluven faktiskt. Om det är att anse som förtal så borde det ju rimligen inte vara tillåtet att ha föreställningarna, men det vet jag inte om det är. Handlar det inte om förtal, så tycker jag nog att pjäsen ska få visas.

Enda anledningen till att jag tvekar är för att det är skattepengar som går till detta. Hade någon skramlat ihop pengarna själv till att sätta ihop föreställningen och den inte bryter mot några lagar, så är det självklart att den ska få visas.

Däremot så ska pjäser som skolungdomar tvingas att gå på, självklart vara politiskt neutrala. Så att denna inte visas för skolungdomar ser jag som lika självklart som att inte tvinga ungdomar att gå på en föreställning som förhärligar nazismen.
__________________
Senast redigerad av CannonDorf 2015-11-13 kl. 15:03.
Citera
2015-11-13, 15:24
  #11
Medlem
trueforgoods avatar
Här visar SD sitt rätta jag.

Folk måste fatta att SD inte är vad dom utger sig för att vara utan ett populistiskt parti med en annan agenda än vad de säger sig ha. Däremot förstår jag till fullo att folk säger ifrån mot den ansvarslösa invandringspolitiken, flyktingströmmen och allt problem som multikulturalismen för med sig. Vi måste kunna diskutera detta men låt er inte luras av SD för det är inget bra parti i slutändan.
Citera
2015-11-13, 15:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Här visar SD sitt rätta jag.

Folk måste fatta att SD inte är vad dom utger sig för att vara utan ett populistiskt parti med en annan agenda än vad de säger sig ha. Däremot förstår jag till fullo att folk säger ifrån mot den ansvarslösa invandringspolitiken, flyktingströmmen och allt problem som multikulturalismen för med sig. Vi måste kunna diskutera detta men låt er inte luras av SD för det är inget bra parti i slutändan.


Exakt så sa de i Danmark om Danske folkeparti för många år sen!

Se nu vem som har ordning och reda!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback