Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-12, 12:49
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har ett fast nätverk hemma men och jag skulle gärna ha ett trådlöst också. Har fått tag i en trådlös accesspunkt och har hört att man ska kunna få det att funka då (en Netgear rangemax WPN802 v2) men så teknisk som man är har jag inte kommit på hur.. Kan någon hjälpa mig?!
Citera
2015-11-13, 11:23
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugglan
Hejsan!

Jag har ett fast nätverk hemma men och jag skulle gärna ha ett trådlöst också. Har fått tag i en trådlös accesspunkt och har hört att man ska kunna få det att funka då (en Netgear rangemax WPN802 v2) men så teknisk som man är har jag inte kommit på hur.. Kan någon hjälpa mig?!

Det beror lite på hur ditt nätverk ser ut hemma. Har du bara en fast ethernet-uttag i en mediabox, en switch med flera portar eller rent av en router (som kanske redan har trådlöst nät i sig)?

Vilken lösning som är bäst beror på dina förutsättningar. T.ex. hur många nätverksuttag har du tillgång idag? Hur många datorer kan vara anslutna samtidigt? (t.ex. när det gäller de IP-adresser som tilldelas av din internetleverantör).

Har du en mediabox med fyra uttag och kan använda maximalt 4 datorer samtidigt (även när det gäller adresser) så kommer denna begränsning att kvarstå även om du använder en accesspunkt eftersom de adresser du får av internetleverantören även används för dina trådlösa maskiner.

Det vanligaste är idag att man använder en s.k. trådlös router. Den är lite mer avancerad än en accesspunkt (men är oftast billigare pga större försäljningsvolymer). En vanlig router brukar ha fem ethernet-portar, där en skall anslutas till det nät som går mot internet. Routern brukar använda så kallad NAT vilket gör att alla maskiner som ansluts till routern delar på en adress mot internetleverantören. Det är ofta en förutsättning för att kunna ansluta flera maskiner eftersom många leverantörer bara har ett fåtal adresser.

Så rekommendationen är:

- Kolla vad dina datorer får för ip-adress (kolla i nätverksstatus): Om den börjar på 192.168. så är dina datorer anslutna till en lokal router (hemma hos dig) redan idag. Då funkar det fint att använda en accesspunkt. Den behöver dock konfigureras och oftast får man med ett program som man kör i datorn och som letar upp accesspunkten när den kopplas in i det lokala nätet. Där konfigurerar man den krypteringsnivå och nätverksnamn nätet skall ha. Det är i princip allt. Lokala IP-nummer delas ut av din befintliga router så där behöver man i regel inte ändra något såvida den inte delar ut för få nummer.

- Om du får en ip-adress i intervallet 172.16.0.0 - 172.31.255.255 eller 10.0.0.0 - 10.255.255.255 så har du redan lokala ip-adresser från en NAT-router hos din leverantör. Då brukar det inte finnas någon begränsning av hur många maskiner man kan koppla in och det går bra att använda en accesspunkt enligt ovanstående punkt.

- Får du en adress som inte ligger i intervallen 10.0.0.0 - 10.255.255.255, 172.16.0.0 - 172.31.255.255, 192.168.0.0 - 192.168.255.255 så har du sannolikt ett vanlig dynamiskt (tillfälligt) utdelat internet ip-nummer. De brukar vara begränsat till maximalt fyra stycken (oftast färre) och lösningen med en egen trådlös router är därför bäst i detta fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback