Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-10, 18:13
  #37
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tror som sagt att det här med att 90-talets modet verkar komma tillbaka kommer att göra att fler fjortisar dyker upp.

Jo, det tror jag också. Hoppas det. För sen kommer även 2000-talets mode, och då lär väl både Emo's och Pj's komma tillbaka!
Citera
2016-11-10, 19:10
  #38
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag står fast vid att den började utan problem tio år tidigare men fick sig ett extremt uttryck i och med att "bloggtjejer" blev "kändisar". Enda skillnaden mellan Dessie, Paow och allt vad dom heter mot dom fjortisar jag växte upp med är att den moderna fjortisen får alldeles för mycket uppmärksamhet. Tidigare fick hon det bara från dom övriga fjortisarna i det lokala fjortisgänget. Nu får dom det från hela landets fjortisar istället.
Jag vet faktiskt inte hur det var i mitten på 90-talet, var lite för ung fortfarande för att vara tonåring då men om du säger det så fanns det säkert något som liknade de "moderna" fjortisarna från min generation.

Men jag anser iaf att de sista riktiga fjortisarna fanns till slutet på 2009, på 10-talet dog stilen ut. För nu idag finns inget som liknar stilen från 2005.

Fan 2005, miss you.
Citera
2016-11-10, 22:45
  #39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Jag vet faktiskt inte hur det var i mitten på 90-talet, var lite för ung fortfarande för att vara tonåring då men om du säger det så fanns det säkert något som liknade de "moderna" fjortisarna från min generation.
Trust me on this one. Det fanns inte digitalkameror då men du kan lita på mitt ord och det lär finnas andra som kan backa upp mig i den frågan.

Citat:
Men jag anser iaf att de sista riktiga fjortisarna fanns till slutet på 2009, på 10-talet dog stilen ut. För nu idag finns inget som liknar stilen från 2005.
Det kan jag ju hålla med om, även om jag som sagt ser en ökning av kvinnor i blandade åldrar som klär sig som 90-talsfjortisar.
Citera
2016-11-10, 23:20
  #40
Medlem
Elementarts avatar
Förut brukade det väl hänga en del fjortisar och emo's vid plattan inne i Stockholm. Är det så nu fortfarande?
Citera
2016-11-11, 01:21
  #41
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Förut brukade det väl hänga en del fjortisar och emo's vid plattan inne i Stockholm. Är det så nu fortfarande?
Nej. Det var ganska länge sen de hängde på Plattan. Prova Medis (Medborgarplatsen) med omnejd! På Söderkällaren och liknande ställen hängde de som klasar senast jag fjortis-raggade. Fast det var i och för sig ett par år sedan. De hänger kanske någon annanstans numera.

Lite dumma i huvudet. Men fina våta och trånga fittor.
__________________
Senast redigerad av Milizer 2016-11-11 kl. 01:24.
Citera
2016-11-11, 02:33
  #42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Jag har svårt att tänka mig en fjortis i ålder 30+

Inte? som BFC säger så är det en livstil. Titta på Peter Siepen, bättre fjortis en han kan du inte hitta och han är bara 50+.
Citera
2016-11-11, 05:51
  #43
Medlem
HasseBanans avatar
Har väl existerat hela tiden? Fjortis är benämning för tjej runt 14 som är allmänt korkad/okunnig och saknar självdistans. Idag fortsätter tjejer att bete sig som fjortisar långt upp i åldern. tyvärr.
Citera
2016-11-11, 10:15
  #44
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Har väl existerat hela tiden? Fjortis är benämning för tjej runt 14 som är allmänt korkad/okunnig och saknar självdistans. Idag fortsätter tjejer att bete sig som fjortisar långt upp i åldern. tyvärr.
Nu tycker jag att du uttalar dig lite nedsättande om dessa människor. Enligt min mening är de naturbarn både i Povel Ramels och Jean-Jacques Rousseaus mening.

Vi som har en högskoleexamen är inte bättre människor än dessa. Snarare tvärtom. De har en närhet till naturens villkor, fötterna i jorden och spontant kåta fittor utan att behöva intellektualisera allting.

Hellre en fjortis än en kulturtant. 8 dagar i veckan.
Citera
2016-12-23, 23:29
  #45
Medlem
xxxslimxxxs avatar
2005-2010 va minnen de då man själv va tonåring, skäms nästan lite över att ja va pj med men vafan det va ju trenden då så why not?
dessa tjejer som flitigt diskuteras går att hitta på t.ex kamrat än idag fast jaaa många har inte direkt bytt bild eller ens vart inloggade på mellan 5-9 år satt "bevisen för dess existens" går att se där ute märkte ja när ja logga in på mitt gamla konto efter 5 år
Good times
Citera
2016-12-29, 16:53
  #46
Medlem
BigFatCones avatar
På tal om fjortisar: https://www.youtube.com/watch?v=lYdVEma-xs0

Kan som sagt säga att bortsett från att man inte var så uppkopplad på min tid så är det här en lika god beskrivning av moderna fjortisar som dom från just min tid. Ja, och så var idominsalva ingen grej då.
Citera
2017-01-26, 23:49
  #47
Medlem
Jag hade helt glömt bort att dom fanns. Fanns det inte en sida som rankade fjortisar ett tag? Snyggast eller vad den hette? Dom flesta fjortisar gör bloggar eller tränar nuförtiden, å klär sig i designerkläder som hårt arbetande medelklassföräldrar arbetat för. Den nyaste Iphonen skall man också ha.
__________________
Senast redigerad av G99G99G 2017-01-26 kl. 23:54.
Citera
2017-02-02, 07:46
  #48
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Jag hade helt glömt bort att dom fanns. Fanns det inte en sida som rankade fjortisar ett tag? Snyggast eller vad den hette? Dom flesta fjortisar gör bloggar eller tränar nuförtiden, å klär sig i designerkläder som hårt arbetande medelklassföräldrar arbetat för. Den nyaste Iphonen skall man också ha.

Minns någon sida som hette "fjortisfitta" eller liknande där folk la ut, oftast påklädda, privat tagna bilder på unga tjejer. Var väl sådär 8-10 år sedan nu. Sidan stängdes ner av någon anledning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback