2008-07-22, 11:20
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Sedan, bara att de valt att operera honom tyder på att de ger honom goda chanser...

...Att läkarna tycker det är lönt att operera är BRA...Så kanske han grejar biffen ändå...
Nej, detta stämmer inte nödvändigvis. Ibland opererar man även de som är dödligt sjuka utan överlevnadschanser, men då är inte sysftet att försöka bota dem. Istället kan det då handla om sk. paliativ operation, dvs. att tumören trycker på en nerv eller vävnad eller dylikt och orsaker outhördlig smärta för patienten och då kan man ta bort den biten. Alternativt så kan det handla om operationer som eventuellt förlänger livet något för patienten men som knappast tar bort cancern. T.ex. kan man i vissa fall operera bort så mycket som 90% av en tumöroch därmed vinna lite tid, men tumörer växer i utesltande fall alltid till sig igen och då brukar de växa på än mer problematiska ställen, varför man inte kan fortsätta att operera bort t.ex. 90% av tumären i all evig tid.

Ett exempel där en sådan operation utförts är hos Ted Kennedy, där man i bästa fall förlängt hans liv med ett år eller så, men cancern i sig själv är dessvärre helt obotlig och i så gott som 100% av fallen dödlig.
2008-07-22, 15:55
Medlem
phil anselmo i pantera kanske?

http://www.roadrunnerrecords.com/Bla...sitemID=101313

2008-07-22, 16:26
Medlem
Grantzs avatar
När någon utropar sig själv som ett mirakel så brukar det vara skitsnack...
Men man kan leva några extra dagar på hoppet, det är jag övertygad om.
Som fler tidigare har skrivit så är en operation absolut inte ett tecken på att personen anses kunna överleva cancern.
Operationer görs så länge patienten inte är för svag för dem, allt detta för att göra slutet så smärtfritt som möjligt.
2008-07-22, 19:33
Medlem
Grantzs avatar
Estelle Getty har dött...

http://perezhilton.com/2008-07-22-rip-99
2008-07-22, 19:39
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantz
Estelle Getty har dött...

http://perezhilton.com/2008-07-22-rip-99
Den första i Pantertanter att lämna jordelivet. Riktigt synd. Undrar om resten kommer att följa listan: https://www.flashback.org/showpost....&postcount=762
2008-07-22, 20:58
Medlem
Grantzs avatar
Tänk att jag förstod att Saida-Sonny skulle tuta i sin trumpet om hans otroliga förmåga att förutspå gamla människors död...
Sorgligt...
2008-07-22, 21:03
Medlem
Futurums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Den första i Pantertanter att lämna jordelivet. Riktigt synd. Undrar om resten kommer att följa listan: https://www.flashback.org/showpost....&postcount=762

Då kan du sätta en markering på din lista då.
Men ärligt talat, damerna i Pantertanter känns som en straffspark i princip.

Futurum
2008-07-22, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat
Då och då går ju några av våra största bort vilket ofta uppmärksammas i medierna. Men ofta när någon kändis dör så har man ofta inte haft någon aning om att denne varit sjuk, och det står ofta: "efter en längre tids sjukdom" osv.

Vet ni några kända personer som ligger inför döden? som har dragit sig bort från rampljuset.

Själv läste jag om Muhammad Ali i AB nyss, han är tydligen riktigt sjuk just nu. Kommer inte på några fler...

Jag är mest nyfiken på varför du vill veta vilka som är döende på detta sätt? jag blir lite orolig när jag läser rubriker som denna..lite morbid fråga...

men jag menar absolut inget illa eller att hacka ner på det.
2008-07-22, 21:22
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurum
Då kan du sätta en markering på din lista då.
Men ärligt talat, damerna i Pantertanter känns som en straffspark i princip.

Futurum
Straffspark? Nej det tycker jag verkligen inte. Jag tycker allihop av dem har överträffat alla förväntningar i och med att de klarat sig så pass länge efter seriens slut. Getty har dessutom varit hur sjuk som helst hur länge som helst. Inte helt givet att hon skulle ha kastat in just i år, men men....
2008-07-22, 21:39
Medlem
Futurums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Straffspark? Nej det tycker jag verkligen inte. Jag tycker allihop av dem har överträffat alla förväntningar i och med att de klarat sig så pass länge efter seriens slut. Getty har dessutom varit hur sjuk som helst hur länge som helst. Inte helt givet att hon skulle ha kastat in just i år, men men....

Visst, jag vill inte förstöra nöjet för dig med de prognoser du lämnar.

Har du någon speciell metodik när du uträttar det här, väldigt uppskattade, arbetet?

Futurum
2008-07-22, 22:02
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurum
Har du någon speciell metodik när du uträttar det här, väldigt uppskattade, arbetet?

Futurum
Tja, med gedigen analys samt välunderrättade och insatta källor kommer man långt.
2008-07-22, 23:53
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantz
Operationer görs så länge patienten inte är för svag för dem, allt detta för att göra slutet så smärtfritt som möjligt.

Stämmer inte helt..Har cancern spridit sig för mycket görs inte operationen överhuvudtaget.
Att operationen skulle göras för att göra slutet smärtfritt stämmer inte alls.

Detta gäller förvisso Sverige, Swayze kan förmodligen betala för operationen så i hans fall är det kanske annorlunda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in