Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-02, 20:02
  #1
Medlem
1. de får oss att se ut som vi lät kvinnor kriga- som vi var vildar
2. vikingaledaren Sinric under belägringen av Paris är en transsexuell invandrare
3. rollos yxa är inte en vikingayxa som användes. och alla andra använder främst svärd (som fags) över spjut eller yxa.
4. alla är klädd i läder, ALLA.

detta är inte politiskt motiverat? om inte, så kanske history channel ta sig en kurs i historia...
Citera
2015-11-02, 20:05
  #2
Medlem
Betteroffalones avatar
De vet hur det ligger till men måste göra om historien för att passa den politiska form som råder i samhället för att locka tittare. Kvinnor som slåss tenderar till att locka både manliga och kvinnliga tittare.

Klart att man då även måste ha med lite bögerier, det måste ju finnas i varje tv-program/film/serie numera.
Citera
2015-11-02, 20:09
  #3
Medlem
Newsflash! det är en tv-serie ingen dokumentär där allt ska vara korrekt!

Att sitta med dessa tankar är inget givande! Läs något vettigt tycker jag.

Agenda 2030 http://snaphanen.dk/2015/10/11/sonda...belagrat-land/

trevlig kväll!
Citera
2015-11-02, 22:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
1. de får oss att se ut som vi lät kvinnor kriga- som vi var vildar
2. vikingaledaren Sinric under belägringen av Paris är en transsexuell invandrare
3. rollos yxa är inte en vikingayxa som användes. och alla andra använder främst svärd (som fags) över spjut eller yxa.
4. alla är klädd i läder, ALLA.

detta är inte politiskt motiverat? om inte, så kanske history channel ta sig en kurs i historia...

Jag brukar inte gnälla på dåliga trådstarter men kom igen! Om du inte gillar TV-serien så har du en lång tråd där du kan klaga på den här: (FB) History channels nya serie: Vikings (2013-)

Om du vill diskutera kvinnliga vikingakrigare så har du den här tråden: (FB) Kvinnokrigare förr i tiden - realistiskt?

För vikingamyter i allmänhet så finns följande: (FB) Myter om Vikingar

Vikingakläder avhandlas t.ex här: (FB) Vikingakläder/Utrustning?

Genom sökfunktionen hittar du säkert flera dussin andra vikingatrådar som kan vara av intresse och som redan påpekats, det handlar om en action/äventyrs-serie inte en dokumentär.
Citera
2015-11-02, 22:37
  #5
Medlem
"För vikingamyter i allmänhet" ja där hör kvinnokrigare till och transsexuella vikingaledaren Sinric.
Citera
2015-11-03, 00:05
  #6
Medlem
Moramannens avatar
Om vi säger så här: Vilken tv-serie ljuger inte, särskilt i historiska miljöer? Är det en sann bild av italienare vi får i Spartacus: Blood & Sand, Gods of the Arena, och vad den tredje säsongen nu hette?
Citera
2015-11-03, 00:53
  #7
Medlem
erroZs avatar
Ja du, man kunde tidigt märka att vissa delar av den serien inte höll måttet ur ett rent historiskt perspektiv. Den har fått en del mothugg av folk som anser att den är rätt så desinformerande gällande vikingarna. Fast bortsett från detta är det ändå en hyfsat underhållande serie.

Förresten, om du redan nu är mäkta irriterad över hur de porträtterar vikingars vardagsliv avråder jag dig att kolla på nästa säsong. Då får nämligen Ragnar & hipsterfrillorna ett nytt tillskott i ingen annan än "Yidu"! En kinesisk kvinna som kommer bidra med en nyanserad bild av vikingarna. Ett progressivt sätt att introducera en karaktär för att nå ut till en större publik, om du frågar mig. För mig veterligen hade vikingarna ingen kontakt med kineser. Så som det ser ut nu så tror jag man kan räkna kallt med att en afrikansk krigsherre introduceras till säsong 5.

http://www.designntrend.com/articles...m-spoilers.htm
Citera
2015-11-03, 01:02
  #8
Medlem
tokidokis avatar
Hollywoodvikingar har väl lika mycket gemensamt med verkligheten som Hollywoodnazister, eller överhuvudtaget någonting annat. Det hvilar ingen djupare människokännedom eller historiekunskap i produktioner för underhållningsindustrin.
Citera
2015-11-03, 01:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Ja du, man kunde tidigt märka att vissa delar av den serien inte höll måttet ur ett rent historiskt perspektiv. Den har fått en del mothugg av folk som anser att den är rätt så desinformerande gällande vikingarna. Fast bortsett från detta är det ändå en hyfsat underhållande serie.

Förresten, om du redan nu är mäkta irriterad över hur de porträtterar vikingars vardagsliv avråder jag dig att kolla på nästa säsong. Då får nämligen Ragnar & hipsterfrillorna ett nytt tillskott i ingen annan än "Yidu"! En kinesisk kvinna som kommer bidra med en nyanserad bild av vikingarna. Ett progressivt sätt att introducera en karaktär för att nå ut till en större publik, om du frågar mig. För mig veterligen hade vikingarna ingen kontakt med kineser. Så som det ser ut nu så tror jag man kan räkna kallt med att en afrikansk krigsherre introduceras till säsong 5.

http://www.designntrend.com/articles...m-spoilers.htm

...

vikingahövdingen är en transsexuell invandrare.
de nya vikinghövdingarna är ifrån finland och en kinesiska är en ny viking.

jadu...
Citera
2015-11-03, 08:54
  #10
Medlem
Katzyns avatar
Jag tycker faktiskt att Vikings har gjort ett ambitiös försökt att komma åt någon sorts vikingatida kultur. Visst verkar de krigande kvinnorna ganska osannolika, personligen stör jag mig mer på dessa jävla blockljus som skymtar förbi i varje inomhusscen dock. Vikingarna, uppfinnare av blockljuset?

Men jag tycker att flera att personporträtten ändå försöker ge något mer än bara en stereotyp Ugh Ugh machobarbar. Man försöker komma åt någon form av manlighet och identitet som spelar med andra drag och markörer än dagens manlighetsnorm. Sen om den verkligen har något med hur män var på vikingatiden att göra är en annan sak, försöket är ändå ambitiöst och intressant.
Citera
2015-11-03, 09:35
  #11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
För mig veterligen hade vikingarna ingen kontakt med kineser.

Inte för att jag gillar serien, men ingen av oss vet med säkerhet om de hade kontakt med kineser eller inte.
Citera
2015-11-03, 10:01
  #12
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Ja du, man kunde tidigt märka att vissa delar av den serien inte höll måttet ur ett rent historiskt perspektiv. Den har fått en del mothugg av folk som anser att den är rätt så desinformerande gällande vikingarna. Fast bortsett från detta är det ändå en hyfsat underhållande serie.

Förresten, om du redan nu är mäkta irriterad över hur de porträtterar vikingars vardagsliv avråder jag dig att kolla på nästa säsong. Då får nämligen Ragnar & hipsterfrillorna ett nytt tillskott i ingen annan än "Yidu"! En kinesisk kvinna som kommer bidra med en nyanserad bild av vikingarna. Ett progressivt sätt att introducera en karaktär för att nå ut till en större publik, om du frågar mig. För mig veterligen hade vikingarna ingen kontakt med kineser. Så som det ser ut nu så tror jag man kan räkna kallt med att en afrikansk krigsherre introduceras till säsong 5.

http://www.designntrend.com/articles...m-spoilers.htm

Harharharharhar, tur man inte tittar på skiten då :P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback