Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-09, 15:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLW
Tack för era svar.

Så här gick det till att bli vegan. Jag insåg att jag inte vill att djur dör för att vi ska kunna äta.
Jag gick till affären för att kolla vad som fanns, och där fann jag just färs, schnitzel, nuggets, hamburgare.Mycket från anamma. (Äter alltså inte sådant med äggvita, för jag läser på allt)

Med tanke på att detta var något som jag inte bara vile göra för mig själv, utan för djurens skull även till min familj och eventuella gäster, så kan jag inte med flera barn och en inte så grönsaksglad gubbe laga vad som helst.

Även om jag förstår att somliga blir veganer för att göra saker från grunden så är det inte så i mitt fall. Jag är inte så förtjust alls i att laga mat och det gör det kanske svårare för mig att lägga mycket tid på det.

Jag vill ha något som kan fungera i längden, men jag har också en hel familj som jag vill ha med på detta, och då kan inte maten vara hur "konstig" som helst, sett från vad de är vana vid.

Vi har alltid mycket grönsaker till maten, men det är sådant som barn äter, morötter, grönsallad (isberg, tomat, gurka, paprika). Vi äter wokgrönsaker, eller vitkål, tyvärr så äter ingen av de brysselkål, spenat, bönor, linser med flera. Därav inlägget, hur avancerat det måste vara, för om det är så att jag måste tvinga min familj till sådant de inte vill ha, och inte tycker om, så kommer det inte hålla i längden. Därmed inte sagt att de är motvilliga, för de vill verkligen också. Om det blir gott.

Vill verkligen detta, men om det rent näringsmässigt kommer vara krångligt eller inte fngera så vet jag inte vad jag ska ta mig till, för jag mår faktiskt lite illa av att se andra köpa köttprodukter..
Jag föreslår att ni kör vegetariskt till en början iaf, ägg, mejeriprodukter m.m kommer göra förändringen avsevärt mycket enklare.

Bara för att man gör saker från grunden så behöver det inte vara avancerat, alltså det finns många enkla recept som går fort och inte är krångligt, bara ni lär er ett par stycken recept så är det ju lätt att göra nya rätter baserat på dom ni redan har gjort, fast ni byter ut ingredienser, tillbehör m.m.

http://www.brooklynsupper.net/2015/1...iflower-curry/
Här har du ett enkelt recept, jag körde med mer tomater och kryddade med spiskummin, curry och lite annat från kryddskåpet (man behöver inte ha fennel seed/cummin seeds, eller ingefära egentligen, allt blir avsevärt mycket enklare då), om man vill ha matigare lägger man i quornbitar, serveras med ris/råris om du inte vill ha bröd eller sallad till.
Om du har tid och lust att göra recept som liknar dessa i tidåtgång m.m så är det ganska lätt att vara vegetarian/vegan, men du kanske vill ha det ännu lättare.

Jag tänker då inte speciellt på vad jag äter, jag äter inga kosttillskott och jag känner mig OK och jag är rätt så säker på att jag får i mig allt jag behöver. Enda jag tänker på är proteiner, men jag brukar lösa det med en skopa proteinpulver om dagen i frukostskålen.

edit: receptet har ju blomkål i sig, det kanske inte dom äter, men om receptet i övrigt såg intressant ut så finns det gott om recept i liknande svårighetsgrad. svårare när man måste tänka på vad övriga personer äter.
__________________
Senast redigerad av tjuyat 2015-11-09 kl. 16:09.
Citera
2015-11-09, 16:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, det är ju "svagheten" i mycket av vegetarisk/vegansk kosthållning: Tillskotts-beroendet.

(PS: Jag är själv mångårig vegetarian).
Vad äter du för kosttillskott? Jag äter lakto-ovo och jag (tror inte) att jag behöver någonting, det skulle väl vara B12 isåfall.
Citera
2015-11-09, 16:45
  #15
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLW
Och jag undrar. Om det inte är en bra kost att köpa sådant som är veganskt.

Vad äter man som vegan?
????
Vill du äta vegetariskt så köper du vegetariskt. Vad dillar du om?

Som förälder har du ju ansvaret att se till så att dina barn får i sig det de behöver. Försök få dem att lära sig att äta nya, nyttigare saker, så blir det lättare att komma på vad som kan tillagas sen.
Citera
2015-11-09, 18:33
  #16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Vad äter du för kosttillskott?

Inte så mycket numera, jag har varit vegetarian i 50 år, och har lärt mig vad en funktionell vegetariansk diet är. (Mina diet-tillskott består av periodiska multi-vitamin/-mineralintag).

Citat:
Jag äter lakto-ovo och jag (tror inte) att jag behöver någonting, det skulle väl vara B12 isåfall.

Det är ju en del annorlunda än en vegansk diet.
Citera
2015-11-13, 23:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Väldigt mycket halvfabrikat där antar jag?

Börja äta mer baljväxter istället. Köttsubstitut i form av sojaprotein är inte sunt i längden och kan ge dig bröst (förutsatt att du är en man) och allsköns hälsorisker.

Nej, man utvecklar inte bröst av att äta soja och det är inte farligt.

Citat:
Ursprungligen postat av maxipaxi
Quorn är inte veganskt. Innehåller äggvita, bara så du vet!

Quorn har släppt en del veganska produkter på sistone.
Citera
2015-12-30, 15:20
  #18
Medlem
Jag har några kompisar som är vegetarianer, veganer och allt vad det nu heter, men vad jag sett så verkar de inte svårt för dom att äta "normalt". Han som är vegan tränar på gym 5-6 gånger i veckan och löper 3-4 gånger.

Anledningen för att jag nämner det är för att han bör ha det mycket svårare än dig med korrekt intag av mat. Men jag har sett hans blod prover , finner inga fel där. och då har jag inte sett han äta nått annat än diverse linsgryter med potatis/ris och stora salladsskålar.
Citera
2017-03-19, 02:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Väldigt mycket halvfabrikat där antar jag?

Börja äta mer baljväxter istället. Köttsubstitut i form av sojaprotein är inte sunt i längden och kan ge dig bröst (förutsatt att du är en man) och allsköns hälsorisker.

Bra råd. Kan rekommendera aspirerande veganer att göra vad jag börjat göra:

1. Handla 3 kilos hinkar med konserverade färdiggkokta kikärter, kidneybönor och vad du kan hitta på din stads invandrarlivsmedelsbutik(er) (Mellanönstern-matbutiker, turkaffärer, vad fan man nu ska kalla det, "Brushans frukt och grönt", "Aboo Livs" etc). Dom lär ha detta om du kollar runt på hyllorna där de har konserver. Kostar 30kr för en sån 3kg hink där jag handlar om jag inte minns fel, så väldig billigt, och bra källa till protein, kolhydratkalorier, vitaminer och mineraler, fibrer, antioxidanter etc.

2. Köp typ 10st 400g påsar med makaroner på öb, typ 4-5 kr st.

3. Koka upp 1 påse 400g makaroner.

4. Sila kokvattnet i durkslag ner i din blender, mixa massa av de färdigkokta konserverade bönorna (se till att skölja dom i durkslaget först för att reducera saltet) med detta kokvatten i din blender/mixer (jag använder en VitaMix höghastighetsblender vars mixerblad roterar med en hastighet på 360km/h, så det blir sjuhelsikes "smooth" och bra resultat, typ tjock krämig Bearnaisesås-konsistens, väldigt gott, och skitlätt för kroppen att ta upp proteinet och näringarna i bönorna och att bryta ner bönorna utan de problem som jag upplevt när jag försökt tugga och äta dom som dom är, typ gaser och jag får ingen energi och det blir att jag äter bönor men inte tillräckligt med makaroner/ris och får kolhydratbränslebrist, och kan inte äta så mycket bönor så, men mixar du dom med kokvatten till mjuk konsistens så ger bönor dig energi och lättsmälta kolhydrater, det blir väldigt smakrikt och njutbart att äta då, medans att äta flera burkar bönor är torrt, tråkig smak, jag gav upp och bara mixade i enorma mängder bönor till en sås och otroligt nog kan jag äta nästan ett halvt kilo bönor så TILL de 400g makaronerna, det är då fan bättre än att ösa över en burk krossade tomater eller koka lite frysta grönsaker till) till HUMMUS (bönsmet). Detta blir din pastasås. En jäkla god, nyttig och mättande proteinrik pastasås och köttsubstitut!

5. Sen öser du bara över bönsåsen över makaronerna och äter med sked.

That's it! Funkar skitbra för mig. Med bönsåsen till kan jag lätt få i mig alla de kolhydrater och protein jag behöver till ett middagsmål. Tillsätter hellre detta till pasta än krossade tomater eller en grönsaksmix, jag känner åtminstone inte att det ger nånting. Bättre att dela upp det och konsumera grönsaker separat som mellanmålsdryck.
__________________
Senast redigerad av häger 2017-03-19 kl. 02:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback