Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-11, 11:20
  #1
Medlem
Tja
Ska vara med i min första tävling och är ganska taggad inför de. Nog för att de är en amatörtävling och bara för nybörjare så känner jag mig väldigt taggad för de.

Då till min fråger:
Om vi säger att man väger 74 och viktklasserna är -71 och -77 hur gör ni då?

Hur förbereder ni inför tävlingen mentalt?
(nog för att min tävling inte är så viktig men tänkte mer på större matcher)

Brukar man kolla upp motståndet stenhårt eller tar man det som de kommer?

Kommer ni på fråger som handlar om detta så kan detta bli en mer löpande tråd med fråger och svar
Citera
2015-11-11, 12:17
  #2
Medlem
Retwas avatar
Vilken sport gäller det?
Förbered dig genom att träna och sparra mycket. Titta på matcher innan. Lyssna på tränaren och gör som han säger när du tränar innan matchen men gör det som du själv tycker känns riktigt under själva matchen. Om du möter någon som ser stor och farlig ut så tänk på att det bara är en människa som alla andra. Om du kan så titta på motståndaren när han värmer upp och om han ser dig värma upp så ge han så lite info som möjligt.
Har själv gått 2 muay-thai-matcher och vunnit båda och i lördags gick jag 2 tkd-matcher och vann första men förlorade andra stort. Det är roligare att vinna men förlorar man är det inget att deppa över, det finns alltid någon som är bättre.

Lycka till
Citera
2015-11-11, 13:32
  #3
Medlem
mma tränar jag första terminen ska gå grappling tunering om jag fattade de rätt. vinner man går man vidare förlorar man är man ute
Citera
2015-11-13, 09:26
  #4
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgbo
Tja
Ska vara med i min första tävling och är ganska taggad inför de. Nog för att de är en amatörtävling och bara för nybörjare så känner jag mig väldigt taggad för de.

Då till min fråger:
Om vi säger att man väger 74 och viktklasserna är -71 och -77 hur gör ni då?

Hur förbereder ni inför tävlingen mentalt?
(nog för att min tävling inte är så viktig men tänkte mer på större matcher)

Brukar man kolla upp motståndet stenhårt eller tar man det som de kommer?

Kommer ni på fråger som handlar om detta så kan detta bli en mer löpande tråd med fråger och svar

Deffa inte ihjäl dig för att komma ner nån viktklass om du kör första tävlingen, visst nu är du rätt så nära -71 och är matchen några veckor bort är det inga problem att ta sig dit, är den inom närmaste veckan eller veckan efter det så kör i den högre viktklassen om du inte har lätt för att tappa vikt. Men stirra dig inte blind på viktklasser och vågen, det är som sagt amatörtävling och du är där i första hand för att testa dig och ha roligt så kvittar egentligen om du kör i en högre viktklass i detta skede.

Mentalt så föreställ dig att du vinner, fokusera på vad du är bra på och gör det du är bra på. Trassla inte till det för mycket utan träna allt men lägg fokus på ditt "game".

Du kommer vara nervös, du kommer vara orolig, rädslan kommer kicka in, du kommer få känslor att du borde dra dig ur och allt och lite till. Det är helt naturligt och nåt alla känner inför nåt liknande, skillnaden är att vissa gör det iallafall och andra gör det inte. Och det är bara kroppens sätt att förbereda sig för det som komma skall. Så mentalt låt alla känslor komma men låt dom inte få fäste i huvudet, visst jag är rädd men det är naturligt är det bara tänka, är kroppen som enbart förbereder sig osv osv.

Annars lev och träna som du gjort och försök inte slänga om nåt just i slutet (är väldigt vanligt att man helt byter träningssätt eller diet typ dagar eller veckor innan match när ens rädsla kickar in och man känner sig inte komplett på nåt plan)

Så träna hårt och umgås även med andra människor än dom du tränar med för att få liten mental paus från "fightingen" emellanåt, gå på bio och gör saker som får en på andra tankar dagarna innan match, helst umgås med människor som du mår bra av att umgås med och undvik gräl, konflikter, jobbiga ämnen i övrigt, stäng gärna av mobil och låt sociala medier vila med alla aviseringar och uppdateringar och ditten och datten. Läs en lättsmält bok istället. Helst desto närmare match du kommer.

Plus glöm inte det viktigaste: Ha roligt!

Lycka till!
Citera
2015-11-13, 20:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Deffa inte ihjäl dig för att komma ner nån viktklass om du kör första tävlingen, visst nu är du rätt så nära -71 och är matchen några veckor bort är det inga problem att ta sig dit, är den inom närmaste veckan eller veckan efter det så kör i den högre viktklassen om du inte har lätt för att tappa vikt. Men stirra dig inte blind på viktklasser och vågen, det är som sagt amatörtävling och du är där i första hand för att testa dig och ha roligt så kvittar egentligen om du kör i en högre viktklass i detta skede.

Mentalt så föreställ dig att du vinner, fokusera på vad du är bra på och gör det du är bra på. Trassla inte till det för mycket utan träna allt men lägg fokus på ditt "game".

Du kommer vara nervös, du kommer vara orolig, rädslan kommer kicka in, du kommer få känslor att du borde dra dig ur och allt och lite till. Det är helt naturligt och nåt alla känner inför nåt liknande, skillnaden är att vissa gör det iallafall och andra gör det inte. Och det är bara kroppens sätt att förbereda sig för det som komma skall. Så mentalt låt alla känslor komma men låt dom inte få fäste i huvudet, visst jag är rädd men det är naturligt är det bara tänka, är kroppen som enbart förbereder sig osv osv.

Annars lev och träna som du gjort och försök inte slänga om nåt just i slutet (är väldigt vanligt att man helt byter träningssätt eller diet typ dagar eller veckor innan match när ens rädsla kickar in och man känner sig inte komplett på nåt plan)

Så träna hårt och umgås även med andra människor än dom du tränar med för att få liten mental paus från "fightingen" emellanåt, gå på bio och gör saker som får en på andra tankar dagarna innan match, helst umgås med människor som du mår bra av att umgås med och undvik gräl, konflikter, jobbiga ämnen i övrigt, stäng gärna av mobil och låt sociala medier vila med alla aviseringar och uppdateringar och ditten och datten. Läs en lättsmält bok istället. Helst desto närmare match du kommer.

Plus glöm inte det viktigaste: Ha roligt!

Lycka till!

grymt inlägg tack så mycket

Är inte så orolig nu och tror inte jag blir så orolig de värsta som kan hända är att man möter en som inte slutar om man tapar och då hoppas jag att dommaren bryter in xD
Citera
2015-11-14, 01:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gbgbo
Tja
Ska vara med i min första tävling och är ganska taggad inför de. Nog för att de är en amatörtävling och bara för nybörjare så känner jag mig väldigt taggad för de.

Då till min fråger:
Om vi säger att man väger 74 och viktklasserna är -71 och -77 hur gör ni då?

Hur förbereder ni inför tävlingen mentalt?
(nog för att min tävling inte är så viktig men tänkte mer på större matcher)

Brukar man kolla upp motståndet stenhårt eller tar man det som de kommer?

Kommer ni på fråger som handlar om detta så kan detta bli en mer löpande tråd med fråger och svar

Ligger du på jämna 74, eller är du över 74.5? Hursom, jag tycker du ska ta dig ner, för i 77, så har du 80-85-kgs killar, som går ner på lång tid, och växer något enormt inför matchdag, det vanliga är att de flesta går ner, man går inte i en viktklass man inte väger in i så att säga, för väger du 77 jämnt så likväl kommer det komma killar som klivit ner.

Hur långt mellan iväg och matcher? Det spelar stor roll för i min sport så hinner vi äta upp oss rejält och därför blir nedgången så värdefull, men är matchen dagen efter så kan man inte äta för mycket, för det kan inkräkta på prestationen.

Motstånd ska du känna till, eller så bör andra i klubben ha koll, men du går inte i en stenhård kampsport för annars hade man givit dig motstånd efter vad du borde klara av, kan man säga.
Citera
2015-11-15, 17:38
  #7
Medlem
I min erfarenhet så är det lite olika för grappling och MMA/shootfightning.

För grappling: Om du kan gå ner till -71kg utan att påverka matintag (främst vatten och mat som förhindrar kramp, exempelvis saltig mat) så är det värt. Annars borde du istället sikta på att gå upp 1-2kg.
De grapplingtävlingar som jag har försökt att cutta viktklass i har gått skit då kramp alltid har kommit nån gång i mitten av andra matchen.

MMA/Shootfighting: Det är lite enklare att styra dessa matcher till situationer där man kan ta igen sig lite och vila trötta muskler, så att gå ner 3-4kg innan match behöver inte påverka allt för mycket så länge du kan hålla dig nog hydrerad.
Citera
2015-12-02, 19:13
  #8
Medlem
Nu är tävlingen om 3 dagar sista träningspasset åker jag hem från nu ligger på starka 70 kg och börjar känna att man blir taggad för varje minut som går

Slappa o ta de lungt, äta go mat och försöka memorera vad jag lärt mig inför lördag. Detta kommer bli najs
Citera
2016-01-29, 22:53
  #9
Medlem
wskixs avatar
Hur gick det? Tävlar själv imorgon och hade nytta av tråden.
Citera
2016-01-30, 03:50
  #10
Medlem
de gick ganska dåligt hehe... skyller på erfarenhet...

ronden var 5 min jag åkte ut 4.20 på en rare naked shoke. men de var svin kul och en bra upplevelse kommer garanterat att fortsätta. går för tillfället in med 100% för sporten jag är såld o gillar de grovt
Citera
2016-04-14, 19:54
  #11
Medlem
Nu är de dags igen efter 1 år inom mma träning ska jag ut o grapplas igen. Så om ca 1 o halv månad hoppas jag att de går betydligt bättre än vad de gick senast. Jag är i bättre fysik jag mår bättre och framför allt lärt mig så mycket mer

Kommer ligga på samma viktklass och hoppas de går betydligt bättre än förra gången
Citera
2017-12-06, 00:30
  #12
Medlem
Alexgustafssoons avatar
Hur går det nu för tiden? Jag har tränat i några månader och vill nog också tävla senare mör jag lärt mig mer!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback