Jag har någon liggande laptop med bluetooth som skulle kunna fungera som "bilpillardator", men den enda läsare jag har att koppla in i OBD-uttaget (S60 2001) är en ELM327.
Min fråga är rätt enkel för den som vet: kan man med bluetooth koppla samman datorn med ELM327 och på så sätt få kontakt med bilen? Eller måste man ha såna avancerade grövre apparater de har på verkstäderna?
Min dröm vore om datorn kunde få ELM (via VIDA/DICE) att utföra uppgifter i bilen, såsom att t.ex. släcka airbagfel, vilket endast ELM327 tillsammans med mobiltelefon INTE kan...
Nån som vet? Och om min lilla önskedröm inte skulle fungera, ens i teorin, vilken utrustning behöver jag då? Billigast möjliga är önskvärt. Värstinggrejer är coolt, men plånboken blöder redan, tyvärr.
Nej det går inte, VIDA fungerar bara ihop med en hårdvaruadapter som kallas DICE. En mängd olika piratkopior finns att köpa på Ebay för nästan inga pengar alls, i varierande kvalité förstås. VIDA följer oftast med, men finns även att ladda ner. Det finns otaliga trådar i diverse forum världen över som beskriver hur man går till väga.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2015-11-07 kl. 12:49.
Nej det går inte, VIDA fungerar bara ihop med en hårdvaruadapter som kallas DICE. En mängd olika piratkopior finns att köpa på Ebay för nästan inga pengar alls, i varierande kvalité förstås. VIDA följer oftast med, men finns även att ladda ner. Det finns otaliga trådar i diverse forum världen över som beskriver hur man går till väga.
Hej!
Stort tack för ditt mycket tydliga svar! Då vet jag det och behöver inte experimentera mer med det. Kan börja fokusera på att hitta rätt grejer direkt. Jag har VIDA i datorn, ej installerat dock, hemtankat, men har liksom inte knäckt gåtan på hur jag ska kunna koppla in datorn i bilen. Men då är det väl troligen någon USB -> OBD som gäller då, antar jag?
Jag omformulerar mig efter att ha läst på lite mer ingående. (Tror jag!)
När man läser biltrådar och såna ställen som Garaget så brukar folk där uttrycka sig som om alla redan visste vad alla delar heter och vad de gör, så ibland känns det som rena grekiskan.
Vad jag nu "förstått" är att VIDA är programmet (vilket jag har hemtankat i datorn) och DICE är verktyget man kopplar in i OBD:n.
Då omformulerar jag och frågar (har googlat men bara funnit "grekiska svar") - kan man ha VIDA i datorn och på något annat sätt än via DICE koppla ihop sig mot bilen? För det jag hittade var hos Volvo, där stod det att DICE underlättar för teknikern att jobba. Då tolkar jag det som att det egentligen borde gå att koppla datorn till bilen utan DICE-verktyget? Som jag skrev i inlägget ovan: någon USB-OBD-historia? Eller liknande?
Det var så jag tänkte från början, att få min ELM327 att hålla bluetoothkontakt med datorn och ta emot kommandon från min laptop.
Så... Lösningar utan att köpa DICE-verktyget? Finns det?
(Jag googlar vidare efter att ha klickat iväg detta inlägg, men garderar mig genom att ställa frågan här också, eliten på Flashback brukar alltid ha några kluriga svar och lösningar på det mesta.)
Jag omformulerar mig efter att ha läst på lite mer ingående. (Tror jag!)
När man läser biltrådar och såna ställen som Garaget så brukar folk där uttrycka sig som om alla redan visste vad alla delar heter och vad de gör, så ibland känns det som rena grekiskan.
Vad jag nu "förstått" är att VIDA är programmet (vilket jag har hemtankat i datorn) och DICE är verktyget man kopplar in i OBD:n.
Då omformulerar jag och frågar (har googlat men bara funnit "grekiska svar") - kan man ha VIDA i datorn och på något annat sätt än via DICE koppla ihop sig mot bilen? För det jag hittade var hos Volvo, där stod det att DICE underlättar för teknikern att jobba. Då tolkar jag det som att det egentligen borde gå att koppla datorn till bilen utan DICE-verktyget? Som jag skrev i inlägget ovan: någon USB-OBD-historia? Eller liknande?
Det var så jag tänkte från början, att få min ELM327 att hålla bluetoothkontakt med datorn och ta emot kommandon från min laptop.
Så... Lösningar utan att köpa DICE-verktyget? Finns det?
(Jag googlar vidare efter att ha klickat iväg detta inlägg, men garderar mig genom att ställa frågan här också, eliten på Flashback brukar alltid ha några kluriga svar och lösningar på det mesta.)
Det skulle väl vara nyare bilar i såfall som kanske har andra kommunikationsvägar via blåtand. Men din bil måste anslutas med DICE för att det skall gå att komma åt alla funktioner. Med ELM327 kan man bara kommunicera med de enheter som specifieras i den amerikanska avgaskontrollen och som alla bilar måste ha stöd för. De funktioner som hanteras i VIDA/DICE stöds över huvudtaget inte av ELM327. DICE finns även i blåtandsversion vilket gör att datorn inte nödvändigtvis måste vara i bilen utan kan stå på arbetsvagnen när man grejar med motorn utan nån kabel genom dörren/rutan..
Det skulle väl vara nyare bilar i såfall som kanske har andra kommunikationsvägar via blåtand. Men din bil måste anslutas med DICE för att det skall gå att komma åt alla funktioner. Med ELM327 kan man bara kommunicera med de enheter som specifieras i den amerikanska avgaskontrollen och som alla bilar måste ha stöd för. De funktioner som hanteras i VIDA/DICE stöds över huvudtaget inte av ELM327. DICE finns även i blåtandsversion vilket gör att datorn inte nödvändigtvis måste vara i bilen utan kan stå på arbetsvagnen när man grejar med motorn utan nån kabel genom dörren/rutan..
Tack! Då är jag med! Som jag skrev så googlade jag vidare och fann att det skulle finnas stöd för något protokoll också om man kör med kabel, jag tänkte mellan dator och bil, och det skulle heta något i stil med J2534... Men då kanske man inte når alla funktioner som man då gör med DICE-manicken?
Vänta lite nu.
Ska vi börja i rätt ände?
Du har en felkod på SRS-systemet och du vill släcka felkoden.
Då vill jag veta om du reparerat felet?
Om inte så kan du släcka koden hur mycket du vill. Men den lär återkomma lika fort igen till du reparerat bilen.
Det är lixom vitsen med felkoder.
Har ögnat igenom tråden och ett tips är att felkoder ofta kan släckas med en enkel vaktmästar-reset a.k.a norsk reset. Lyft minuspolen. Minns inte hur länge den behöver vara av men kör på en timme så är ju du på den säkra sidan med råge. Värt att nämna är att bilens alla datorer behöver få tid att spara data och stänga av innan du kapar strömmen. Gör därför så att du stänger av, tar ut nyckeln, öppnar huven och sedan stänger dörren. Vänta 5-10 minuter. Min Volvo vaknar till om jag öppnar huven efter den slumrat till vilket, även om det säkert går bra ändå, inte öppnar för att det ska gå bättre.
Edit: Varför använder du inte din ELM327 till att göra vad den faktiskt är tilltänkt för: läsa ut felkoder.
Senast redigerad av Joomla 2015-11-13 kl. 19:21.
ELM327 kan inte läsa ut annat än de allmänna som felkoder som påverkar avgasreningen på något sätt (myndighetskrav).
Märkesspecifika koder för t.ex. SRS kräver mer avancerade grejer t.ex. VIDA + DICE.
Och tyvärr går inte SRS-koder att nolla med en "Norsk" reset, jag tror att det är ytterligare ett myndighetskrav.
Dessutom kan felkoder sättas utan att något är direkt är fel, för störningar kan man få i alla system, t.ex. om batteriet börjar bli klent och spänningen sjunker under kritiska nivåer vid start, kan det hända konstiga saker.
Du kan köpa en billig DICE på ebay för cirka 5-700kr. ELM237 funkar inte med VIDA.
Toppen! Enkelt svar som gav mig en snabb kunskap! Stort tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Vänta lite nu.
Ska vi börja i rätt ände?
Du har en felkod på SRS-systemet och du vill släcka felkoden.
Då vill jag veta om du reparerat felet?
Om inte så kan du släcka koden hur mycket du vill. Men den lär återkomma lika fort igen till du reparerat bilen.
Det är lixom vitsen med felkoder.
Ja, det är felkod på SRS-systemet. Och nja, jag har kanske reparerat felet... Jag kan inte svära på det eftersom jag inte får bort felkoden trots att jag köpt en felkodsläsare. Jag frågade flera gånger och enligt försäljaren så tar den här manicken bort SRS-varningen i en S60. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000031400/
Det kändes som en billig investering. Men eftersom jag är lite fundersam på om jag verkligen kan släcka SRS-varningen med den så vill jag helst dubbelkolla genom att se om det går att släcka genom det "mest använda" datorsystemet, VIDA/DICE. Om det tänds igen, ja, då har felet inte ordnat till sig.
Fel? Enligt mekaniker; fel spänning till bälteshållare. (eller om det var-) sträckare. Jag skulle ta loss kontakterna under stolarna och spraya med elspray, sa mekanikern, sen vet jag inte om det var just det som var felet, det var jag inte förrän jag ser om den håller sig släckt eller ej. Och eftersom jag inte hittar nån felkod med manicken från Biltema och inte besökt någon fysisk verkstad efter kontaktrengöringen vet jag ej.
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Har ögnat igenom tråden och ett tips är att felkoder ofta kan släckas med en enkel vaktmästar-reset a.k.a norsk reset. Lyft minuspolen. Minns inte hur länge den behöver vara av men kör på en timme så är ju du på den säkra sidan med råge. Värt att nämna är att bilens alla datorer behöver få tid att spara data och stänga av innan du kapar strömmen. Gör därför så att du stänger av, tar ut nyckeln, öppnar huven och sedan stänger dörren. Vänta 5-10 minuter. Min Volvo vaknar till om jag öppnar huven efter den slumrat till vilket, även om det säkert går bra ändå, inte öppnar för att det ska gå bättre.
Edit: Varför använder du inte din ELM327 till att göra vad den faktiskt är tilltänkt för: läsa ut felkoder.
Ja, jag tänkte att jag skulle sätta in blåtandsprylen igen och kolla, för den manicken jag nämner till skribenten här ovan hittar inget fel alls. Om jag ser en felkod via mobilen så vet jag ju de facto att manicken från Biltema inte är kompatibel med min bil. Då kanske det är smartare att slanta upp en sexhundring till och satsa på felkodsläsaren som är för Volvo. Återkommer om det här i tråden.
Och ja förresten, jag tackar för tipset om vaktmästarsläckningen. Lät den stå med minus av en hel natt, men ingenting hade förändrats, tyvärr. Kände redan till "tricket" med minuskabeln av, så redan innan jag skrev första inlägget om detta här så hade jag testat detta. Tack ändå. Låter det förstås stå kvar för näste "hobbymekaniker" kommer googlandes.
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
ELM327 kan inte läsa ut annat än de allmänna som felkoder som påverkar avgasreningen på något sätt (myndighetskrav).
Märkesspecifika koder för t.ex. SRS kräver mer avancerade grejer t.ex. VIDA + DICE.
Och tyvärr går inte SRS-koder att nolla med en "Norsk" reset, jag tror att det är ytterligare ett myndighetskrav.
Dessutom kan felkoder sättas utan att något är direkt är fel, för störningar kan man få i alla system, t.ex. om batteriet börjar bli klent och spänningen sjunker under kritiska nivåer vid start, kan det hända konstiga saker.
Precis. Jag har dock kommit ganska långt via Torque och något annat mobilprogram tidigare. Ska googla runt lite på bra sådana "OBDII-appar" under kvällen, tänkte jag. Om du ser ovan så visar jag en länk till en läsare jag köpt, jag nämner även en läsare som kostar 1099:-, men tanken slår ju förstås mig att det nämns här i tråden att det finns "sändare" att hitta för en 600-700 kronor. Hittar jag bara det så blir det att pröva, absolut. Värt varenda krona. (Om man får det att fungera.)
Felkoden uppstod av en bisarr orsak: doktorn sa nån gång att jag led av järnbrist, men jag påstår att det är (h)järnbrist, för jag tänkte mig inte för och skulle bara "rätta till lite" vid ac-panelen efter att jag kopplat tillbaka batteriet. Vad händer om man rör en ac-panel i en Volvo med batteriet i? SRS tänds. Det vet nästan alla som rört panelen nån gång, även jag. Men som sagt, jag lämnade tankeverksamheten hemma vid det tillfället. Jag fick problemet nollat snabbt av en verkstad. Körde glatt vidare.
Upptäckte dock under färd att ett par kablar tydligen hade skavts upp bakom stereon. Innan jag hann göra något alls åt det så smattrade det till, sen gick det nån säkring i samband med det missödet. Jag hade inte kommit många mil från verkstaden som nollade problemet åt mig. Bytte säkring i all hast, stressad och med tändningen i. Och nu lyser det verkligen om SRS:en... Bestämde mig för att jag ger fan i detta nu, ska inte pilla mer.
Drog ut allt som skulle kunna tänkas gå på tok och körde några mil till nästa verkstad där det då plötsligt var fel på spänningen till bältessträckaren/hållaren både på passagerares och förares sida. Mekanikern tyckte då att det lät nästintill omöjligt att det skulle smälla för både förare- och- passagerarsida samtidigt. Han sa åt mig att kontrollera att rätt säkringar satt på rätt plats, sen ut med minus på batteriet, spraya i kontakterna under stolarna och försöka nolla koden igen.
Och i detta står vi nu, helt enkelt uttryckt.
Tack för alla era svar! Uppskattar hjälpen!
Senast redigerad av Nattriddare 2015-11-15 kl. 20:21.
Jädrar! Jag glömde nämna att jag i alla fall lyckades trolla fram någon felkod "manuellt" i bilen genom att hålla inne trippmätarknappen (håll inne för nollställning, håll inne längre tills det piper och ett nummer kommer i displayen). Det stod "26" rätt och slätt. Googlade och det har mycket riktigt med SRS-systemet att göra. Dock har jag ju glömt att kolla efter den koden igen nu efter min rengöring av kontakterna under stolarna.
Förresten, är det nån som vet om det sitter något relä på CEM eller platsen i motorn kanske, som har med SRS att göra? Tänkte att om en säkring fick sig en smäll så är det ju också inte omöjligt att ett relä fått lite smäll..? Jag försökte läsa i sprängskisser men fick inte riktigt någon klarhet i om det sitter någon "chef" som styr och ställer över säkringen - som i sin tur bossar över SRS...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!