Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2015-11-06, 01:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Expressen till starkt angrepp mot publicering av privatpersons namn:
SD-politiker namngav person på Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen

"Jag skriver mycket"
Malmborg får nu stöd av partikollegor efter sitt anförande i kommunfullmäktige.
I ett kommentarsfält på Facebook angående händelsen har en partikamrat namngivit den privatperson som valde att anmäla Malmborg.
Om jag fattat det rätt är det XXX som har gjort anmälan”, skriver partikamraten på Facebook.
När en person ifrågasätter namngivningen svarar partikamraten:
Anmälaren har ju själv valt att anmäla. Vågar han inte stå för det är han en jävla fegis”.
– Jag skriver mycket på Facebook men jag står för det jag har skrivit, så mycket kan jag säga, säger partikamraten, och fortsätter:
– Och du får väl ta det i sitt sammanhang. Det är lätt att rycka ut det ur sitt sammanhang.
Ja, att du skriver ut namnet på en privatperson som har polisanmält din partikollega.
– Om han gör en anmälan blir han offentlig. Det är ju så. Offentlighetsprincipen.
Men är det lämpligt att en folkvald politiker i sin tur namnger anmälaren?
– Varför ska politiker ha särskilda regler? Vi lyder under samma lagar som vanligt folk. Jag tycker att samma regler gäller för alla medborgare, oavsett om man är folkvald.

– En medlem i Sverigedemokraterna har publicerat offentlig information rörande en privatperson. Det anser Expressen vara styggt gjort av sverigedemokraten.

Däremot anser Expressen att helt andra regler ska gälla för journalister, när journalistkåren utnyttjar makten att via löpsedlarna driva hat-kampanjer mot individer som har uttryckt opassande åsikter.
Citera
2015-11-06, 01:30
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Expressen till starkt angrepp mot publicering av privatpersons namn:
SD-politiker namngav person på Facebook

– En medlem i Sverigedemokraterna har publicerat offentlig information rörande en privatperson. Det anser Expressen vara styggt gjort av sverigedemokraten.

Däremot anser Expressen att helt andra regler ska gälla för journalister, när journalistkåren utnyttjar makten att via löpsedlarna driva hat-kampanjer mot individer som har uttryckt opassande åsikter.

Expressen hängde inte ut pga opassande åsikter utan pga uppmuntran till våld. SD-mannen hängde inte ut anmälaren pga åsikt utan pga att hen anmält honom,en ren hämnd. Pretty big difference.
Tidningar ska granska saker och visa upp för läsaren hur landet ligger,det är inte politikers uppgift.
Citera
2015-11-06, 01:45
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Expressen hängde inte ut pga opassande åsikter utan pga uppmuntran till våld. SD-mannen hängde inte ut anmälaren pga åsikt utan pga att hen anmält honom,en ren hämnd. Pretty big difference.
Tidningar ska granska saker och visa upp för läsaren hur landet ligger,det är inte politikers uppgift.
Fast nja. Problemet är väl inte så mycket vad man hänger ut för, utan att man hänger ut privatpersoner som inte har någon som helst offentlig makt.

Klart det är viss skillnad om man uppmuntrar till våld, det kan vara brottsligt. Det gör det ändå inte rätt att hänga ut någon offentligt på det viset, det finns inget allmänintresse i att veta exakt vilken person som gjort det. Att det förekommer är en sak, att granska är en sak, att hänga ut är någonting annat.

Förkastligt gjort av SD-representanten som hänger ut privatpersonen, helt klart. Det är ett missbruk av offentlighetsprincipen i mina ögon. Om det vore så att alla som polisanmälde brott fick sina personuppgifter publicerade offentligt skulle många dra sig för att göra polisanmälningar, och därmed skulle offentlighetsprincipen behöva omvärderas. Detsamma gäller publicering av privatpersoners namn och bild på det viset Expressen gör, det är ett missbruk av medias makt och riskerar att beskära folks förmåga att yttra sina åsikter, och därmed kanske det behöver omvärderas hur förtalslagstiftningen ser ut.

Det som sker nu är obehagligt. Om båda sidor i denna informationskrigsföring (som jag anser att det är) fortsätter så kommer den offentliga debatten att bli lidande. Det skulle vara oerhört tråkigt om människor slutade våga yttra sina åsikter. Faktum är att Expressen inte kan avgöra huruvida det som uttalas faktiskt utgör brott eller inte, det är upp till en domstol att avgöra, men Expressen tar saken i egna händer och hänger ut för åsiktsbrott.

Fruktansvärt obehagligt, i min mening. Det kan verkligen gå åt helvete i ett så öppet samhälle som vi har. Tänk om folk började hänga ut åsiktsmotståndare för allt de skrev, skvallrar på sina grannar vad de säger och sen hänger ut det på nätet osv. Riktigt jävla obehagliga tendenser.
Citera
2015-11-06, 01:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseboll
Vad tror du kostar mest, ett brandskadat / förstört asylboende, eller ~50 asylsökande?

