Citat:
Ursprungligen postat av
Sassafras21
Hej, jag har precis genomgått min första livskris. Det var en ordentligt en. Var knock out i tre år nästan. Gick in i väggen i samband med det. Nu börjar allting reda ut sig. Men allting känns så ytligt ibland. Kommer livet alltid att se ut såhär? Tänker mest på att jag har studerat vissa människor som har lyckats rejält med sina liv. Kan man få det att se ut likadant i ens eget liv? Känns som en tankar är begränsade på något sett.
Vad är en kris? Jag märkte att det hjälpte att skriva av sig lite, haha. Ska man kanske ringa och boka tid hos en erfaren psykolog/psykiatiker? Har en kontaktperson inne på psykiatriska kliniken redan, vilket som dock är en sjuksköterska. Jag menar de andra kanske har lite bättre erfarenhet? Alltså jag känner mig ambivalent till en massa saker. Ena stunden är det riktigt bra sen går det åt andra hållet. Vad kan det bero på?
Kan tillägga att jag är 22 år.
Tackar så mycket om jag kan få några svar!
Du har inget behov av en psykolog vad jag kan se. Men jag tvivlar inte på att du har haft kontakt med psykiatrisk vård tidigare (varför).
Skriv mer detaljerat vad du tänker på istället.
Vad menar du med att du gått igenom en livskris?
Vad menar du med att du gått in i väggen?
Vad menar du med att vissa människor har lyckats med sina liv?
Jag tror mycket av dina problem beror på att du bara är 22 år gammal och att du inte verkar särskilt verbal eller livserfaren. Jag tror du behöver växa upp. Utbilda dig till ett yrke. Skaffa ett jobb. Inget av detta är lätt, men livet är inte och ska inte vara lätt. Är man 22 är det dags att inse att verkligheten är sådan. Man får sluta med blöjorna, kavla upp ärmarna och ta ansvar för sitt eget liv, och kämpa på.
Kämpar du på med detta jag skriver så kommer du inte fundera så mycket på hur lyckade andra är, och till slut kommer du själv bli lyckad.
Använd inte droger / alkohol, och umgås inte med drogande misslyckade människor (även om du känner att just dessa är välkomnande och icke-dömande mot dig), så kommer du slippa många problem och svårigheter i ditt liv, för dessa människor kommer dra ned dig i skiten och ge dig dåliga vanor och dåliga värderingar som förstör livet.