Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-22, 16:23
  #1
Medlem
k0rv3ns avatar
Hej!
Det är så att för några år sedan åkte jag fast av snuten när jag körde eu-moppe. Jag hadde då inget kort och var 14. Nuy så har jag kort dratt ringen och den gör ca70 km/t.

Men om jag åker fast nu igen. Hur stor e skansen att jag blir av med lämpet då?

Vet att det inte är ngn fara med att jag var 14 men om jag åker fast igen kanske det är större chans att lämpet ryker. Ngn som vart med om det eller ngn som vet?
Citera
2006-05-22, 16:56
  #2
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Hej!
Det är så att för några år sedan åkte jag fast av snuten när jag körde eu-moppe. Jag hadde då inget kort och var 14. Nuy så har jag kort dratt ringen och den gör ca70 km/t.

Men om jag åker fast nu igen. Hur stor e skansen att jag blir av med lämpet då?

Vet att det inte är ngn fara med att jag var 14 men om jag åker fast igen kanske det är större chans att lämpet ryker. Ngn som vart med om det eller ngn som vet?


Får jag fråga varför du inte satsar på B-körkort och bil?
Citera
2006-05-22, 22:39
  #3
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit


Får jag fråga varför du inte satsar på B-körkort och bil?

Har haft moppen i treår och mina pengar spenderar inte i körkort riktigt än utan satsar mer på studier
Citera
2006-05-22, 23:15
  #4
Medlem
flygers avatar
Att bli av med lämpet är inget straff utan bara en administrativ åtgärd då du inte anses lämplig att få ha körkort.

Det finns så mycket de kan ta dig för om du kör trimmad Eu-moped och är arton år.

Olovlig körning med oregistrerat och obesiktigat fordon är ingen bra utgångspunkt när man senare vill ha körkort.

Skaffa A-kort istället och köp någon gammal 80-talsbruksmotorcykel så har du något som är roligare och billigare än att köra moped.
Se kostnaded för några körlektioner som en investering.

En äldre motorcykel drar ungefär lika mycket soppa som moppen om man är lugn med gasen. Försäkringen är troligen billigare 1500Kr/år Helförsäkrat/helår och du får en fin motorcykel lite billigare än en sämre begagnad Aprilia SR50 ditech.
Citera
2006-05-22, 23:28
  #5
Medlem
Loppans avatar
När du åkte fast när du var 14 spelar ju ingen roll, för då var du inte straffmyndig.

Åker du fast nu åker du förmodligen fast för olvlig körning. Det ända som hände mig när jag åkte fast för det för ett par år sedan var att jag inte fick ta A1 (lätt mc). Men då var jag dock 16 år, kanske blir hårdare när man kommer över 18, det vet jag inte.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köra en trimmad moped nu, då är det mycket bättre att satsa på A eller B kort. Behöver inte alls kosta mycket.
Citera
2006-05-23, 10:17
  #6
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
När du åkte fast när du var 14 spelar ju ingen roll, för då var du inte straffmyndig.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köra en trimmad moped nu, då är det mycket bättre att satsa på A eller B kort. Behöver inte alls kosta mycket.

Det spelar roll att han åkte fast när han var 14. Om han åker fast igen har han visat att han struntar i samhällets lagar och regler och de kommer se hårdare på överträdelsen än om han inte hade åkt fast innan.
Han har ju redan den hårda vägen fått lära sig att man inte får köra trimmad moped. I och med den första överträdelsen har han också anses ha blivit upplyst om att man inte får trimma mopeden och därefter köra den på allmän väg.

Som sagt ta ett körkort istället.
Citera
2006-05-23, 12:27
  #7
Medlem
Baalzamons avatar
Äsch, jag blev tagen på trimmad moppe flera gånger, och inte hände det något för det. Fick lite skäll bara. Värre var det för en klasskamrat som snattade en dose snus, han fick lämpet indraget.
Citera
2006-05-23, 21:44
  #8
Medlem
SebbeBoys avatar
en kompis blev plockad me trimmad moppe utan bromsar.. indraget lämp.. 1 år..
Citera
2006-05-23, 22:21
  #9
Medlem
k0rv3ns avatar
Okey tackar för allt. Ringen har åkt på igen och där kommer den nu sitta. Men för att fortsätta lite på annat ämne.

Jag har varvmätare på min moppe. Och när ringen var dragen varvade den max 7500 varv i minuten och då gjorde den 75. Med ringen på varvar den 8500 varv i minuten och den gör 48-49 (digital mätare, exakta siffror) Och i 50 med ringen dragen varvade den ca 6000 v/min. Borde det inte då vara hälsosammare för motorn att ha ringen dragen?
Citera
2006-05-25, 01:10
  #10
Medlem
k0rv3ns avatar
Jag satte idag på ringen(igen) ochsamtidigt så satte jag en extra bricka så att ringen kom ngn längre ifrån. Och detta ökade den ca 2-3 km/t på. Så min fråga. Ngn som gjort detta på en Peugeot fetforce direktinsprutad. För jag skulle vilja veta hur många brickor som går att sätta där utan att det går i längst in i detjävla drevet som sitter där. För om man ökar så den gör en 55-57 iaf hadde inte vart fel.
Citera
2008-09-02, 17:57
  #11
Medlem
en_snubbe1s avatar
Straff för moped trimning?

Hejsan

Har kollat runt lite på google men inte hittar riktigt det jag vill.
Att trimma en moppe är givetvis olagligt men vad är konsekvenserna?
Om vi säger att moppen går runt 60-75 km/h vad är det som gäller då, böter?, svart prick?

Mvh //en_snubbe1
Citera
2008-09-02, 17:59
  #12
Medlem
Henkii_s avatar
svart prick? haha härligt grabben
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback