Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-20, 12:17
  #25
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Själv måste jag hålla för öronen när de tvingar nordamerikanska skådespelare att verbalt våldta det fornnordiska språket. Uff, har fortfarande mardrömmar om det.
Citera
2015-11-20, 22:18
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
En inte alltför vågad gissning är Konstantinopel.

Kan så vara.
Men bäst att det utspelas då där.
Citera
2018-02-01, 23:44
  #27
Medlem
speedygonsalezs avatar
dom har hittat mycket kvinnokrigare i vikinga gravar så serien ljuger inte.
Citera
2018-12-22, 11:59
  #28
Medlem
BennyKongos avatar
Har inte sett alla Vikings, men reagerade lite när jag såg affischerna för den senaste säsongen på stan.
https://www.youtube.com/watch?v=Yy5o2ZoLF_Q

I klippet har Ivar en kröningsceremoni där han krönts till en slags Gud. Min fråga är dock: Såg det verkligen ut såhär? Får lite vibbar av precolumbianska Amerika. Känns väldigt barbariskt

Var inte de hedniska vikingarnas kröningsceremonier rätt så lika de kristna anglosaxarnas? Dvs med en krona av järn osv?
Citera
2018-12-22, 12:10
  #29
Avstängd
Haverisms avatar
Serien är löst baserad på ömsom nordiska sagor och ömsom påvisbar historia. Därefter har den tuggats och malts flera varv genom judisk subversion och resultatet är den fåniga slakt av vikingatraditionen som vi ser i serien. Därför slutade jag titta efter två säsonger, det är helt enkelt inget annat än en simpel propagandamaskin enligt sedvanligt judiskt snitt.
Citera
2018-12-22, 17:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
De kan mer historia än du tror, men de måste betala hyran också. Jag har inte kollat jättemycket på serien, men mitt favoritfaktafel hittills är hur de (förmodligen högst medvetet) har placerat Uppsala i ett bergigt skogslandskap ā la Norge...

Ja.. sedan när måsta man klättra genom branter med urskog för att komma till Upsala?

Och Västergötland ser mera ut som Skottska höglandet. Serier får mig att må illa. Katoliker porträtteras dessutom som mesar i serie.
Citera
2018-12-22, 18:31
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BennyKongo
Har inte sett alla Vikings, men reagerade lite när jag såg affischerna för den senaste säsongen på stan.
https://www.youtube.com/watch?v=Yy5o2ZoLF_Q

I klippet har Ivar en kröningsceremoni där han krönts till en slags Gud. Min fråga är dock: Såg det verkligen ut såhär? Får lite vibbar av precolumbianska Amerika. Känns väldigt barbariskt

Var inte de hedniska vikingarnas kröningsceremonier rätt så lika de kristna anglosaxarnas? Dvs med en krona av järn osv?

Kröningar skedde inte hos dem. De första kända skandinaviska kröningarna skedde på 1100-talet; Norge 1163, Danmark 1170 och Sverige 1210. Danske Knut den store kröntes dock till engelsk kung 1017.
Citera
2018-12-22, 18:44
  #32
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Ja.. sedan när måsta man klättra genom branter med urskog för att komma till Upsala?

Och Västergötland ser mera ut som Skottska höglandet. Serier får mig att må illa. Katoliker porträtteras dessutom som mesar i serie.

På 800-talet så var antagligen (nära nog) 100% av all skog i Norden urskog. Men bergigt är det näppeligen runt Uppsala och Uppsalaslätten har varit jordbruksmark och bete, alltsedan marken steg upp ovanför vattenytan, för 3000-4000 år sedan under slutet av stenåldern och början av bronsåldern.

Det är också intressant att man går till "midvinterblotet" (som ur minnet avbildas som varandes under hösten) i Uppsala, istället för att segla och ro.

Politiskt sett så var de katolska härskarna antingen "mesar", eller mer upptagna med interna intriger, än med att bekämpa externa hot (vikingarna norrifrån och muslimerna söderifrån). Så vikingarna försökte man ofta att muta för att slippa, eller t.o.m. uppmuntra att komma, för att plundra hos grannen. Väl i skarp strid, så klarade sig dock de kristna, väl så bra mot vikingarna. Vikingarnas framgångar där byggde inte på att större individuellt stridsvärde, utan p.g.a. att man försökte utnyttja överraskning och snabbhet, för att undvika strid mot en organiserad fiende.
Citera
2018-12-24, 00:23
  #33
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
dom har hittat mycket kvinnokrigare i vikinga gravar så serien ljuger inte.

Njae, dom har hittat kvinnor begravda med svärd, ja, men aldrig kvinnor som verkar ha dött i strid, medans man hittat massvis med ben efter karlar med yx/svärd/spjut/morgonstjärna/annat hugg i benpipor/skallar, men vad jag kunnat läsa så har dom aldrig hittat en kvinna med dessa bevis.

Så svärdsbegravning för kvinna kan betyda att det var hennes mans svärd/fars svärd eller att hon var rik nog att äga ett, eller nån sorts ceremoni.
Citera
2018-12-28, 05:09
  #34
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Njae, dom har hittat kvinnor begravda med svärd, ja, men aldrig kvinnor som verkar ha dött i strid, medans man hittat massvis med ben efter karlar med yx/svärd/spjut/morgonstjärna/annat hugg i benpipor/skallar, men vad jag kunnat läsa så har dom aldrig hittat en kvinna med dessa bevis.

Så svärdsbegravning för kvinna kan betyda att det var hennes mans svärd/fars svärd eller att hon var rik nog att äga ett, eller nån sorts ceremoni.


Man får tro vad man vill, men det finns iaf ingen 100% sanning gällande tider som varit.
Storskaliga krig eller totalkrig fanns väl då med, och då lär alla hjälpt till oavsett kön, ålder, handikapp etc..

..gamla fältherrar skickades ofta ut på havet vid begravningscermonin med lite törskatesvamp och en brinnande pil eldades de upp.. Det fick mig att fundera på det där med att bränna häxor på bål,, var det duktiga valkyrior som eldades upp tro? Vem vet, bara en teori.
Citera
2018-12-28, 05:24
  #35
Medlem
BullensPilsners avatar
Ser folk på den här skiten? Allt är fel! Miljöer, kläder, vapen, hus, kulturellt. ALLT!
Lägg till dåligt manus och taffligt skådespeleri.

Får slaganfall när någon säger att detta skräp har något som helst att berätta om vikingatiden.

Att Svenskar är så förbannat dåliga på sin egna historia att de tror detta spektakel, på något sätt visar hur det kunde vara, gör mig självmordbenägen.
Citera
2018-12-28, 13:53
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
Man får tro vad man vill, men det finns iaf ingen 100% sanning gällande tider som varit.
Storskaliga krig eller totalkrig fanns väl då med, och då lär alla hjälpt till oavsett kön, ålder, handikapp etc..

..gamla fältherrar skickades ofta ut på havet vid begravningscermonin med lite törskatesvamp och en brinnande pil eldades de upp.. Det fick mig att fundera på det där med att bränna häxor på bål,, var det duktiga valkyrior som eldades upp tro? Vem vet, bara en teori.
Det finns inget som tyder på att kvinnor krigade tillsammans med männen. En stark kvinna hade inte ens haft en chans mot en svag man.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback