Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-11-26, 09:52
  #25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Klart polisen ger sig på de enkla målen. Att ge sig på langare och ännu högre upp i drogkedjan kan ju vara farligt! Vi får liksom den polis som vi som samhälle förtjänar och detta är väl rätt signifikativt om ett närmast messamhälle att polisen inte vågar ens.
Visst är det så. Flera poliser har ju gått ut och sagt att dom aktivt plockar kända missbrukare eftersom det ser bra ut i statistiken och kräver minimal insats från deras sida. Det är ju fantastiskt jävla tragiskt rent ut sagt.

Staten ska rent ut sagt skita i vad folk gör så länge ingen ofrivillig blir inblandad.

"Men jag vill inte betala för X på grund av Y!"
Nej, det vill inte jag heller men nu lever vi i ett samhälle som ser ut så att man betalar för saker man inte gillar eller bryr sig om. Dessutom utmanar jag alla att hitta ett land där det inte har varit ekonomiskt fördelaktigt att åtminstone avkriminalisera det personliga bruket. Det går även bra med länder där det har lett till landet har gått under på grund av att folket har förslavats under droger, Kina och dess opiumhålor räknas inte av ganska enkla skäl.
Citera
2015-11-26, 10:09
  #26
Medlem
emaptis avatar
Det borde vara enkelt att snabbt riva upp idiotin med kriminaliserat bruk, dom skulle kunna planka englands system rakt av och då fortsätta låta drogerna vara otillåtna men inte olagligt att ha dom i kroppen.

Jag tror det största hindret är alla som idag är straffade för narkotikabruk, hur ska dom göra med dom? Givetvis kommer straffen även för innehav att bli lindrigare med en mindre restriktiv narkotikapolitik och många har nyligen dömts för ringa narkobrott, ska dom bara släppa dom? Ska polisen helt sluta gripa folk fram till en eventuell avkriminalisering?

Bättre sent än aldrig, och det är sent, den lagstiftningen skulle aldrig ha kommit till från början.
Citera
2015-12-03, 23:36
  #27
Medlem
Mollips avatar
Det är väl ändå lite konstigt varför polisen är så kåt på att få ha kvar kriminaliseringen av eget bruk?

Det finns inget vetenskapligt stöd för att det ger minskat problematiskt bruk, det som borde vara samhällets prioritering om medborgarnas hälsa skulle vara det som är viktigt.
Tvärtom skapar det tillsammans med den övriga repressiva narkotikapolitiken en onödig och ibland dödligt destruktiv stigmatisering av alla som brukar alternativa droger, förutom en hel massa annat skit som att repression alienerar medborgare från samhället.

Så varför vill polisen så gärna ha kvar förbudet? Jag tror att det beror på att dom med den lagen fått ett lagrum för att kunna plocka vem som helst när som helst. Och det är helt upp till den enskilde polisens omdöme. Smidigt för dom. Dåligt för alla andra. Många kriminella använder också narkotika så då kan dom också få annat gratis på köpet. Kriminalisering av eget bruk är helt enkelt polisens frikort till att kunna integritetskränka Sveriges medborgare.
__________________
Senast redigerad av Mollip 2015-12-03 kl. 23:38.
Citera
2015-12-04, 08:16
  #28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Det är väl ändå lite konstigt varför polisen är så kåt på att få ha kvar kriminaliseringen av eget bruk?

Det finns inget vetenskapligt stöd för att det ger minskat problematiskt bruk, det som borde vara samhällets prioritering om medborgarnas hälsa skulle vara det som är viktigt.
Tvärtom skapar det tillsammans med den övriga repressiva narkotikapolitiken en onödig och ibland dödligt destruktiv stigmatisering av alla som brukar alternativa droger, förutom en hel massa annat skit som att repression alienerar medborgare från samhället.

Så varför vill polisen så gärna ha kvar förbudet? Jag tror att det beror på att dom med den lagen fått ett lagrum för att kunna plocka vem som helst när som helst. Och det är helt upp till den enskilde polisens omdöme. Smidigt för dom. Dåligt för alla andra. Många kriminella använder också narkotika så då kan dom också få annat gratis på köpet. Kriminalisering av eget bruk är helt enkelt polisens frikort till att kunna integritetskränka Sveriges medborgare.

Polisen vill alltid ha mer makt och fler tvångsmedel. Det känns som en naturlag. Oavsett fakta.

Se Säpo som nu vill ha rätt hacka datorer och samla in ännu mer data, men de lyckas inte hitta en misstänkt (oskyldig) terrorist som lever helt öppen med egen fb-sida...
Problemet, i verkligheten, är inte brist på tvångsmedel.
Citera
2015-12-05, 19:47
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Det är väl ändå lite konstigt varför polisen är så kåt på att få ha kvar kriminaliseringen av eget bruk?

Det finns inget vetenskapligt stöd för att det ger minskat problematiskt bruk, det som borde vara samhällets prioritering om medborgarnas hälsa skulle vara det som är viktigt.
Tvärtom skapar det tillsammans med den övriga repressiva narkotikapolitiken en onödig och ibland dödligt destruktiv stigmatisering av alla som brukar alternativa droger, förutom en hel massa annat skit som att repression alienerar medborgare från samhället.

Så varför vill polisen så gärna ha kvar förbudet? Jag tror att det beror på att dom med den lagen fått ett lagrum för att kunna plocka vem som helst när som helst. Och det är helt upp till den enskilde polisens omdöme. Smidigt för dom. Dåligt för alla andra. Många kriminella använder också narkotika så då kan dom också få annat gratis på köpet. Kriminalisering av eget bruk är helt enkelt polisens frikort till att kunna integritetskränka Sveriges medborgare.