/Sverigedemokrat

Att bränna ner asylboenden är inget annat än idiotiskt. Om ni är missnöjda med invandringen, som 92%+ av svenskarna är, så bedriv debatt istället. Det ni gör nu är att ge SDare ett dåligt namn eftersom massmedia förespråkar att det är just SDare som ligger bakom skiten.

Lägg av genast, ju snarare ni lägger av desto snarare får SD makten.

Från en partikamrat till en annan; 50 asylsökande är avsevärt dyrare, redan inom en kort tidsrymd, än ett nedbränt asylboende. Och kan en våg av migranthotellbränder dra igenom Sverige avskräcker vi en stor del av de 600 000 som kan komma nästa år. Folkutbytet sker nu i en takt jag inte ens i mina vildaste mardrömmar kunde ana för bara två år sedan. Men gissa om RuinSväldt et consortes korkar upp champagnen...

On-t; tror detta i längden slår emot Slaskpressen. Desperation.
Citera
2015-11-06, 02:44
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Tja, vi har redan ett par grundlagar som skyddar privatpersoners rätt att ha obehagliga åsikter. Samma lagar skyddar expressens rätt att ha behagliga åsikter. Skyddet är kopplat till att folk tar ansvar för vad de yttrar om det strider mot lagen.

Det kan vara olagligt att tycka att asylboenden ska brinna. Om jag står framför en grupphalvfulla killar med facklor i händerna och säger att jag tycker att asylboendet ska brinna lär jag bli dömd för anstiftan på precis samma sätt som om jag sagt tänd på.

Om jag i en liten krets på internet där jag gissar att det finns mordbrännare och säger samma sak? Och resultatet blir att det brinner. Kan det vara anstiftan? Kan det vara att jag bara begriper sambandet men låtsas utåt inte veta samtidigt som jag jublar inombords.

Saken är ju att du aldrig kan dömas för dina åsikter. Om du anser att asylboenden ska brinna så är det inte olagligt. Om du anser att en politiker vore bättre död än levande så är det också helt ok. Däremot är det olagligt att uppmana till brott, då har du tagit steget från att tycka till att uppmana till brott.

Få verkar begripa skillnaden
Citera
2015-11-06, 04:24
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Hur menar du? Expressen gjorde nästan 3 miljoner i vinst 2014.
"– Vi måste hitta sätt att göra den minskande verksamheten lönsam trots att vi tappar pengar samtidigt som vi får till den tillväxt som är möjlig på den digitala sidan. Det sker ett skifte, även om det inte går jättefort."

http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr...cle3805359.ece
Citera
2015-11-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Från en partikamrat till en annan; 50 asylsökande är avsevärt dyrare, redan inom en kort tidsrymd, än ett nedbränt asylboende. Och kan en våg av migranthotellbränder dra igenom Sverige avskräcker vi en stor del av de 600 000 som kan komma nästa år. Folkutbytet sker nu i en takt jag inte ens i mina vildaste mardrömmar kunde ana för bara två år sedan. Men gissa om RuinSväldt et consortes korkar upp champagnen...

Du tycker alltså det är bra med laglöshet.
On-t. Tror inte detta i längden slår emot Slaskpressen. Desperation.
Citera
2015-11-06, 22:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Från en partikamrat till en annan; 50 asylsökande är avsevärt dyrare, redan inom en kort tidsrymd, än ett nedbränt asylboende. Och kan en våg av migranthotellbränder dra igenom Sverige avskräcker vi en stor del av de 600 000 som kan komma nästa år.

– Nej. Nedbrända flyktingförläggningar underlättar för journalistkåren att vädja till svenskarnas medkänsla för flyktingarna. Svenskarna måste uppmuntras att trotsa journalistkårens påbud. Det som Sverige behöver, är en tydlig opposition. Sverigedemokraterna har visat för stor rädsla för att betecknas som "rasister".

Citat:
Folkutbytet sker nu i en takt jag inte ens i mina vildaste mardrömmar kunde ana för bara två år sedan. Men gissa om RuinSväldt et consortes korkar upp champagnen...

– Dom som jublar, är dom nyhetsförläggare som har beslutat om, och framgångsrikt genomdrivit mångkulturen. Politikerna har inte varit pådrivande, dom har endast gett efter för journalistkårens politiska program. Fredrik Reinfeldt har visat stor svaghet i sin oförmåga att stå emot journalistkåren direktiv. Jag tror att Reinfeldt själv är medveten om sin egen ynkedom, så han jublar knappast när journalistkåren besegrar Sverige.

Citat:

– Nyhetsförlagen har inte som främsta mål att tjäna pengar. Såvida skandalerna hade haft som mål att sälja tidningar, så hade alla politiker, från alla ideologier, drabbats lika hårt av skandalerna. I stället har ett oppositionsparti utan inflytande drabbats av journalistkårens vrede.

Nyhetsförlagens främsta mål är att driva igenom ett politiskt program, och det målet har förläggarna bevisligen uppnått.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in