Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-11, 00:16
  #1
Medlem
Jag vet egentligen inte alls hur kvinnlig kärlek fungerar, jag har ju bara mina fördomar att gå på. Men de säger mig att den fungerar mycket annorlunda än den manliga. Så egentligen är jag mest nyfiken på hur kvinnlig kärlek fungerar.

Manlig kärlek antar jag är den gängse bilden av kärlek, eftersom det är män som styrt vårt samhälle. Kvinnor har genom tiderna agerat speglar för den manliga kärleken. Jag talar nu inte bara om köttslig kärlek utan även om kärlek till föremål som konst och musik, kärlek i alla dess former.

Hur verkar den kvinnliga kärleken egentligen? Vi känner ju till moderskärleken som man nog inte kan känna igen sig i som man. Den är något annat. Enligt mina teorier kan kvinnor inte älska föremål utan bara medvetanden i olika former så det är omöjligt för mig att förstå hur den kvinnliga kärleken fungerar. Kanske är det vanligare att en miljö blir älskad av kvinnligheten för att denna miljö fostrar vissa medvetanden. Jag skulle gärna bli upplyst om den saken.
Citera
2015-11-11, 00:26
  #2
Avstängd
twigdolls avatar
Jag tänker att kvinnlig kärlek är omhändertagande och manlig kärlek är mer en fixare.
Manlig tar reda på saker eller ger sig ut för att hitta nån grej, ser till att basen är byggd.
Medans kvinnlig ser till att värmen finns där och ger support och motivering.

Skulle dra ett exempel nu som kan vara lite svårt att hänga med på.

1. Om manlig kärlek har ett fotbollslag skulle de satsa på bli de bästa spelarna.

2. Om kvinnlig kärlek hade ett fotbollslag skulle de spela för de va kul.
Citera
2015-11-11, 00:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag tänker att kvinnlig kärlek är omhändertagande och manlig kärlek är mer en fixare.
Manlig tar reda på saker eller ger sig ut för att hitta nån grej, ser till att basen är byggd.
Medans kvinnlig ser till att värmen finns där och ger support och motivering.

Skulle dra ett exempel nu som kan vara lite svårt att hänga med på.

1. Om manlig kärlek har ett fotbollslag skulle de satsa på bli de bästa spelarna.

2. Om kvinnlig kärlek hade ett fotbollslag skulle de spela för de va kul.

Jag tror du har fel. Det är inte kärlek att vinna varesig man är man eller kvinna. Kärlek handlar om att ödsla onödig tid på något bara för kärlekens skull. Men visst, det ligger nog något i vad du säger.

Men när det kommer till min kärlek, musik exempelvis, så tror jag inte kvinnor kan känna kärlek till den som jag gör. Då undrar jag vad ni ersätter denna med?

Jag undrar egentligen detta mycket för att jag inte förstår min egen kärlek som inte verkar vara särskilt manlig. Jag känner kärlek till det gemensamma, och saker som kommer därur. Jag känner ingen kärlek till något individuellt. Därför älskar jag musik, för att den inte är individuell. Jag antar att jag älskar den kvinnliga delen av manligheten eller nåt.
Citera
2015-11-11, 03:39
  #4
Medlem
Nattskattas avatar
Det är svårt att prata om likheter och skillnader som gäller alla... visst tror jag det finns saker som är vanligare bland kvinnor och saker som är vanligare bland män...

Man utgår väl alltid ifrån sig själv, och jag tror att jag personligen ser kärlek mer ifrån det manliga sättet att se ( är kvinna ) om man utgår från de mer generella beskrivningar som finns.
Citera
2015-11-11, 11:41
  #5
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag tror du har fel. Det är inte kärlek att vinna varesig man är man eller kvinna. Kärlek handlar om att ödsla onödig tid på något bara för kärlekens skull. Men visst, det ligger nog något i vad du säger.

Men när det kommer till min kärlek, musik exempelvis, så tror jag inte kvinnor kan känna kärlek till den som jag gör. Då undrar jag vad ni ersätter denna med?

Jag undrar egentligen detta mycket för att jag inte förstår min egen kärlek som inte verkar vara särskilt manlig. Jag känner kärlek till det gemensamma, och saker som kommer därur. Jag känner ingen kärlek till något individuellt. Därför älskar jag musik, för att den inte är individuell. Jag antar att jag älskar den kvinnliga delen av manligheten eller nåt.

Och jag tror du har helt fel som tror att kvinnlig kärlek handlar om nått som enbart kan upplevas från kvinnor eller att män kan bara känna manlig kärlek. Vad jag sa innan att kvinnlig kärlek är de ompysslade och din musik är ompysslade så är du mer av en mottagare, för musiken ger dig ingen manlig kärlek utan kvinnlig men som mottagare är du väl manlig. Det du drar upp nu är ju ganska onaturliga grejer få du tänka på. Kassettbandspelare VHS och radio har inte funnits alls länge i människan utveckling.

Att kalla kärlek onödigt är väldigt fel, har du belägg naturvetenskapligt att kärlek är totalt onödigt?
Kärlek är komplement och en förening för att stärka två individer


Exemplet med fotbollen sa jag var svårt att hänga med på!

jag pratar inte om de handlar om att vinna utan mer att ha ett konkret mål att ta ett exempel som beskriver verkligheten metaforiskt är inte speciellt enklet
Citera
2015-11-11, 13:16
  #6
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag vet egentligen inte alls hur kvinnlig kärlek fungerar, jag har ju bara mina fördomar att gå på. Men de säger mig att den fungerar mycket annorlunda än den manliga. Så egentligen är jag mest nyfiken på hur kvinnlig kärlek fungerar.

Manlig kärlek antar jag är den gängse bilden av kärlek, eftersom det är män som styrt vårt samhälle. Kvinnor har genom tiderna agerat speglar för den manliga kärleken. Jag talar nu inte bara om köttslig kärlek utan även om kärlek till föremål som konst och musik, kärlek i alla dess former.

Hur verkar den kvinnliga kärleken egentligen? Vi känner ju till moderskärleken som man nog inte kan känna igen sig i som man. Den är något annat. Enligt mina teorier kan kvinnor inte älska föremål utan bara medvetanden i olika former så det är omöjligt för mig att förstå hur den kvinnliga kärleken fungerar. Kanske är det vanligare att en miljö blir älskad av kvinnligheten för att denna miljö fostrar vissa medvetanden. Jag skulle gärna bli upplyst om den saken.
Jodå vi kan även vi älska föremål.
Har jag tillexempel köpt en ny tvättmaskin eller bil så blir jag kär i dem ett tag och måste titta på dem, klappa dem och lukta på dem.
Jag tror att vi känner kärlek på samma sätt men att jag som kvinna tar med kärleken hela tiden och blir stött när mannen inte visar den som jag enligt mig tycker att kärlek ska vara.
Tror att skillnaden ligger i intensiteten.
Kvinnans kan bli krävande, kvävande och fodrande.
Vad tror du om det?
Citera
2015-11-11, 20:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jodå vi kan även vi älska föremål.
Har jag tillexempel köpt en ny tvättmaskin eller bil så blir jag kär i dem ett tag och måste titta på dem, klappa dem och lukta på dem.
Jag tror att vi känner kärlek på samma sätt men att jag som kvinna tar med kärleken hela tiden och blir stött när mannen inte visar den som jag enligt mig tycker att kärlek ska vara.
Tror att skillnaden ligger i intensiteten.
Kvinnans kan bli krävande, kvävande och fodrande.
Vad tror du om det?

Jag tror inte på dig när du säger att du kan älska prylar. Du kan nog älska uppfinningar men inte enskilda saker.

Kanske är det så det är. Kvinnan älskar det allmänna när det kommer till hjälpmedel och prylar och det partikulära när det kommer till människor och projekt. För mannen är det tvärtom, han älskar det partikulära när det kommer till prylar och det allmänna när det kommer till människor och projekt.

Exempelvis, kvinnor gillar musik som hjälpmedel att få folk i rätt stämning medan männen älskar musiken i sig, låten eller stycket. Kvinnan älskar bilen för att den kommer hjälpa henne komma dit hon är på väg, den underlättar. Mannen älskar bilen för att den hjälper honom att komma dit han inte var på väg, den ökar hans frihet.

Det gör att kvinnan älskar uppfinningen bilen som ett allmänt hjälpmedel medan mannen älskar bilen i sin partikularitet. Mannen älskar den enskilda låten medan kvinnan älskar låtens funktion.
Citera
2015-11-11, 20:11
  #8
Medlem
Kvinnor förväntar sig presenter, det gör inte män.
Citera
2015-11-11, 20:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Kvinnor förväntar sig presenter, det gör inte män.

Ja men det är gesten som är det viktiga, inte prylen.
Citera
2015-11-11, 20:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Ja men det är gesten som är det viktiga, inte prylen.

Blir majoriteten kvinnor lika glada av en hemmagjord present, som av en köpt present?
Citera
2015-11-11, 20:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Blir majoriteten kvinnor lika glada av en hemmagjord present, som av en köpt present?

Energi som energi. Har du sparat länge eller arbetat hårt för presenten så blir hon glad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback