Citat:
Ursprungligen postat av
Maddog
Monsieur Verdoux. Svart komedi av och med Charles Chaplin. Missförstådd på sin tid, dels pga den svarta humorn och dess pacifistbudskap vilket inte uppskattades i efterkrigstidens USA. Delvis baserad på en sann historia om Henri Désiré Landru.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoeL431
Chaplin-Fever fortsätter med Monsieur Verdoux (1947). Originalidè av Orson Welles om kvinnomördaren Henri Landru, men omarbetad till en svart komedi och regisserad av Chaplin själv.
Chaplin kallade den för hans "cleverest and most brilliant comedy" vad jag läst.
Den gick dock dåligt i staterna och hos kritiker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Det är min absoluta favorit av samtliga Chaplins alster. En fantastisk mångbottnad historia som är tidlös om livets förutsättningar och att allt kanske inte blir som vi har tänkt men vi har bara ett val - att fortsätta framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoeL431
Monsieur Verdoux (1947)
5 år innan Limelight så regisserar Chaplin Monsieur Verdoux. Det hela började med att Orson Welles, på random vis, kontaktade Charles Chaplin med den bisarra historien om Henri Landru som avrättades 1922 efter att ha mördat 8 kvinnor. Han bad Chaplin att spela huvudrollen i vad som hade kunnat bli en mörk thriller eller polishistoria.
Chaplin anser att det är för sent för honom att spela huvudrollen i någon annans film men behåller grundidén, formar om den och skapar historien om Henri Verdoux, en f.d. tjänsteman på bank som under Wall Street-kraschen 1928 förlorade jobbet som "clerk" i banken efter 30+ år som anställd.
Jag tycker Chaplin gjorde helt rätt här, han fick chansen att ta en seriös historia och smälla in en massa karaktärer att spela själv, så klart, på sitt underliga "papphammar" vis och det hela blir bitvis väldigt seriöst och bitvis väldigt roligt.
Det här är alltså en Bluebeard-historia om en hustrumördare, med Chaplin-twist.
Man hör ju, det hela är galet, fantastiskt roligt på samma gång. Jag tycker om den seriösa undertonen och hur han smäller in komiken perfekt däremellan.
Chaplin visar återigen sin mångsidighet. Finns det någon som inte fascineras av denna mannen egenskaper. Han regisserar, skriver, spelar, sjunger, dansar och innehar stora egenskaper i alla ingredienserna. Här visar han för det mesta sin storhet i skådespelet och hur snurrigt det blir att gå från sjökapten till Don Juan, att agera kemist och mördare samtidigt som allt går fel och svänger vidare till något hysteriskt.
Det är riktigt bra, jag gillar även denna stilen där man tonat ner kittla-under-fötterna humorn men ändå behållt det. + för han ögonspel, älskar det!
Sista timmen är faktiskt bättre än första i min mening, men inledningen på gården där han blivit änkeman och ska spela på sin charm för eventuella köpare är fan hysterisk genial.[/b]
Ni som har sett Chaplin's variant kanske borde ta er en titt på
Claude Chabrol's
Landru (1963) om ni inte redan gjort det, nu när den finns på Netflix ihop med fyra andra Chabrol-filmer.
Jag såg den igår som min tredje Chabrol-film film på mindre än en månad, och den var både rolig, intressant och bra. Jag är lite oklar på om den var avsiktligt rolig eller oavsiktligt, den klassas som ett kriminaldrama men Charles Denner's gestaltning av titelrollen är ju omöjligt att inte skratta åt titt som tätt. Likt Chaplin's variant var det tydligen en Chabrol-film som inte gick hem hos publiken då, utan satte stoppa för filmbolagens större backning av denne regissör.
Funderar i övrigt om den skulle kunna vara en vettig film att rekommendera åt yngre som gillar
American Psycho (2000) men inte vågat gett sig på äldre filmer ännu. Sen blev jag själv sugen på att se Chaplin's
Monsieur Verdoux (1947), har inget minne av att jag har sett den förut.