Jag ska köpa en lägenhet utomlands och just nu sitter mina kronor i en svensk bank. Lägenheten ligger i Spanien så jag behöver betalar för den med euro. Jag har också en privat bankkonto i Spanien.
Jag har undersökt hur jag kan betalar för lägenheten och tror att det är bäst om jag konvertera till euro innan jag överföra pengarna till Spanien. Avanza har en euro valutakonto som man kan kopplar till sin aktiekonto. Där kan man köpa euro på marknaden men man kan inte överföra euro från Avanza till ett konto utomlands (bara till en svensk valutakonto som du äger själv enligt hon på Avanza som jag har pratat med). Så jag måste flytta pengarna till en valutakonto hos Swedbank till exempel och sen vidare till Spanien.
Låter det här vettigt? Jag har pratat med några banker via telefon men jag känner inte som jag får tillräckligt med vettigt råd.
Lättast vore ju om du bara tog papperna till banken så får de helt enkelt konvertera och överföra. Har du "bra" kontakt med din bankman brukar man få fördelaktig kurs.
Men tänkte låna tråden lite och kolla hur det ser ut med kraven för att äga i Spanien. Funderar själv på att köpa i framtiden, då priserna är väldigt låga. Jag har egentligen ingen aning om dom är låga eller höga men en 2 rummare på kanarieöarna nära havet och centralt för 600-700k tycker jag verkar billigt.
Måste man ha nån form av visum/spansk personnummer för att äga? Eller är det bara att åka ner och handla förutsatt att man endast spenderar 3 mån i taget där? Annars måste man väl visa upp arbete i Spanien?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!