Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-04, 16:58
  #1
Medlem
JefCostellos avatar
Claude Chabrol (1930-2010) - en av förgrundsfigurerna inom den franska nya vågen och ibland kallad Frankrikes Hitchcock (kommer dock inte upp i Hitchcocks nivå vad gäller spänning enligt mig, men säg den som gör det).

Nu har jag inte sett några av hans tidigare verk, utan koncentrerat mig på filmerna från sent 70-tal och framåt, men ett ganska vanligt tema verkar vara 'på ytan normala familjer med mörka hemligheter', och Chabrol är gärna subtil och trycker inte in uppenbarheter i tittarens ansikte. Jag gillar det.

Rekommendationer från mitt håll är först och främst La cérémonie (1995) som är kanonbra. Även Violette Nozière (1978), Merci pour le chocolat (2000) och Une affaire de femmes (Story of Women, 1988) är bra, sen finns det såklart mindre bra filmer också - Madame Bovary var okej men ändå en liten besvikelse.

Kan vi skaka fram några Chabroldiggare på Flashback tro? Vilka är hans bästa tidigare filmer?
__________________
Senast redigerad av JefCostello 2015-11-04 kl. 17:12.
Citera
2023-01-09, 22:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Kan vi skaka fram några Chabroldiggare på Flashback tro? Vilka är hans bästa tidigare filmer?
Jag har idag påbörjat min första Chabrol-film på Netflix, Les bonnes femmes (1960), dom har en handfull Chabrol i sitt enorma klassiker-arkiv till guldgruva:

Les bonnes femmes/The Good Girls (1960)
L'Œil du Malin/The Third Lover (1962)
Landru/Bluebeard (1963)
La Ligne de démarcation/Line of Demarcation (1966)
Le Cheval d'orgueil/The Horse of Pride (1980)

www.netflix.com/title/60000531
www.netflix.com/title/81409687
www.netflix.com/title/81409512
www.netflix.com/title/81409550
www.netflix.com/title/81409352

Även Un meurtre est un meurtre/A Murder Is a Murder (1972) där han har en liten biroll.

Sitter och botaniserar i hans filmografi, men har mycket svårt att kunna urskilja någon jag sett förut, även om jag rimligtvis borde sett nåt på SVT senaste 10 åren. Möjligtvis att jag tar en komplett runda med samtliga hans filmer längre fram, men det blir inte nu i samband med dom som ska ses på Netflix, att plöja alla deras 700+ klassiker är prioriterat, ifall man blir av med tjänsten framöver.

Trist att ingen respons på trådstarten uppstod sist, som synes finns en del fans på forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Claude Chabrol - La Cérémonie
Claude Chabrol - L'Enfer,
Citat:
Ursprungligen postat av hisinge_girl
Claude Chabrol har väl också bidragit till filmer där det går käpprätt åt skogen,
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Sist men inte minst var det Claude Chabrols tur, innan hade jag endast sett hans L'enfer (1994) men nu fick jag chansen att se två av hans andra verk. Precis som de andra börjande de med en av hans nyare filmer och avslutade med en äldre. Först La fille coupée en deux (En flicka i två delar) från 2007 och sist ut var Femme infidèle (Mannen - hustrun - älskaren) från 1969.
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Det var kul att få se La dentellière, nu ser jag mest fram emot La pianiste. Tråkigt om L'ivresse du pouvoir är en av hennes sämre. Den enda Chabrolfilm med henne i som jag har sett är Merci pour le chocolat, som jag kan tänka mig att många också ser som en dussinfilm, men jag gillade den.
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
[*]La fille coupée en deux (En flicka i två delar) från 2007 av Claude Chabrol[*]Femme infidèle (Mannen - hustrun - älskaren) från 1969 av Claude Chabrol
[*]L'ivresse du pouvoir (Maktens rus) av Claude Chabrol[*]White Material av Claire Denis
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Claude Chabrol Box (3 disc)
Ceremonin
Sängfösaren
Svart ängel
[/i]
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
edit; en regissör jag tror jag gillar efter att ha sett två filmer är Claude Chabrol.
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Funderar på om jag ska starta en tråd om Claude Chabrol i filmforumet, orkar nog inte ikväll dock.
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Hur många Claude Chabrol-rullar har du sett nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Det här var åttonde! Egentligen lite för många då jag egentligen bara gillar Kusinerna och Brudtärnan.
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Vilka är Claude Chabrols bästa filmer? Skulle gärna se en atmosfärisk thriller och kom då att tänka på just Chabrol. Har sett några få bara, bl.a. La Cérémonie som jag smått älskade och Le Boucher som jag blev rätt så besviken på. Vad borde jag se?
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Min personliga favorit är Que la bête meure (1969)

http://www.imdb.com/title/tt0064861/?ref_=nv_sr_1

Av de första svartvita rekommenderar jag Les cousins (1959) och Les bonnes femmes (1960). Det är väl inga direkta thrillers dock.

Story of Women (1988), The Bridesmaid (2004) och kanske (minns den inte så bra) Merci pour le chocolat (2000) av de senare.

Hans storhetstid anses allmänt vara slutet av 60-/första halvan av 70-talet och jag säger inte emot det. Random med bra betyg därifrån och Stephane Audran i huvudrollen så har du vad jag ser som den typiska chabrolfilmen.

Det är ganska lätt att få en uppfattning om Chabrol är något för en, för han varierade sig förvånansvärt lite under en så lång karriär och många filmer liknar varann ganska mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Tackar så gott för den genomgången. Nu blev jag påmind om att jag tyckte Que la bête meure lät väldigt bra när jag läste om den för ett tag sen. Då måste jag ju göra slag i saken och se den.

Story of Women har jag sett och gillar. Minns den mer som ett deprimerande människoöde än det jag tänker på när jag hör namnet Chabrol: Tighta spänningsfilmer med en uttänkt kamera som förhöjer känslan. Föreställer mig att det är så de flesta slutet av 60-/första halvan av 70-talet-filmerna är? Är det korrekt?
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Ja, jag nämnde Story of Women för att jag gillade den, men det är inte en typisk chabrolfilm. Något som kännetecknar Chabrol är - förutom återanvändandet av samma skådespelare - i mitt tycke just atmosfären. Han lyckas ofta framkallla en känsla av att jag som tittare ser allt genom en lätt febrig dröm. Han gör också de mest osympatiska filmerna av nya vågarna, men det behöver ju inte vara synonymt med dåligt. Något av en misantrop verkar det som.
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Slår på Juste Avant la Nuit (1971) av Claude Chabrol efter att jag blev såld av Cinematekets beskrivning. Behöver dessutom ändå få betat av fler filmer av gubben.
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Dags för Claude Chabrol . Dessutom med en favoritskådis i form utav Isabelle Huppert.

Ceremonin : https://www.imdb.com/title/tt0112769/?ref_=nm_knf_i2
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Den franska bluray boxen Claude chabrol : suspense au féminin, 5 films måste det ha varit felsatt pris på då amazon.se tog femtio spänn för den. Den kostar minst det tiodubbla på alla andra ställen. Får se om jag får boxen eller ej. Ingen engelsk textning på någon film vad det verkar, men jag får lösa det på andra sätt.
Citera
2023-01-10, 01:30
  #3
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Jag har idag påbörjat min första Chabrol-film på Netflix, Les bonnes femmes (1960), dom har en handfull Chabrol i sitt enorma klassiker-arkiv till guldgruva:

Les bonnes femmes/The Good Girls (1960)
L'Œil du Malin/The Third Lover (1962)
Landru/Bluebeard (1963)
La Ligne de démarcation/Line of Demarcation (1966)
Le Cheval d'orgueil/The Horse of Pride (1980)

www.netflix.com/title/60000531
www.netflix.com/title/81409687
www.netflix.com/title/81409512
www.netflix.com/title/81409550
www.netflix.com/title/81409352

Även Un meurtre est un meurtre/A Murder Is a Murder (1972) där han har en liten biroll.

Sitter och botaniserar i hans filmografi, men har mycket svårt att kunna urskilja någon jag sett förut, även om jag rimligtvis borde sett nåt på SVT senaste 10 åren. Möjligtvis att jag tar en komplett runda med samtliga hans filmer längre fram, men det blir inte nu i samband med dom som ska ses på Netflix, att plöja alla deras 700+ klassiker är prioriterat, ifall man blir av med tjänsten framöver.

Trist att ingen respons på trådstarten uppstod sist, som synes finns en del fans på forumet.

Jag gillar inte Chabrol alls, men Les bonnes femmes är fantastisk. Om han oftare hade varit så...
Citera
2023-01-10, 12:24
  #4
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Claude Chabrol (1930-2010) - en av förgrundsfigurerna inom den franska nya vågen och ibland kallad Frankrikes Hitchcock (kommer dock inte upp i Hitchcocks nivå vad gäller spänning enligt mig, men säg den som gör det).
Den som framförallt brukar kallas ”Frankrikes Hitchcock” är Henri-Georges Clouzot.
Citera
2023-02-03, 21:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag gillar inte Chabrol alls, men Les bonnes femmes är fantastisk. Om han oftare hade varit så...
Den ena kvinnan, den blyga var det väl, fick mig att tänka på Adrian i första Rocky, så jag fastnade för henne och gillade den. Kollar på L'Œil du Malin (1962) nu som inte riktigt känns lika bra, men fotot är underbart. Undra om Chabrol's filmer kommer hålla lika bra när han går över till färg, vilket jag utgår ifrån att minst en av dom fem på Netflix är gjord i.
Citera
2023-02-08, 11:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddog
Monsieur Verdoux. Svart komedi av och med Charles Chaplin. Missförstådd på sin tid, dels pga den svarta humorn och dess pacifistbudskap vilket inte uppskattades i efterkrigstidens USA. Delvis baserad på en sann historia om Henri Désiré Landru.
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Chaplin-Fever fortsätter med Monsieur Verdoux (1947). Originalidè av Orson Welles om kvinnomördaren Henri Landru, men omarbetad till en svart komedi och regisserad av Chaplin själv.

Chaplin kallade den för hans "cleverest and most brilliant comedy" vad jag läst.
Den gick dock dåligt i staterna och hos kritiker.
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det är min absoluta favorit av samtliga Chaplins alster. En fantastisk mångbottnad historia som är tidlös om livets förutsättningar och att allt kanske inte blir som vi har tänkt men vi har bara ett val - att fortsätta framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Monsieur Verdoux (1947)

5 år innan Limelight så regisserar Chaplin Monsieur Verdoux. Det hela började med att Orson Welles, på random vis, kontaktade Charles Chaplin med den bisarra historien om Henri Landru som avrättades 1922 efter att ha mördat 8 kvinnor. Han bad Chaplin att spela huvudrollen i vad som hade kunnat bli en mörk thriller eller polishistoria.
Chaplin anser att det är för sent för honom att spela huvudrollen i någon annans film men behåller grundidén, formar om den och skapar historien om Henri Verdoux, en f.d. tjänsteman på bank som under Wall Street-kraschen 1928 förlorade jobbet som "clerk" i banken efter 30+ år som anställd.

Jag tycker Chaplin gjorde helt rätt här, han fick chansen att ta en seriös historia och smälla in en massa karaktärer att spela själv, så klart, på sitt underliga "papphammar" vis och det hela blir bitvis väldigt seriöst och bitvis väldigt roligt.

Det här är alltså en Bluebeard-historia om en hustrumördare, med Chaplin-twist.
Man hör ju, det hela är galet, fantastiskt roligt på samma gång. Jag tycker om den seriösa undertonen och hur han smäller in komiken perfekt däremellan.
Chaplin visar återigen sin mångsidighet. Finns det någon som inte fascineras av denna mannen egenskaper. Han regisserar, skriver, spelar, sjunger, dansar och innehar stora egenskaper i alla ingredienserna. Här visar han för det mesta sin storhet i skådespelet och hur snurrigt det blir att gå från sjökapten till Don Juan, att agera kemist och mördare samtidigt som allt går fel och svänger vidare till något hysteriskt.

Det är riktigt bra, jag gillar även denna stilen där man tonat ner kittla-under-fötterna humorn men ändå behållt det. + för han ögonspel, älskar det!

Sista timmen är faktiskt bättre än första i min mening, men inledningen på gården där han blivit änkeman och ska spela på sin charm för eventuella köpare är fan hysterisk genial.[/b]
Ni som har sett Chaplin's variant kanske borde ta er en titt på Claude Chabrol's Landru (1963) om ni inte redan gjort det, nu när den finns på Netflix ihop med fyra andra Chabrol-filmer.

Jag såg den igår som min tredje Chabrol-film film på mindre än en månad, och den var både rolig, intressant och bra. Jag är lite oklar på om den var avsiktligt rolig eller oavsiktligt, den klassas som ett kriminaldrama men Charles Denner's gestaltning av titelrollen är ju omöjligt att inte skratta åt titt som tätt. Likt Chaplin's variant var det tydligen en Chabrol-film som inte gick hem hos publiken då, utan satte stoppa för filmbolagens större backning av denne regissör.

Funderar i övrigt om den skulle kunna vara en vettig film att rekommendera åt yngre som gillar American Psycho (2000) men inte vågat gett sig på äldre filmer ännu. Sen blev jag själv sugen på att se Chaplin's Monsieur Verdoux (1947), har inget minne av att jag har sett den förut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback