Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-11-10, 18:15
  #37
Medlem
TheGamers avatar
Väldigt bra strategi enligt mig, inte helt snyggt och rent, men relativt smart faktiskt, tack vare..

.. Företagen som lever på detta ser ingen intresse i att bygga nytt, då det ändå kommer brinna ner.

.. Inga försäkringsbolag vill försäkra något som så simpelt "kan ta eld". Detta rör också punkt 1, då företagen inte kommer lyckas eller kommer få betala dyrt för försäkringar - brinner då huset också ner snart efter att det kommit upp, ja, då bygger de inte om.

.. De statuerar ett exempel, och det märker ni, fler boenden börjar brännas ner.

.. Jag som skattebetalare betalar inte, det är företagen som lever på detta som bygger och står för allt omkring, sedan att de betalas av staten är en annan sak, men svårt att ta betalt när de inte kan leverera boenden m.m.

Finns säkert fler positiva grejer, men det är definitivt en hävstång för att åtminstone försöka rubba problemet. Det kan vara individer, men även grupper i respektive stad/kommun som de bränns ner och således kan de ha tröttnat, och de skickar ut tydliga signaler, för statistik, röster och liknande biter inte, varken på politiker, journalister eller asylstormen, så de gör vad de måste.

Uppmanar jag till det? Nej, men jag gråter inte heller över det. De sparar mig och den svenska befolkningen pengar ( så länge staten själva inte går in och börjar bygga för pengarna, men pengarna är redan slut så lycka till ) och vi får samtidigt lite vårvärme med alla Majbrasor.
Citera
2015-11-10, 18:17
  #38
Medlem
Märkligt att det inte eldas mer.

Inte bara "högerxtremister" ser rött just nu utan även ordinary people.
För varje dag som går kommer tusentals svartepetter in i landet. Ingen kontroll görs över vad det är för jeppar och inga åtgärder vidtas för att hejda inflödet.

Annat än att den sk statministern vädjar till EU.Han är helt impotent att fundera ut och sjösätta några åtgärder själv.

Det ser beckmörkt ut för vårt land.
Citera
2015-11-10, 20:10
  #39
Medlem
Tror helt klart att detta har något med försäkringsbedrägeri att göra. Stuvbutiken i Karlstad kommer snart bli hårt granskad av facket Handels. Tydligen ganska ordentliga felaktigheter samt olagligheter som försiggår där på Våxnäs. Ganska "säkert" att elda kommande flyktingboende också idag, stor chans att polisen bara ser åt ett håll. Detta är vad jag har hört från relativt sätt ganska säkra källor.
__________________
Senast redigerad av aleks79 2015-11-10 kl. 21:09.
Citera
2015-11-10, 20:12
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frågan är väl mest hur man tänker när man tycker det är okej att skapa de merkostnaderna i samhället .. Det är ju knappast hänsyn till samhället som styr när man tuttar på något som sedan skall ersättas med skattepengar eller försäkringspengar. Ett säkert sätt att göra att allas ekonomier belastas ytterligare.

Kan du kanske föreställa dig att det är en folklig protest i ett land där demokrati inte har funnits i över 40 år?

Jag ser det som extremt nyttigt att boenden bränns ner - är det krig regeringen vill ha - då skall regeringen få krig. Enkla grejer.
Citera
2015-11-10, 20:27
  #41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Kan du kanske föreställa dig att det är en folklig protest i ett land där demokrati inte har funnits i över 40 år?

Jag ser det som extremt nyttigt att boenden bränns ner - är det krig regeringen vill ha - då skall regeringen få krig. Enkla grejer.
Jo, jag ser att det är en protest - däremot inte någon folklig protest, eftersom det väcker antipati och motstånd snarare än medhåll när man förstör i/för samhället.

Vill man protestera så anser jag att man skall göra det genom att rikta sig till politiker, driva saklig debatt, demonstrera osv. Det är så man får anhängare - inte genom att öka kostnaderna och försätta andra i fara.

Det som dessutom kommer att ske med fler bränningar är att fler kommuner kommer göra som min grannkommun - förlägga boendena i anslutning till andra vårdinrättningar där gamla, sjuka och handikappade kommer att få agera mänskliga sköldar mot brännarna.
Det är i och för sig en förståelig strategi - och säkert fungerande - vad man däremot missar när man driver fram sådana åtgärder är vilka konsekvenser det har för övriga - både de som bor på dessa vårdinrättningar och de som kommer att nekas plats för att platserna upptas av asylsökande istället.
Citera
2015-11-10, 21:42
  #42
Medlem
En folklig protest är det förvisso.
Men se det också som en signalpolitik.
Statsmakterna sänder också signaler. Kom hit så får ni förtur gentemot allt White thrash. Kom hit så får ni Iphone 6, en bärbar dator för 6000 och abonnemang som täcket dygnslånga samtal med hemlandet.
Möbler till bostaden får ni välja själva!
Retroaktiv föräldrapenning om ni nyss har fått barn.

De som knuffas undan i bostadskön till förmån för rika lycksökare och de som knuffas undan från bra instegsjobb pga. att de som anställer utlänningarna erhåller 85% lönebidrag från AF är inte glada.
Är väl bättre att de bränner ned en tom lokal än att de ger sig på utlänningarna med tillhyggen.
Förstår ni inte signalen?
Skulle era utlänningar finna sig i att bli så förnedrade och diskriminerade? Aldrig!
Varför ska ni göra skillnad mellan människor och människor? Har inte alla samma värdighet?
Citera
2015-11-10, 22:23
  #43
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jo, brandstiftan som påtryckningsmetod eller politisk handling smittar. Och smittkällan är jag övertygad om är skol- och bilbrännarna som protesterat mot "utanförskap" i många år nu.

Visst har det alltid funnits eldare - det är ju så förbannat roligt och så kan man få ut försäkringspengar.

Men, med Gryningspyromanen som stort undantag, är politiskt eldande en idé som uppstått i förorterna och som eventuellt då möjligen nu kanske spritt sig till de inhemske. Ett mem.

Om det nu är inhemska som eldar. Kan vara personer som kanske till exempel kom från jugoslavien eller barn till dem, som får en flashback och tror det är samma kamp här idag som i juggelandet tidigt 90-tal.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback