Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Han är tydligen en dryg egoistisk jäkel
Tommy Berggrens bråk med stjärnorna
[...]
Tommy Berggren tar även upp i boken när han var oense med Börje Ahlstedt och regissören Alf Sjöberg under repetitionerna av ”Erik XIV” – som sedermera lades ned.
– Det var en väldigt intressant tid. Vi hade inte alltid samma språk Tommy och jag. Jag har alltid beundrat Tommy och ser honom som en våra största skådespelare. Det är roligt att jobba med honom, även om han tillhör de där ultraegoistiska teatermänniskorna – det gör inte jag: jag är bara egoistisk. Men de små konflikter vi hade var bara berikande, säger han.
[...]
Skådespelaren kallar trion Staffan Valdemar Holm, Marie-Louise Ekman och Ingrid Dahlberg för ”stolpskott” i boken.
– Jag tror att Tommy Berggren är den elakaste människan jag har träffat i mitt liv. Det är ont om elaka människor här i världen och jag har aldrig träffat någon som är så elak som han. Jag kommer inte läsa den där boken, säger Ingrid Dahlberg.
http://www.expressen.se/noje/tommy-b...d-stjarnorna-/
Han är det med rätta, jag har läst boken i somras och B har helt rätt, Ingemar Bergman var ett riktigt kräk, han sparkade den största skådespelare Sverige haft, Lars Hanson från Dramaten när han blev chef eftersom Bergman inte förstår vad riktigt skådespeleri ska gå ut på.
Han förklarade varför dessa chefer var stolpskott och det beror på att de upprätthöll det sämsta inom Dramaten, nämligen att låta personer som Börje Ahlstedt och Örjan Ramberg kunna bete sig hur som helst utan efterräkningar, men straffa personer som kom med konstruktiv kritik mot förlegade idéer.
Dessa chefer förstod inte varför Dramaten var stort på 40-70 talet, de vägrade upprätthålla den traditionen, Berggren gick till Stockholms Stadsteater där han gjorde lysande uppsättningar av Pinter eftersom dessa chefer inte förstod storheten i dessa författare.
Sverige var världsledande teater, det vallfärdade hit skådisar, regissörer, författare för att se alla uppsättningar och många uppsättningar slog USA och England på fingrarna rejält fram till mitten av 80-talet.
Allt detta raserade dessa tre chefer på bara ett par år.
Tommy Berggren, Margareta Krook, Thorsten Flinck, Persbrant, Lars Hanson, Ingvar Hirdwall är några av de mest betydande skådespelare Sverige haft och har.