Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-07, 10:39
  #1
Avstängd
Hotgrandmas avatar
Min polares granne hade en katt som dog i en mårdfälla, har även hittat massor sådana fällor utplacerade i Bräcke. Polisen har inte tagit upp det och inga lokala tidningar verkar bry sig. Man kan ju undra vad det är för idiot som placerar ut fällor.
Citera
2015-11-07, 11:00
  #2
Medlem
Niggerbullens avatar
är syftet att fånga/skada/döda just mård tro?
Citera
2015-11-07, 11:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggerbullen
är syftet att fånga/skada/döda just mård tro?
Fällor skall vara märkta med ägarens namn och telefonnummer, så det är bara att din kompis kontaktar mårdjägaren och begär en ny katt som ersättning för den dödade katten.
Citera
2015-11-07, 12:23
  #4
Moderator
Schlesiens avatar
Ingen polisutredning och inga verifikationer? Inget för ABoK.

Ta gärna nån bild?

Vi testar tråden på Jakt.


Aktuella brott och kriminalfall --> Jakt, fiske och vildmark


/Moderator
Citera
2015-11-07, 12:34
  #5
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotgrandma
Min polares granne hade en katt som dog i en mårdfälla, har även hittat massor sådana fällor utplacerade i Bräcke. Polisen har inte tagit upp det och inga lokala tidningar verkar bry sig. Man kan ju undra vad det är för idiot som placerar ut fällor.
Sannolikt är det väl jakträttsinnehavaren som jagar mård? Och varför skulle polisen eller lokalpressen bry sig om det?

Problemet är att kattägaren inte hållit koll på sin katt (nej, jag vet att man inte kan hålla koll på en utekatt) - snarare än att någon jakträttsinnehavare jagar mård.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Fällor skall vara märkta med ägarens namn och telefonnummer, så det är bara att din kompis kontaktar mårdjägaren och begär en ny katt som ersättning för den dödade katten.

Dessvärre (eller ja, dessbättre menar jag ju såklart) lär det inte, legalt, finnas något anspråk att göra om katten gått in på någon annans jaktmark och där lyckats ta sig själv av daga i en mårdfälla.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2015-11-07 kl. 12:38.
Citera
2015-11-07, 14:46
  #6
Medlem
Niggerbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Fällor skall vara märkta med ägarens namn och telefonnummer, så det är bara att din kompis kontaktar mårdjägaren och begär en ny katt som ersättning för den dödade katten.

tror du citerar lite galet nu

det lär ju inte handla om uppsåt ifall fällorna är ordentligt märkta etc?
Citera
2015-11-07, 16:39
  #7
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotgrandma
Min polares granne hade en katt som dog i en mårdfälla, har även hittat massor sådana fällor utplacerade i Bräcke. Polisen har inte tagit upp det och inga lokala tidningar verkar bry sig. Man kan ju undra vad det är för idiot som placerar ut fällor.

Det finns en uppsjö av mårdfällor och dessa är helt lagliga. När jag placerar ut sådana gör jag det i syfte att fånga mård.
Citera
2015-11-07, 18:08
  #8
Avstängd
Hotgrandmas avatar
Kan tillägga att ingen av fällorna hade telefonnummer eller namn eller något.
Citera
2015-11-07, 19:41
  #9
Medlem
förklara gärna varför du tycker att någon som nyttjar jakt med fällor är en idiot.
Var det p.g.a okunskap i ämnet eller av bristande omdöme och eget tänkande?

För du måste väl kunna räkna ut att det bedrivs olika sorters jakt runt om i landet och väljer man att låta en katt gå lös utomhus så finns alltid risken att katten kan bli dödad av olika anledningar,

Oavsett om en fälla är märkt eller inte så kan man ju inte lägga skulden på jägaren, för jakt med fällor är lagligt i vårt land.

fast du kanske även tycker att en bilist som råkat köra på en katt också är en idiot?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback