2015-11-06, 18:14
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en Opel Corsa från 88. Jag hade inne henne på en felsökning på Mekonomen pga ett tickande ljud, , visade sig att jag behöver laga bromsar för 8 lakan samt att kamaxeln är körd, byta ut allt skulle kosta 20.000. Liiiite för mycket för en bil som kostade 6000 att köpa! Jag tänkte att jag kör den tills nästa besiktning sen får jag se vad de säger där. Mekonomensnubbe sa att det inte fanns en chans att den skulle gå igenom.

Nu idag körde jag, fungerade som vanligt på vägen till affären, men när jag skulle köra hem igen började bilen hacka och rista som fan när jag gasade upp för att växla. Man var tvugnen att pumpa med gasen, då tog den äntligen "tag" och puttrade på som vanligt. Lät som att motorstopp var nära tills den kom igång. Lagom kul på motorvägen!Såhär var den i alla växlar. Den fungerar som den ska om man smygkör, men så fort varvtalet går upp så börjar den hacka och spluttra. Jag har en kvarts tank i enligt mätaren. Jag låter alltid bilen står och puttra nån minut innan jag kör så den är lite varmkörd innan jag kör iväg.

Vad har jag för options nu? Jag är ute i Bagarmossen, det finns en bilskrot nära mig,

http://www.bilskrotarna.se/startsida.do

Som jag fattar det kostar det 700 spänn för dem att komma och hämta bilen.

Det sitter ett par relativt nya året runt däck på den. Ska man lägga ut henne på Blocket? Hade ju varit trevligt att iallfall få några kr för bilen som plåster på såren. Vad kan man i så fall sätta för pris? Nån tusing?

Eller skulle det där hackandet eventuellt vara lättåtgärdat?
Citera
2015-11-06, 18:18
Medlem
Bilen är 27 år gammal. Och det är en opel. Finns inget värde alls i den, hel som trasig. Ta den till skroten själv, så kostar det dig inte en krona att lämna den där.
Citera
2015-11-06, 18:22
Medlem
Burkbubbas avatar
Jag kan inte så mycket om bilar. Men att lägga ut den på blocket och låta folk buda låter väl inte som någon dum idé. Det har jag gjort ett flertal gånger och fått bra pris på diverse prylar jag sålt. Dock en massa idioter som hör av sig och vill byta mot ditten och datten.

Brukar lösa det med att skriva att dom bara ska mejla sitt bud och att samtal och sms kommer att ignoreras tills du fått rätt. Brukar även skriva att jag inte vill ha något käbbel, då brukar folk faktiskt göra som man säger.
Citera
2015-11-06, 18:28
Bannlyst
Plocka delarna som funkar o sälj dom .
Citera
2015-11-06, 18:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Bilen är 27 år gammal. Och det är en opel. Finns inget värde alls i den, hel som trasig. Ta den till skroten själv, så kostar det dig inte en krona att lämna den där.
Det där är väldigt olika. Om det finns ett värde i bilen i form av reservdelar kan du få lämna den gratis, men en uråldrig, slutkörd Corsa? Skulle gissa på att skrothandlarn vill ha 500-1000 spänn för att ta emot skiten.
Citera
2015-11-06, 18:37
Medlem
Baalzamons avatar
Är den från 88 kan det hända att den har katalysator, den är i alla fall värd en femhundring på grund av innehållet av platina. I övrigt går det att sälja bilen som reservdelsbil om den ser någorlunda ut och inte är så rostig. Då kanske du får en tusenlapp eller två och slipper krångla med skrotning.
Citera
2015-11-06, 18:47
Medlem
Reservdelsbil/gör det självbil/slaktade delarsälj.
Inget av dessa funkar på ett Corsavrak.
Att sälja delar funkar på modeller som folk håller vid liv. Finns inte en vettig själv som försöker hålla liv i en gammal Corsa.
Vänd på det hela.
Om du hittar en rostig Corsa så kan du köpa den o slakta på motor o bromsdelar. Skulle du göra detta själv?
Citera
2015-11-06, 20:27
Medlem
Monkeyspanks avatar
Sälj den för en tusing till nån tjackpundare.
De brukar inte vara så kräsna och dessutom fantasifulla nog att hålla gamla vrak rullande på de mest komiska vis.
Citera
2015-11-06, 20:36
Medlem
Börja gärna med att göra ett försök med att sälja bilen till någon som vill ha reservdelar på rot, sätt ett rimligt pris, är det för högt kommer den bara att bli stående. Att begära in bud på den är föga meningsfullt, endast tidsödande.
Citera
2015-11-06, 21:09
Medlem
Sälj den hel, inte i delar för då kan du inte skrota den gratis. Det finns de som hämtar gratis också.
Citera
2015-11-06, 21:17
Medlem
ormbitens avatar
Regga dig på Opelclubswedens forum och lägg sedan ut en gratis säljesannons på deras "säljes" forum.
På ett märkesspecifikt forum finns det alltid entusiaster som letar efter en reservdelsbil, vinterbil eller dylikt.

Du lär väl visserligen inte få så extremt många kronor för bilen men chansen att bli av med den är nog större på ett sådant forum än på Blocket...??
Citera
2015-11-06, 21:27
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Regga dig på Opelclubswedens forum och lägg sedan ut en gratis säljesannons på deras "säljes" forum.
På ett märkesspecifikt forum finns det alltid entusiaster som letar efter en reservdelsbil, vinterbil eller dylikt.

Du lär väl visserligen inte få så extremt många kronor för bilen men chansen att bli av med den är nog större på ett sådant forum än på Blocket...??
Framförallt är det gratis att annonsera på såna ställen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in