Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-13, 10:44
Medlem
Hej!

Hur märker ni av osäkra människor?
Tycker det är knepigt att hantera sådana här personer i min närhet.

Går just nu en utbildning & vi är indelade i grupper om 5 pers. Vi har övningar ibland och denna personen (en tjej) upplever jag skall ofta peka ut andras fel och brister. Samt om någon fäller en negativ kommentar om en person el händelse, är hon inte sen att haka på och fylla i. Hon pratar oavbrutet och vill hela tiden ha uppmärksamhet. Jag upplever många saker som hon säger är " bara för att ha något sagt ".

Hon snackar en del skit om folk, men kan le utåt sätt mot personen.

Märker att hon och jag inte alls klickar och märker att hon ibland vill framföra kritik mot mig, det har jag egentligen inget emot, men jag upplever att hon gör det för att hävda sig själv. Ibland har hon även gjort det när vi har haft gruppövningar, då hon vill peka ut och ifrågasätta saker jag gjort el inte gjort. Det har oftast slutat med att jag sagt emot och sedan inte brytt mig om det.

Har lagt märke till att hon vill hävda sig på andras bekostnad, som jag uppfattar det i alla fall, men vad kan detta handla om, dålig självkänsla?

Behöver jag konfrontera henne om att jag upplever henne lite väl kritisk? Eller får hon bara då vatten på sin kvarn?

Har ni några tips om ovanstående el andra erfarenheter?
Citera
2015-11-13, 11:13
Medlem
purpurites avatar
Det du beskriver stämmer in på många, många människor är betydligt mer fördomsfulla än de inser.

Många är av den uppfattningen att man måste personligen tycka om någon eller att personligheterna klickar för att kunna "fungera tillsammans" kring ett arbete.

Har ofta upplevt att jag är ofta den ende i en grupp som inte har "problem" med någon alls, har väldigt lätt att ta människor precis som de är.

Ett av skälen varför jag inte är förtjust i grupparbeten (den kollektiva bestraffningen), känns som att människor bara väntar på "tillfällen" att gå ihop för att kritisera en annan. Känns bara oskönt, man blir själv lite av en fegis, som bara sitter tyst och "hänger på".
Citera
2015-11-13, 14:16
Medlem
Sammanbrotts avatar
Du kan ju fundera på vad hon säger om dig när du inte är där, om hon kritiserar dig inför andra när du är där. Det finns ohyfsade och självcentrerade människor i många grupper och arbetsplatser och som rackar ner på allt och alla. Kanske kan du ta det enskilt med henne, eller också försöka stå ut och vänta på att hamna i en annan grupp där hon inte är med. Det är ofta värre i arbetslivet om sådana istället är ens verkliga överordnade och kanske har inflytande över jobbrekryteringar. Vill du uppfostra henne utan att förlora något på det själv så kanske du kan skicka en bok om emotionell intelligens i julklapp eller så. Men det är ofta lönlöst att provocera eller ge svar på tal, såvida man inte ha starka argument och är en stark person som andra tror på.
Citera
2015-11-14, 03:01
Medlem
Ett kort svar på din fråga: Livserfarenhet och teoretisk kunskap.

Du kommer hinna möta många olika slags människor i framtiden. Så börja sätt gränser för dig själv och andra. Släpp endast in "vänner" innanför denna gränsen. Såna som den personen du beskrivit här i tråden behöver tydligt märka av dina gränser.

Våga ha ögonkontakt när du tex säger till henne- nu får du lägga av. Jag vill inte lyssna på sånt. (vik inte av blicken, förrän hon gör det först, bara för att markera att du menar allvar) Är du dessutom kille så behöver du inte ens höja rösten. Räcker med att du låter bestämd.

Lite knepigt att lista upp exakt hur du ska göra, men jag kan tipsa om;

"Arbetsgruppens psykologi" av Barbro Lenéer. Finns även som e-bok. Här kan du förstå din grupp och även lära dig påverka den positivt.
Läs på om Maslows behovstrappa- där kan man lätt lista ut om människan i själva verket inte mår bra.

Skit i vad hon säger om dig. Skitsnacket kommer att slå tillbaka mot henne själv en dag av andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in