Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-11, 14:08
  #1
Medlem
Köpte en Imac 21,5" med standard 5400rpm hdd för något år sedan. Nu börjar jag dock tröttna rejält på den långsamma hårddisken. Tur att badbollen blev snyggare i senaste uppdateringen.

Enligt en youtube-video i ämnet så verkade det väldigt omständigt att göra det själv. Kan man lämna in datorn till Apple, eller någon annan, och låta dem sätta i en 256 gb SSD? Vad skulle det kosta? Någon som varit i liknande situation?

Kom gärna med förslag på SSD-modeller (PCI-e) som passar till min Imac. Helst mellan 128-512 gb.
__________________
Senast redigerad av petzor 2015-11-11 kl. 14:11.
Citera
2015-11-11, 16:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Köpte en Imac 21,5" med standard 5400rpm hdd för något år sedan. Nu börjar jag dock tröttna rejält på den långsamma hårddisken. Tur att badbollen blev snyggare i senaste uppdateringen.

Enligt en youtube-video i ämnet så verkade det väldigt omständigt att göra det själv. Kan man lämna in datorn till Apple, eller någon annan, och låta dem sätta i en 256 gb SSD? Vad skulle det kosta? Någon som varit i liknande situation?

Kom gärna med förslag på SSD-modeller (PCI-e) som passar till min Imac. Helst mellan 128-512 gb.

Du kan endast sätta i en PCI-e SSD från en iMac då de har en speciell mjukvara i sig, vilket gör att du har två olika modeller av välja på, Samsung 256GB och 512GB OEM. Det går att hitta begagnade på ebay för mellan 2000-4000 kr.

Vill du dock byta ut din 5200rpm disk till en SSD går det alldeles utmärkt. Ett alternativ är också att köpa en extern Thunderbolt SSD och använda den som systemdisk.

Apple själva kan inte hjälpa dig med att sätta in en hårddisk, utan det är isåfall en extern butik/verkstad som du måste vända dig till. (Digital Inn, MacForum eller valfri datorbutik med service.)
Citera
2015-11-11, 21:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RichardAlpert
Du kan endast sätta i en PCI-e SSD från en iMac då de har en speciell mjukvara i sig, vilket gör att du har två olika modeller av välja på, Samsung 256GB och 512GB OEM. Det går att hitta begagnade på ebay för mellan 2000-4000 kr.

Vill du dock byta ut din 5200rpm disk till en SSD går det alldeles utmärkt. Ett alternativ är också att köpa en extern Thunderbolt SSD och använda den som systemdisk.

Apple själva kan inte hjälpa dig med att sätta in en hårddisk, utan det är isåfall en extern butik/verkstad som du måste vända dig till. (Digital Inn, MacForum eller valfri datorbutik med service.)
Pratade med min lokala M-Store idag. De sa att själva hårddisken antagligen skulle gå på minst 2k, plus jobbkostnad på lika mycket.

Inte värt det alltså. Om jag gör något så blir det att själv försöka byta ut HDD:n på SATA-platsen mot en Samsung EVO 250-500 gb för 1-2kkr.

Antagligen väntar jag istället till nästa Imac 4k-generation och beställer direkt från apples hemsida så att jag kan konfigurera den med en PCI-e SSD.
Citera
2015-11-12, 20:51
  #4
Medlem
21.5" har vad jag vet inte PCIe-anslutningen såvida datorn inte beställdes med fusion drive redan från början.

Jag har bytt 2 gånger i min 27" 2013. Första var en SanDisk 128GB som jag lyckades köpa från eBay för 900kr, men sedan hittade jag en Samsung 256GB för 1000kr, som dessutom har dubbelt så hög skrivhastighet som SanDisken (700MB/s läs/skriv jämfört med SanDisken som enbart har 350MB/s i skrivhastighet).
Skärmen sitter med dubbelhäftande tejp som måste tas bort innan ny appliceras vid ihopmonteringen, samt att moderkortet måste skruvas loss för att installera SSD'n (ej jobbigt när man väl är inne i datorn)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback