Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-03, 21:13
  #1
Medlem
Fizzbacks avatar
Har hittat ett hål jag är väldigt intresserad av att utforska, men det rör sig om 10-15 meter jag måste hissa ner mig för.

Jag har ingen erfarenhet av klättringsutrustning och sådant, så tänkte om man kan få lite tips här hur det fungerar och vad man behöver?

Tacksam för lite vägledning med att komma igång med en ny era av mitt ue'ande.
Citera
2015-11-03, 21:19
  #2
Medlem
slamdunks avatar
Det lättare att fira ner sig än att ta sig upp
Citera
2015-11-03, 21:57
  #3
Medlem
Katthoarderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk
Det lättare att fira ner sig än att ta sig upp

Som herrn säger, se till och kunna ta dig upp igen!
Citera
2015-11-03, 23:13
  #4
Medlem
Jag har klättrings kunskap, kan säga att hade du tagit ett rep och firat ned dig så hade du nog dött.
15 m är mycket.
15 m upp är jävligt mycket.
Ned är lätt, behövs knappt mer.än ett rep, karbinhake och sele.
Upp däremot, då ska du va JÄVLIGT tränad för att ha den benstyrkan. Alternativt 3 karbinhakar och "slipsar" för att dra dig upp på dubbla satt rep.

Gör de inte. Är 2 mans jobb av säkerhetsskäl.
Citera
2015-11-04, 22:28
  #5
Medlem
Joker: "Slipsar"? Antar du menar prussiks och ja, det är jävligt jobbigt ;-)

Instämmer däremot helt med han att du hade dött om du bara firar ner. Gå en SRT-kurs (single rope technique) om du vill utforska den undre världen. Jag är inte jävligt tränad men klättrar 50m på 3 min utan att bli andfådd. Rätt prylar och kunskap! Med rätt prylar menar jag t.ex. srt-sele, Croll, Stop, Pantin, Ascender (googla).
__________________
Senast redigerad av Bengiz 2015-11-04 kl. 22:33.
Citera
2015-11-05, 10:19
  #6
Medlem
Akrylamids avatar
För 15 meter behöver du inge SRT sele, det räcker med en vanlig klätterselse. Det är när man börjar komma upp mot 70-80 meter som det börjar bli riktigt jobbigt med klättersele. Inte heller behöver man fullt ut SRT prylar för 15 meter. Man kan klara sig bra på endast klätterutrustning (och då menar jag inte prusiks), t ex gri-gri eller repbroms i "guide mode" för selen, tibloc med fet HMS karbin för handen (kräver 10mm statiskt rep för att vara säker).

Men för detta ska man verkligen veta vad det är man håller på med. 15 meter nere i ett hål är inge vidare ställe att komma på att grejerna inte funkar som det var tänkt.
__________________
Senast redigerad av Akrylamid 2015-11-05 kl. 10:22.
Citera
2015-11-05, 14:22
  #7
Medlem
islandmountain10s avatar
Vill också lära mig detta, gärna med så enkel och billig utrustning som möjligt men självklart fortfarande på ett korrekt och säkert sätt!
Har ni något tips på någon bra kurs man kan gå?
Citera
2015-11-05, 17:57
  #8
Medlem
Helt rätt Akrylamid, det finns enklare/billigare lösningar. Jag rekommenderar dock numera nybörjare att gå en kurs eftersom jag sett (och gjort) så många dumma misstag vid repklättring.

Sveriges Speologförbund ordnar kurser men då krävs full srt-kit för ca 4.000kr exkl. rep.
Svenska Amerkanska Stuntskolan anordnar bl.a firningskurser för geocachare med enklare klätterutrustning av typ Grigri med ascenderhandtag. Kontakta Lars: stuntlundgren@gmail.com

Har sett så många farliga situationer nu (ofta av mer erfarna är jag) så ta med en kompis och lär er rätt från grunden. 15m kan plötsligt kännas högt.

Vad är det för hål förresten?
Citera
2015-11-05, 18:56
  #9
Medlem
Monolits avatar
Finns en gammal tråd om detta.
Hur ta sig ner för ett djupt hål?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback