2015-11-11, 22:33
Medlem
Skyrocketins avatar
Hej, idag gick min cykel sönder och jag tänkte fråga om råd. Det som hänt är att den metallstav (hjulaxel?) som hjulet är fäst vid, som man skruvar på vid cykelramen har gått av. Det är "staven" på bakdäcket som alltså gått av helt. Förtydligande: Den metallstav som cykeln roterar runt, som fäster den vid ramslutet på bakdelen. Den går ena cykelns sida till den andra, igenom bakdäckets mittpunkt (där kuggarna för olika växelspår sitter). Jag kollade på det idag och märkte att det inte fanns så mycket att göra. Går dessa att få tag på? Finns det något standardmått på dessa?

Min fråga är alltså: Är det lönt att köpa en ny sådan stav och helt enkelt bara byta ut den trasiga. Kommer det medföra komplikationer?

Hoppas erfarna cyklare kan svara!
Citera
2015-11-11, 22:50
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Hej, idag gick min cykel sönder och jag tänkte fråga om råd. Det som hänt är att den metallstav (hjulaxel?) som hjulet är fäst vid, som man skruvar på vid cykelramen har gått av. Det är "staven" på bakdäcket som alltså gått av helt. Förtydligande: Den metallstav som cykeln roterar runt, som fäster den vid ramslutet på bakdelen. Den går ena cykelns sida till den andra, igenom bakdäckets mittpunkt (där kuggarna för olika växelspår sitter). Jag kollade på det idag och märkte att det inte fanns så mycket att göra. Går dessa att få tag på? Finns det något standardmått på dessa?

Min fråga är alltså: Är det lönt att köpa en ny sådan stav och helt enkelt bara byta ut den trasiga. Kommer det medföra komplikationer?

Hoppas erfarna cyklare kan svara!
Finns att köpa hos cykelhandlaren. Kostar väl någon hundralapp.
Citera
2015-11-11, 23:56
Medlem
Det är säkert en standardgrej, bara att visa upp i välsorterad cykelaffär och köpa en ny. Att byta själv kan dock vara allt mellan ett femminutersjobb och heldagsjobb, helt beroende på vad för slags nav du har och hur mycket vana du har av att mecka själv.
Citera
2015-11-12, 11:22
Medlem
orvarens avatar
Har du "in sticks axlar" med en "spak" på ena sidan byter du hur enkelt och snabbt som helst.

Är det en "vanlig" så får du skruva isär allt och lägga delarna i en rad och montera i rätt ordning,avfetta och smörj in med nytt om du vill vara extra noga!
Citera
2015-11-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har du "in sticks axlar" med en "spak" på ena sidan byter du hur enkelt och snabbt som helst.

Är det en "vanlig" så får du skruva isär allt och lägga delarna i en rad och montera i rätt ordning,avfetta och smörj in med nytt om du vill vara extra noga!

Ovanstående gäller väl bara om det är den tunna stången som gått av, den som spänner fast hjulet? Hur skulle det vara enklare att byta en ihålig hjulaxel (för genomförning av nämnda stång) än en som inte är ihålig?
Citera
2015-11-12, 20:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ovanstående gäller väl bara om det är den tunna stången som gått av, den som spänner fast hjulet? Hur skulle det vara enklare att byta en ihålig hjulaxel (för genomförning av nämnda stång) än en som inte är ihålig?
Ja precis! Exakt samma förfarande,men med tanke på beskrivningen,så är inte Jag säker på vilken sorts axel,eller om det verkligen är axeln som är "jälvigt trasig" en bild hade definitivt hjälpt oss alla!

Likaså är det utanpåliggande växlar,då är det inte lika svårt,som om det är ett tre,fem,sju,eller åttaväxlat nav med alla "prylar" som finns där inne...
Citera
2015-11-12, 22:06
Medlem
[quote=orvaren|55368990Likaså är det utanpåliggande växlar,då är det inte lika svårt,som om det är ett tre,fem,sju,eller åttaväxlat nav med alla "prylar" som finns där inne...[/QUOTE]

Hade det varit navväxel så hade man kanske blivit tvungen att byta allt förutom själva höljet som ekrarna sitter fast i. Blir förstås mycket dyrare, och kan i sådant fall vara billigare att köpa en begagnad cykel/bakhjul om man hitter det till ett bra pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in