Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-11-14, 19:32
  #25
Medlem
Pluppiplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perik252
Det du menar är då alltså att många som kommer inte har skyddsskäl. Det har jag inte sagt något om. I de fallen får vi väl hoppas att Migrationsverket också kommer fram till detta genom sin prövning. men frågan nu gällde att vissa har pengar nog att åka taxi. Detta påstående användes i tråden underförstått för att visa att flyktingar egentligen inte är flyktingar. Det var det jag vände mig mot.

Sen vet jag inte om du även menar att det är de taxiåkande personerna som inte kommer från krig? De har pengar och kommer från finfina förhållanden, är det det som påstås? Då förstår jag inte varför de skulle komma vilja komma hit. Tror inte att Sverige med klimat, kultur etc. är ett drömland för människor som kommer från fungerande mellanösternländer och dessutom har så mycket pengar på fickan.

Problemet i mina ögon är att de har en jäkla massa pengar, men ändå så ska vi skattebetalare betala allting åt dom. Sen är de inte flyktingar per definition. De slutade att vara flyktingar då de lämnade det första säkra landet de flydde till. De är immigranter om något inte flyktingar. Blir så förbannat trött på missbruket av ordet flykting (precis som ordet rasist). De flyr för fan inte från krig och förföljese i Danmark eller Tyskland t.ex. Vakna upp för böveln!!!
Citera
2015-11-14, 20:18
  #26
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perik252
I vilken definition av flykting krävs det att man inte har råd att åka taxi?

Eftersom ni inte verkar veta om det kan jag berätta att brist på pengar inte är ett krav för att räknas som flykting. Tvärtom faktiskt, det är inte en av anledningarna som räknas som skyddsskäl.

De här människorna flyr från krig och IS-terror. Det finns ingenting som säger att de inte har pengar. De flesta har förmodligen inte så mycket då de fått lämna sina hem och ta med sig allt de äger samt betalat dyra pengar för att komma till Europa. Men vissa har pengar, so what? Om det skulle bli krig här i Sverige och ni skulle behöva fly, tycker ni att andra länder ska strunta i att ta emot er då för att ni har råd att åka taxi?

Ni som klagar så mycket på att flyktingarna kostar så mycket borde väl vara glada att vissa kan betala för sig själva. Men icke. Har de inga pengar så klagar ni, har de pengar så klagar ni. Fy fan.

Läs definitionen av flykting här så kanske ni lär er något.
http://www.humanrights.se/wp-content...-stallning.pdf

Jag tror inte det riktigt du förstått vad man blir arg över. Alla förstår att flyktingar som kommer till Sverige har pengar, man offrar inte allt för att ta sig hela vägen till Sverige när man lika väl kan stanna i ett tidigare land i Europa utan att spendera hela sina livsbesparingar på resan hit. Men det kanske du är för naiv för att förstå?

Sedan handlar det främst om att just dessa personer, när dom söker asyl, uppger att dom INTE har några pengar för migrationsverket. Därmed får dom dagbidrag. Uppger man att man har pengar får man inget dagbidrag. Antar att du visste detta redan? Du låter ju riktigt insatt menar jag...
Citera
2015-11-21, 09:35
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Stackars flyktingar. Sverige är inte ett drömland...stackare...

Svartingen som stod i TV4 igår och berättade att han kom till Sverige för att få en ny benprotes måste
va det största exemplet på hur snett massinvandringen blivit.
De är inga flyktingar.

Att de sedan klagar på att ligga ute är pinsamt.
De har för fan legat ute hela flyktvägen.
Vem bryr sig om Svenska uteliggare som legat ute år efter år?

Stick tillbaka!! Simma . Mota dem ner i vattnet. Vi vill inte ha fler.
Citera
2015-11-24, 14:11
  #28
Medlem
Deras missnöje vosar att deras situation är inte så svårt och extremt och medborgarkrig är bara en orsak att åka till Europa, annars skulle de inte visa sin missnöje. Om man har inget val och situationen är exremt dålig, då är man nöja att bara undvika kriget. Och tillsammans med terrorismen som ökar krafrigt med invandrarsström, så frågan är mycket känslig. Något bör ändras i flyktingspolitik
Citera
2015-11-24, 14:18
  #29
Medlem
LaScalas avatar
Vattnet rinner för fort och hårt! Barnen blir rädda!
Nyanländ familj är hjälplösa inför fenomenet rinnande vatten ur kranar.

Fick detta återberättat av bekant vars dotter jobbat på flyktingmottagande så jag garanterar inte sanningshalten. Hon fick trösta illvrålande genmomblöta barn
Men om det stämmer, ska vi sänka vattentrycket i våra ledningar i Sverige för att inte skrämma flyktingbarnen?
Citera
2015-11-24, 21:14
  #30
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Vattnet rinner för fort och hårt! Barnen blir rädda!
Nyanländ familj är hjälplösa inför fenomenet rinnande vatten ur kranar.

Fick detta återberättat av bekant vars dotter jobbat på flyktingmottagande så jag garanterar inte sanningshalten. Hon fick trösta illvrålande genmomblöta barn
Men om det stämmer, ska vi sänka vattentrycket i våra ledningar i Sverige för att inte skrämma flyktingbarnen?

Så länge de klivit av bussen får man väl vara nöjd för det lilla ...
Citera
2017-07-18, 01:41
  #31
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
En socialtjänstanställd: ”Vilka är det som vi tar emot i Sverige: flyktingar eller missnöjda turister?”

I mitt arbete inom socialtjänsten i en kommun som tar emot både asylsökande och flyktingar har jag fått vissa funderingar. Vi har tagit emot en del kvotflyktingar. Det som jag börjat fundera över är om det går att köpa sig en kvotflyktingplats? Jag säger inte att alla har gjort det men det är en känsla man får när man träffar dem, när de uttrycker att de ”hade det bättre där de kom ifrån”.

De verkar ha blivit lovade saker som vi absolut inte kan erbjuda. Som om de vore turister som läst en resekatalog och sedan upptäckt att boendet inte erbjuder den standard som utlovats i katalogen.

I mitt arbete möter jag många nyanlända och alla är missnöjda. De är inte nöjda med boendet och helpensionen som erbjuds. De är överhuvudtaget inte nöjda. Trots att allt är gratis för dem och de är garanterade etableringsersättning i två år så länge de sköter planeringen med arbetsförmedlingen. Allt detta betalas med skattepengar men alla klagar, alla är missnöjda!
http://meritwager.nu/allmant/en-soci...ojda-turister/
__________________
Senast redigerad av T.H.F.C. 2017-07-18 kl. 01:43.
Citera
2019-08-07, 13:50
  #32
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
För ett år sedan invigdes det första modulhuset i innerstan. Intill Ringvägen vid Tanto, på det som en gång var en parkering, bor 75 personer med nyvunna uppehållstillstånd.

– Lägenheten ligger på bästa plats, det är ju svårt att få lägenhet här. Men den är för liten när Vian blir sex år, hon behöver eget rum, säger Bahar Ibrahimi.
https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...cm7e3@lq5THVg/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback