Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-12, 13:39
  #1
Medlem
Lyssnade just på Extrainsatta pressträffar pga flyktingkrisen och hörde att C var det enda partiet som beklagade gränskontroller och motiverade det man att de ansåg att de var de som var mest för fri rörlighet. Men de som var mest kritiska var [/url]Grön Ungdom– Det är ett dåligt förslag. Det finns inget som tyder på att det underlättar situationen eller förenklar för människor att komma in i samhället. Det är ren och skär signalpolitik, säger Lorentz Tovatt, språkrör Grön Ungdom (expressen).


Vilket har gjort att jag reviderat var partier och ungdomsförbund ligger på
fri - måttlig - restriktiv invandring skalan.

Grön Ungdom /Fi / CUF /MUF /LUF
.
C
Mp
SSU V (Vänsterledaren Jonas Sjöstedt säger till SvD att partiet är för för inre gränskontroll om det kan skapa bättre ordning men att partiet inte kommer att acceptera dem om de används som ett sätt att hindra asylsökande från att söka asyl i Sverige svd)
S
Fp (Även Folkpartiet kommer att stödja regeringens beslut om tillfälliga inre gränskontroller.)
M /Kd (Moderaterna och Kristdemokraterna är positiva till beslutet, men anser att det inte räcker.) svd
KDU
.
SD



Hade varit intressant att hör hur ni rankar partierna efter gränskontrollerna införts?
Citera
2015-11-13, 15:55
  #2
Medlem
http://www.svd.se/v-byter-linje-nej-...tingmottagande
P g a V:s byte av linje se länken ovan så har jag flyttat V så att de nu ligger strax under C.

Vilket har gjort att jag reviderat var partier och ungdomsförbund ligger på
fri - måttlig - restriktiv invandring skalan.

Grön Ungdom /Fi / CUF /MUF /LUF
.
C
V
Mp
SSU (Vänsterledaren Jonas Sjöstedt säger till SvD att partiet är för för inre gränskontroll om det kan skapa bättre ordning men att partiet inte kommer att acceptera dem om de används som ett sätt att hindra asylsökande från att söka asyl i Sverige svd)
S
Fp (Även Folkpartiet kommer att stödja regeringens beslut om tillfälliga inre gränskontroller.)
M /Kd (Moderaterna och Kristdemokraterna är positiva till beslutet, men anser att det inte räcker.) svd
KDU
.
SD
Citera
2015-11-13, 20:33
  #3
Medlem
F slår både mot Fp och M. Och som jag ser positionerar de sig för att lätt kunna
göra en uppgörelse med regeringen:
http://www.di.se/artiklar/2015/11/13...k-mot-m-och-c/
Så jag flyttar upp Fp och sätter det jämsides med S.

Vilket har gjort att jag reviderat var partier och ungdomsförbund ligger på
fri - måttlig - restriktiv invandring skalan.

Grön Ungdom /Fi / CUF /MUF /LUF
.
C
V
Mp
SSU (Vänsterledaren Jonas Sjöstedt säger till SvD att partiet är för för inre gränskontroll om det kan skapa bättre ordning men att partiet inte kommer att acceptera dem om de används som ett sätt att hindra asylsökande från att söka asyl i Sverige svd)
S / Fp
M /Kd (Moderaterna och Kristdemokraterna är positiva till beslutet, men anser att det inte räcker.) svd
KDU
.
SD
Citera
2015-11-24, 21:38
  #4
Medlem
Miljöpartiet har lyssnat på sina kommunal råd efter två månader med en flyktinginvandring på 30 000 - 40 000 i månaden.
regeringen utokade id kontroller vid gransen

Båda regeringspartiernas ungdomsförbund kritisera förslaget från "fri-hållet":

"– De här förslagen är helt oacceptabla. Det är att gå väldigt långt mot dem som har det värst i vårt samhälle i dag – flyktingarna, säger Lorenz Tovatt, språkrör för Grön ungdom.
Visst behövs åtgärder, anser SSU, men det är fel att "rikta udden mot de människor som söker sig till Sverige". (svd)

Vilket har gjort att jag reviderat var partier och ungdomsförbund ligger på
fri - måttlig - restriktiv invandring skalan.

Grön Ungdom /Fi / CUF /MUF /LUF
.
C
V
SSU (Vänsterledaren Jonas Sjöstedt säger ""innebär en tragedi för flyktingarna" svd)

Mp S / Fp
M /Kd/KDU (Moderaterna och Kristdemokraterna och Kdu anser att beslutet inte räcker.)

.
SD("Det här är alldeles för lite och kommer alldeles för sent, säger Kent Ekeroth",SD svd)

Håller ni med om hur jag har positionerat dem?
Citera
2015-11-27, 20:51
  #5
Medlem
KD flyttas ett snäpp mot "fri-hållet"
"Ebba Busch Thor backar inte upp Moderaternas migrationsförslag om att stänga gränsen för de som kommit från ett annat EU-land."
http://www.expressen.se/nyheter/vi-m...sylansokanden/

"Liberalerna stödjer inte Löfvens flyktingförslag" utan tycker det är för restriktivt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21835169.ab



Vilket har gjort att jag reviderat var partier och ungdomsförbund ligger på
fri - måttlig - restriktiv invandring skalan.

Grön Ungdom /Fi / CUF /MUF /LUF
.
C
V
SSU
Fp
Mp S /
Kd
M / KDU (KDU ligger kvar "Sverige bör tillfälligt stänga gränserna"

.
SD

Alla ungdomsförbunden bortsett från KDU vill prioritera mer åt "fri-invandring" hållet än sina moderpartier.

Alliansen är nu tydligt delad. Två partier till för mer "fri-invandring" och två för mer "restriktiv".
Citera
2015-12-03, 17:28
  #6
Medlem
"Regeringen vill kunna stoppa all bil- och busstrafik över Öresundsbron. Den möjligheten skrivs in i det lagförslag om obligatoriska id-kontroller på Öresundstågen som regeringen lägger fram under fredagen."
(sydsvenskan)


"Johan Hedin, rättspolitisk talesperson för Centerpartiet, har ingen förståelse för förslaget.
... Förslaget urholkar asylrätten ..."
(svt)


– Vänsterpartiet motsätter sig detta såklart, asylrätten måste stå i fokus, säger Christina Höj Larsen, partiets flyktingpolitiska talesperson.
(svt)

KD flyttas ett snäpp mot "fri-hållet"
"Ebba Busch Thor backar inte upp Moderaternas migrationsförslag om att stänga gränsen för de som kommit från ett annat EU-land."
http://www.expressen.se/nyheter/vi-m...sylansokanden/

"Liberalerna stödjer inte Löfvens flyktingförslag" utan tycker det är för restriktivt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21835169.ab


Nästan lika talande är vilka riksdagspartier som inte har kritiserat förslaget ...


Vilket har gjort att jag reviderat var partier och ungdomsförbund ligger på
fri - måttlig - restriktiv invandring skalan.

Grön Ungdom /Fi / CUF /MUF /LUF
C
V
.
.
.
SSU
Fp
Mp S /
Kd
M / KDU
.
.
SD


Som jag ser det har man nu fått tre grupper.
  • En "nästan fri" grupp med V Fi C och medparten av ungdomsförbunden.
  • En mittengrupp där partierna antingen vill skynda på regeringen (Kd, M, KDU) eller följer efter den.
  • SD (Som till skillnad från de mest restriktiva i mittengruppen vill göra permanenta förändringar i hur restriktiv invandringen ska vara och inte bara tillfälliga. )

Både alliansen och de rödgröna framstår allt mer tydligt delad.
Citera
2015-12-09, 22:34
  #7
Medlem
"Regeringen vill kunna stoppa all bil- och busstrafik över Öresundsbron. Den möjligheten skrivs in i det lagförslag om obligatoriska id-kontroller på Öresundstågen som regeringen lägger fram under fredagen."
(sydsvenskan)


Baserat på att Kd, L och M stoppade lagen partiellt.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ma...ka-moderaterna
Låter Ungdomsförbunden liggar kvar utom KDU som som sätter på två ställen eftersom jag inte kan
avgöra om de följer moderpartiet i den här frågan.



Vilket har gjort att jag reviderat var partier på
fri - måttlig - restriktiv invandring skalan.


Grön Ungdom /Fi / CUF /MUF /LUF
C
V
.
.
.
SSU
Fp Kd M KDU ?
Mp
S / KDU ?
.
SD


Gapet mellan S och SD minskar något.
Om det inte var för Johanssons mål på max 1000 - 2000 per dag skulle det vara ännu närmare.


[/quote]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback