2008-09-02, 18:09
Medlem
en_snubbe1s avatar
Jag har ingen anning, kanske därför jag frågar
Citera
2008-09-02, 18:10
Medlem
Henkii_s avatar
men du kanske kan ta och förklara för mig vad en såkallad "Svart prick" är då.....
Citera
2008-09-02, 18:28
Medlem
Straffet blir olovlig körning och framförande av en oskattad och oregistrerad lätt MC, man får vanligtvis dagsböter som grundas på inkomsten och antingen skjuts det upp 6 månader tills du får ansöka om körkortstillstånd eller så dras ditt nuvarande körkortstillstånd in 4 månader. Det spelar ingen roll om den går i 100 km/h eller i 53 km/h går den över 52 km/h är böterna och straffet likadant oavsett. Sedan kan jag säga såhär att är man trevlig mot polismannen och har kört på ett trafikvettigt sett så slipper man oftast undan med en varning.
Citera
2008-09-02, 18:47
Medlem
TeEsErs avatar
En trimmad moppe innebär oftast olovlig körning vilket ger dagsböter. Du kör även oförsäkrat. Böterna bakas ihop så du får för alla överträdelser.

Försöker du smita eller blir tagen i full fart på cykelbana så kan du få för vårdslöshet i trafik. Polisen får inte bruka onödigt våld för att stoppa dig men om de anser att du är en fara för andra så har de rätt att ta ner dig hur de vill.

Polisen beslagtar trimdelarna och bryr sig inte särskilt mycket om hur de plockar bort dem. Är det en EU-moppe tar de inte delarna utan tvingar dig att göra en ny registreringsbesiktning med korrekta delar. Detta måste åtföljas av ett verkstadsintyg.

Sen finns också möjligheten att dina föräldrar vet om att du kör trimmat och då är det straffbart för dem (medhjälp). Detta kan vara vanligt om moppen är skriven på en förälder. I värsta fall (efter en varning) kan detta resultera i indraget körkort (fast det har nog aldrig hänt ännu).

Spärrtiden för lämplighetsintyg brukar vara sex månader räknat från dagen du blir tagen. Har du redan lämp blir det indraget i fyra månader.

Det första polisen gör om du har en EU-moppe är att titta om du har en gömd varvtalsregulator, de hittar den om du har den...

/T
Citera
2008-09-03, 01:05
Medlem
orvarens avatar
Oskattad(staten hatar när du snor dem på pengar..)
obesiktad(hmm,inte SÅ bra,va?)
oförsäkrad(Har du en ANING om hur dyrt det kan bli om du smäller?Du kommer få betala ALLT,själv!)
oregistrerad (Tja,det är väl en litet belopp i sammanhanget..)
Citera
2008-09-03, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
...
Det första polisen gör om du har en EU-moppe är att titta om du har en gömd varvtalsregulator, de hittar den om du har den...

Inte då, vad du gör är att koppla en vanlig 250V miniswitch i en kortslutning över tändspolen (vilken oftast ligger nära ramen så att det går att göra riktigt osynligt). Själva switchen gömmer du på ett lättåtkomligt ställe t.ex. ett emblem eller så genom att borra i ramen och dra kabel. Hinner du obemärkt slå om switchen (t.ex. när fabbo mc-snuten står med ryggen mot dig och fäller ner stödet) så får du en rolig stund där du får iakttaga motorcykelpolisen springa sig svettig i sina försök att få igång din misständande maskin för att bevisa att du framfört ett fordon olagligt. (Jo det funkar, jag har gjort detta i slutet av åttiotalet på en massa moppar.)
Citera
2008-09-03, 11:00
Medlem
J.Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Inte då, vad du gör är att koppla en vanlig 250V miniswitch i en kortslutning över tändspolen (vilken oftast ligger nära ramen så att det går att göra riktigt osynligt). Själva switchen gömmer du på ett lättåtkomligt ställe t.ex. ett emblem eller så genom att borra i ramen och dra kabel. Hinner du obemärkt slå om switchen (t.ex. när fabbo mc-snuten står med ryggen mot dig och fäller ner stödet) så får du en rolig stund där du får iakttaga motorcykelpolisen springa sig svettig i sina försök att få igång din misständande maskin för att bevisa att du framfört ett fordon olagligt. (Jo det funkar, jag har gjort detta i slutet av åttiotalet på en massa moppar.)

Min polare åkte dit för några år sedan. Han pillrade lös tändhatten när polisen närmade sig.. Polisen fattade inget (Dumjävel)..
Citera
2008-09-03, 12:26
Medlem
lite olika om du har 30-moped eller EU, men lämpet kan nog åka med lite otur + ca 2 K i böter
Citera
2008-09-03, 13:20
Medlem
Einhaerjars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Oskattad(staten hatar när du snor dem på pengar..)
obesiktad(hmm,inte SÅ bra,va?)
oförsäkrad(Har du en ANING om hur dyrt det kan bli om du smäller?Du kommer få betala ALLT,själv!)
oregistrerad (Tja,det är väl en litet belopp i sammanhanget..)

Oförsäkrad hit och dit, trafikförsäkringsföreningen täcker det, iaf på MC och bil.

Borde göra det på mopeder också.

Förresten så slutar inte försäkringen gälla om man kör trimmat, eller?
Citera
2008-09-03, 14:00
Medlem
J.Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einhaerjar
Oförsäkrad hit och dit, trafikförsäkringsföreningen täcker det, iaf på MC och bil.

Borde göra det på mopeder också.

Förresten så slutar inte försäkringen gälla om man kör trimmat, eller?

Är det inte så att om du krockar med en trimmad moped så betalar försäkringsbolaget skadorna på bilen men lägger en kabel på dig och din moped?
Citera
2008-09-03, 14:47
Medlem
Erk Swedes avatar
trimma

Citat:
Ursprungligen postat av en_snubbe1
Hejsan

Har kollat runt lite på google men inte hittar riktigt det jag vill.
Att trimma en moppe är givetvis olagligt men vad är konsekvenserna?
Om vi säger att moppen går runt 60-75 km/h vad är det som gäller då, böter?, svart prick?

Mvh //en_snubbe1

I princip så är ju mopedtrimning extremt kriminellt:
Du kör ett körkortsbelagt fordon utan körkort=olovligkörning
obesiktat fordon,otypat,oskattat fordon etc.
Så att köpa en vespa(för idag är det ju den typen av fordon det gäller) som är motorcykel från början är ju bättre,då är det bara olovlig körning
Och med tanke på olycksstatitstiken så håller jag med polisen om att trimningsotyget måste stävjas..
Citera
2008-09-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Är det inte 18-årsgräns på FB?

idiotjävel, så du tror inte de finns folk som kan pendla med en moped för de blir billigare än bil?

Ont.
Åkte själv fast när jag var 15-16.. åkte då på 4 månaders indraget lämp, + 2000kr i böter..
De tog avgasröret, förgasaren, dreven, luftburkslocket och insuget.. konstigt nog lämna dom kvar min 75cc

Stog förvisso helt stilla när dom kom (dom stog på en parkering och såg mig köra), så dom var väl lite snälla mot mig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in