Jag tror dem vill ha kvar det framförallt för statistikens skull då det dem ändå dem egentligen tar fast är brukare , som även betalar in bra mycket pengar för sina böter.
Sen dömer man ju personer efter sannolikhet i Sverige och därför underlättar det ju enormt för dem att döma en langare om man tagit fast några med langarens nummer i telefonerna och en påse weed i fickan. Istället för att just få fast langaren med grejerna på sig mm.
Citera
2015-12-06, 00:01
  #30
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swecun
Jag tror dem vill ha kvar det framförallt för statistikens skull då det dem ändå dem egentligen tar fast är brukare , som även betalar in bra mycket pengar för sina böter.

Tror du verkligen att böterna betalar lönerna för polisen? Eller betalar nått över huvud taget. Det enda det gör är att kosta pengar. Tänk lite utanför boxen.

mvh
Citera
2015-12-06, 00:25
  #31
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Visst är det så. Flera poliser har ju gått ut och sagt att dom aktivt plockar kända missbrukare eftersom det ser bra ut i statistiken och kräver minimal insats från deras sida. Det är ju fantastiskt jävla tragiskt rent ut sagt.

Staten ska rent ut sagt skita i vad folk gör så länge ingen ofrivillig blir inblandad.

"Men jag vill inte betala för X på grund av Y!"
Nej, det vill inte jag heller men nu lever vi i ett samhälle som ser ut så att man betalar för saker man inte gillar eller bryr sig om. Dessutom utmanar jag alla att hitta ett land där det inte har varit ekonomiskt fördelaktigt att åtminstone avkriminalisera det personliga bruket. Det går även bra med länder där det har lett till landet har gått under på grund av att folket har förslavats under droger, Kina och dess opiumhålor räknas inte av ganska enkla skäl.

Jag håller med dig i stora drag. Men vilka är dessa "ganska enkla skäl" som gör att Kina med opiumhålor inte räknas?
Citera
2015-12-06, 19:35
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
Tror du verkligen att böterna betalar lönerna för polisen? Eller betalar nått över huvud taget. Det enda det gör är att kosta pengar. Tänk lite utanför boxen.

mvh

Nej jag tror inte det betalar polisens lön och det skrev jag inte heller ?

Med 48.000 lösta narkotikabrott år 2014 och minsta boten är 2800:- så kan polisen visa upp en "inkomst" på 137 miljoner som dem kan visa för sina arbetsgivare för att visa på att lagen fortfarande fyller funktion samt att dem har gjort möda för sin lön.
Om vi legaliserar bruket så kommer dem inte kunna visa upp några resultat för dem tar aldrig fast langare som gör att polisdepartementet måste minska sina arbeten, något som alla poliser idag självklart är rädda för och därför förespråkar lag på cannabis.

Tänk utanför boxen VH
Citera
2015-12-07, 17:48
  #33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Jag håller med dig i stora drag. Men vilka är dessa "ganska enkla skäl" som gör att Kina med opiumhålor inte räknas?
Kort sagt för att det var helt andra tider och förutsättningar då.
Citera
2015-12-11, 01:33
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Nä låt dom dö tycker väl jag inte.

Anorektiker, rökare, extremidrottare, och feta som grupp begår ju knappast andra brott eller parasiterar på samhället som pundarna gör. Anorektiker begår ju sällan några brott för att finansiera sin livstil. En påtänd idiot är ju farligare en en nykter idiot.

Visst är inte världen svart eller vitt, men i stor sett så är pundare paria i mina ögon. Det finns inget coolt eller ballt i att knarka, en legalisering hade kunnat ge fritt inträde för droger i samhället.


Fan är det för fel på dig? Du blir inte aggressiv och utåtriktad av cannabis, du blir lugn och passiv, till skillnad då mot den lagliga drogen alkohol som många flippar ur totalt på, vill slåss etc. Hur fan kan det vara olagligt att bara ha det i blodet, jag får väl ha vad fan jag vill i min kropp utan att en jävel ska bry sig om det.

Ytterligare ett fel på det här skitlandet. Många stater i USA legaliserar cannabis för fulla muggar, med butiker som säljer etc men i Sverige får man inte ens röka en holk utan att snutfan ska sniffa en i arslet. Det får vara slut på den hör skiten nu, legalisering omgående är det som gäller, hatar det här feministlandet som styrs av massa kärringar.
Citera
2016-01-04, 17:04
  #35
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swecun
Jag tror dem vill ha kvar det framförallt för statistikens skull då det dem ändå dem egentligen tar fast är brukare , som även betalar in bra mycket pengar för sina böter.
Sen dömer man ju personer efter sannolikhet i Sverige och därför underlättar det ju enormt för dem att döma en langare om man tagit fast några med langarens nummer i telefonerna och en påse weed i fickan. Istället för att just få fast langaren med grejerna på sig mm.
Det verkar underligt om polisens prio skulle vara att leka lapplisor med skjutvapen som ska samla inkomster till staten med kroppsbesiktningar aka pissprover. Men dom drar säkert in en del extrainkomster till Magdalena Anderssons portmonnä. Trist om det skulle vara på det sättet.

Jag tror ändå på att polisen tycker att möjligheten att stoppa vem-som-helst-när-som-helst bara på blotta misstanken är ett väldigt bekvämt arbetsredskap. Det lägger också alldeles för mycket ansvar på den enskilde polisen. Själv tycker jag det är rent ut sagt åt helvette att det tillåts utifrån demokratiska skäl.
Citera
2016-02-16, 00:28
  #36
Medlem
FlamingBacons avatar
Det beror väl på att det främst att fattiga, sjuka och marginaliserade som brukar illegala droger. Samma överrepresentation finns inom andra brottskategorier också, som exempelvis mord.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback