• 1
  • 2
2015-11-19, 18:05
Medlem
Nattriddares avatar
Bumpar lite här. Hjälp är så välkommet!
Citera
2015-11-21, 01:06
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
Bumpar lite här. Hjälp är så välkommet!
Glöm både den från Biltema och Torque-appen i det här fallet.
SRS-systemet är det i regel inte många läsare som klarar av. Orsaken har nämnts till viss del i tidigare inlägg så det går jag inte in på mer.
Frågorna jag har: Är kabeln som skadades åtgärdad?
Systemet är beroende av att resistans i kablar håller sig inom mycket små toleranser. Så ändrar du en kabels förutsättningar, tex genom att kapa av kardeler så kommer resistensen att öka och därmed riskera att ge ett fel.

Vad är det för verkstad du varit på? Jobbar dom med Vida?
En del firmor bara pillar lite, me har ingen större kompetens i ämnet. Att bara släcka felkoder och hoppas på att de inte kommer tillbaka är bara dumt och i regel slöseri med tid för alla.

Kan du läsa och förstå ett elschema?
Om du kan det så ser du vilka beroenden kretsen har och kan följa upp för felsökning med vanliga testinstrument.

När det slutligen gäller att nolla felkoden så krävs det en reparation, då du beskriver att du förstört kablage.
CEM vet mycket, men SRS styrenhet sitter mellan framstolarna och om du inte vet vad du gör så låt bli den! Folk som i godan ro lossat den och börjar snurra och vrida på den har lyckats trigga igång roll-overskyddet i bilen och det är inte kul om det sker.

Vida med en Dice är ett mycket bra verktyg eftersom det är gjort för din bil, men det gäller att förstå hur man använder det på rätt sätt. Även om du har en felkod så behöver det inte vara det felet som triggas, utan en konsekvens av felet. Därför måste man kunna felsöka själv också.

Men det viktigaste är att du inte bara börjar pilla och dra, eller kanske spänningssätter kablage, styrenheter, utan att du är medveten om risker,hur man gör det på korrekt sätt osv.

I värsta fall blir du allvarligt skadad, kanske dödad om du gör fel, så läs på hur du ska göra. Eller helt enkelt bara bita i det sura äpplet och lämna bort det till en firma som besitter denna kunskap och har rätt verktyg för jobbet.

Här ser du en översikt över SRSsystemet i din kärra
http://postimg.org/image/7i64jy52v/full/
Citera
2015-11-26, 10:34
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Glöm både den från Biltema och Torque-appen i det här fallet.
SRS-systemet är det i regel inte många läsare som klarar av. Orsaken har nämnts till viss del i tidigare inlägg så det går jag inte in på mer.
Frågorna jag har: Är kabeln som skadades åtgärdad?
Systemet är beroende av att resistans i kablar håller sig inom mycket små toleranser. Så ändrar du en kabels förutsättningar, tex genom att kapa av kardeler så kommer resistensen att öka och därmed riskera att ge ett fel.

Vad är det för verkstad du varit på? Jobbar dom med Vida?
En del firmor bara pillar lite, me har ingen större kompetens i ämnet. Att bara släcka felkoder och hoppas på att de inte kommer tillbaka är bara dumt och i regel slöseri med tid för alla.

Kan du läsa och förstå ett elschema?
Om du kan det så ser du vilka beroenden kretsen har och kan följa upp för felsökning med vanliga testinstrument.

När det slutligen gäller att nolla felkoden så krävs det en reparation, då du beskriver att du förstört kablage.
CEM vet mycket, men SRS styrenhet sitter mellan framstolarna och om du inte vet vad du gör så låt bli den! Folk som i godan ro lossat den och börjar snurra och vrida på den har lyckats trigga igång roll-overskyddet i bilen och det är inte kul om det sker.

Vida med en Dice är ett mycket bra verktyg eftersom det är gjort för din bil, men det gäller att förstå hur man använder det på rätt sätt. Även om du har en felkod så behöver det inte vara det felet som triggas, utan en konsekvens av felet. Därför måste man kunna felsöka själv också.

Men det viktigaste är att du inte bara börjar pilla och dra, eller kanske spänningssätter kablage, styrenheter, utan att du är medveten om risker,hur man gör det på korrekt sätt osv.

I värsta fall blir du allvarligt skadad, kanske dödad om du gör fel, så läs på hur du ska göra. Eller helt enkelt bara bita i det sura äpplet och lämna bort det till en firma som besitter denna kunskap och har rätt verktyg för jobbet.

Här ser du en översikt över SRSsystemet i din kärra
http://postimg.org/image/7i64jy52v/full/

Det här inlägget förtjänar ett jättetack! Verkligen hjälpsamt av dig, du snälle medmänniska!
Än så länge har ingenting åtgärdats. Jag har varit så fokuserad på att bilen klagar på "airbag, service omgående" att jag missat att airbaglampan agerar som den ska, d.v.s. att den tänds när jag startar kärran och släcks efter några sekunder.

Det enda som återstår och lyser är just själva varningen, den triangeln i orange med ett utropstecken i. Så bilen varnar om airbag medan den således fungerar. I skrivande stund är jag och googlar runt på just "varningslampa lyser men airbag fungerar", det går sådär kan jag rapportera... Hittar inga konkreta lösningar/förslag eller ens någon som direkt har/haft samma problem som jag.

Verkstäder jag besökt (det har varit ett par olika) är Volvos egen verkstad på en Bilia-anläggning, och ett par andra privataktörer. Bilen hade haft låg spänning när jag besökte Volvo så det kom upp en hel del felkoder, jag fick ett papper utskrivet med alla fel, men han nollade allt åt mig och sa att de "övriga och sekundära felen" inte borde återkomma, vilket de uppenbarligen inte gjort. Men jag körde ett par hundra meter från verkstaden med allt släckt, det tog någon minut, sen var varningen tillbaka i instrumentpanelen. Fick lampan nollad igen och kom några hundra meter till vid det försöket innan lampan tändes igen. Bara varningen och meddelandet, ingen röd airbaglampa.

Jag är helt förvirrad i nuläget och osäker på var jag ska fokusera och i vilken ände jag ska börja. Flashback är min räddning, har jag märkt. Utan er hjälpsamhet hade jag stått ännu mer förvirrad än i nuläget.

Jag tackar så mycket för ritningen över mitt SRS-system, den ska jag printa ut och försöka tyda med de halvt anständiga kunskaper jag besitter. Om jag inte reder ut det får jag höra med någon som kan el. Har en bekant som är elektriker, möjligen kan han kanske se något som inte jag ser.

Men om det finns någon här som råkat ut för samma problem, d.v.s. att airbagen fungerar men varningslampan vägrar slockna, så ropa till här i tråden, det vore intressant att få reda på hur ni löste det.

Tack igen - och tack på förhand!

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in