Citat:
Ursprungligen postat av
theeight
Såg avsnittet igår, tack för tipset.
Intressant det du skriver, att många verkar vara normala utåt. Kan det hända att dessa kvinnor är egentligen psykopater? Men psykopater visar väl sin riktiga sida när de väl gift sig?
Väldigt roligt att höra att du kikade ett avsnitt! Tror jag sett minst ett 20-tal fall av denna dokumentärserien.
Det här med att vara psykopat eller inte tycker jag är ett otroligt intressant ämne, hur är en psykopat? vad "krävs" det för att sätta en sån diagnos på en person? Många kallar ju folk för psykopater hej vilt, vilket blir helt galet.
Vad jag tänker att en "klassisk" psykopat är, är att man just som i många av dessa kvinnors fall, kan verka fullt normalt, visa kärlek för sin partner och till sina barn, sköta allt proffsigt och snyggt. Men plötsligt bli iskall och skjuta sin partner. Många gånger ser de ju sig själva som offerna - Att mannen psykiskt eller fysiskt misshandlat dom i flera år, att mannen hotat.. Etc.
Ofta (kanske är en fördom av mig) känns det som att de absolut farligaste människorna på vår jord är just sådana som har psykopatiska drag. Ofta man hört närstående till psykopatiska människor som säger att "hen var alltid tystast i skolan, gjorde aldrig motstånd, hade få vänner och gjorde sin läxor. hälsade alltid på grannarna och var för sig själv". Exempelvis Breivik..
En människa med tex schizofreni kanske sällan är farlig för andra - men vid exempelvis ett sånt tillstånd kan samhället och de runt omkring personen upptäcka förändringar. Likaså narkomaner som begår brott - man märker dom. Psykopater håller sig gärna undan, sköter sitt, är ofta ganska intelligenta och har beräknat ett mord i minsta detalj länge utan att misstankar från någon skett..
Detta är alltså mina egna tankar.. Vad tror du? Ca 1% av Sveriges befolkning sägs ha psykopatiska drag enligt stor forskning, minns jag att de sa då jag studerade psykologi på universitet för ett par år sen.
Ha det gott, vore roligt med ett svar om hur du tänker! Och vilket avsnitt du såg.
mvh Y