Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-10, 17:15
  #1
Medlem
Hej! Jag fick troligen klamydia i helgen och jag ska till australien nästa vecka och stanna där en längre tid . Någon som vet hur det fungerar om man har det där? Finns det att köpa antibiotika direkt på apotek eller skulle jag behöva gå och testa mig någonstans där? Går man bara till någon vårdcentral eller liknande då? Tack på förhand
Citera
2015-11-10, 18:51
  #2
Medlem
Awombhawhas avatar
Du fick "troligen" klamydia i helgen? Jag tänker gissa att du alltså inte har testat dig, utan att du har idkat samlaga med en brud som du nu vet har klamydia? Om du har testat positivt borde du redan ha fått ett recept på doxycyclin el. dylikt.

Om du nu inte har besökt din vårdcentral eller ungdomsmottagning än så får du vänta ett par veckor med att testa dig för att se om du verkligen har blivit smittad, om du låg i helgen finns nämligen möjligheten att det ännu inte ger positivt utslag på ett urintest. Sedan får du i aus besöka en allmänläkare och betala ett par hundra spänn för provtagning och få ut ett recept för antibiotika som du får käka i en vecka.

När du ändå gör detta rekommenderar jag dig att besöka deras motsvarighet av socialtjänst, ta med ditt pass och hämta ut ett medicare-kort. Sverige har ett bilateralt avtal med Australien om att tillhandahålla fri sjukvård åt varandras medborgare. Detta kommer att underlätta om du råkar ut för någon sjukdom eller olycka under din långtidsvistelse i Aus.

Ha fett kul och sprid inte könssjukdomar.
Citera
2015-11-13, 13:01
  #3
Medlem
Inga problem, bara gå till doktorn i Australien. Som svensk kan du om du har tur komma undan gratis med läkarbesöket o sen bara betala medicinen på apoteket (vet dock inte om detta är praxis eller om jag bara haft tur de gånger jag varit på sjukan i Oz)... Har du reseförsäkring, vilket du borde ha, så är det ännu lugnare, ta bara med försäkringsbevis så fakturerar de försäkringsbolaget direkt och du behöver inte tänka på skiten. Lycka till.
Citera
2015-11-13, 20:52
  #4
Medlem
>Som svensk kan du om du har tur komma undan gratis med läkarbesöket
>vet dock inte om detta är praxis eller om jag bara haft tur de gånger jag varit på sjukan i Oz

Sverige och Australien har avtal med varandra om att ge akutsjukvård kostnadsfritt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2646598

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback