Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 15:41
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Och hur påverkas jömförelsen sv att ett pund kostar runt 12 kronor nu mot 9,5 kronor 2012?

Stiger pundet ger det färre pund per mile för konstant antal kronor, men svenska biljettpriser ligger högt i jämförelsen ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Man delar ut typ 5 kr per resa till statskassan, det är inte mycket av biljettpriset!!
Eller betydligt mer än så för de mest överprissatta biljetterna? Kanske de som står för allting?
"Regeringen tömde SJ på pengar"
Cornucopia?: S+MP tog ut 2,4 miljarder kronor från SJ
__________________
Senast redigerad av statligbluff 2018-12-09 kl. 16:00.
Citera
2018-12-10, 00:52
  #86
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Stiger pundet ger det färre pund per mile för konstant antal kronor, men svenska biljettpriser ligger högt i jämförelsen ändå.


Eller betydligt mer än så för de mest överprissatta biljetterna? Kanske de som står för allting?
"Regeringen tömde SJ på pengar"
Cornucopia?: S+MP tog ut 2,4 miljarder kronor från SJ

Fast där är ju snarare problemet att våran Magdalena plockade av SJAB pengar de behövde ha för investeringar i sin egen verksamhet.

Det var något som plötsligt kostade 60 miljarder som hon behövde pengar till.
Citera
2018-12-14, 13:23
  #87
Medlem
Steinarrs avatar
Åker just nu med Tåg i Bergslagen (TiB).

Ska åka 20 mil. Min biljett kostade 445kr, trots att jag beställde flera veckor innan.

När jag åker med X-Tåget så kostar 15 mil ca 100kr. När jag åker 15 mil med SJs snabbtåg så kostar en biljett ca 100-120kr.

Hur i hela fridens namn kan Tåg i Bergslagen vara så satans jävla dyra? Vad är detta för judeföretag egentligen?
Citera
2020-12-13, 03:54
  #88
Medlem
Drar upp denna.

vad fan har hänt med tågpriserna? Tänkte boka en resa från Gbg ned till Falkenberg för att hälsa på min farbror och hjälpa honom med en grej. 188 jävla spänn för en resa som tar en timme, och då fuskar jag ändå och åker som 25-åring (är snart 30).

För några år sedan brukade jag åka Gbg-Halmstad för runt en hundralapp.

SJ = Sveriges Judar?
Citera
2020-12-13, 04:29
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transient91
Drar upp denna.

vad fan har hänt med tågpriserna? Tänkte boka en resa från Gbg ned till Falkenberg för att hälsa på min farbror och hjälpa honom med en grej. 188 jävla spänn för en resa som tar en timme, och då fuskar jag ändå och åker som 25-åring (är snart 30).

För några år sedan brukade jag åka Gbg-Halmstad för runt en hundralapp.

SJ = Sveriges Judar?

188 kr med Öresundståg.
Öresundståg AB är inte SJ.
Ägare är Skånetrafiken, Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Västtrafik och Kalmar Länstrafik.
Dock är det så att efter en upphandling så är det SJ som bemannar Öresundstågen i Sverige sen början av december, men priserna sätts inte av SJ.

Du kan ta Flixbus med priser från 119 kronor med 75 minuters restid.

https://reseplanerare.resrobot.se/
Citera
2021-08-09, 06:43
  #90
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Det kostar att åka tåg, det gör det, men om man åker långa sträckor så blir det riktigt dyrt med en gång.
Citera
2021-08-09, 14:49
  #91
Medlem
Ringhals3s avatar
Varför är det så fullt på tågen då? Jo för att biljetterna hos SJ säljs till marknadspris och inte är subventionerade med skattepengar.

Det finns MTR och Flixtrain att åka med mellan Stockholm och Göteborg.

Man blir lite gud vet vad när vuxna personer tror att en 40 mil lång tågresa ska kosta 130 kr.
Köp en elbil och rädda miljön då och strunta i tåget om ni inte har råd men ändå är så måna om miljön!
Citera
2021-08-09, 14:56
  #92
Medlem
f30malmos avatar
Det har blivit mycket dyrare att åka och hälsa på min familj i alla fall. Senaste biljetten gick på tre gånger så mycket som det gjorde för 10 år sedan, och jag brukar boka i tid. Hade kostat ungefär lika mycket att hyra och köra bil dit, men jag känner att sträckan blir för lång att köra för mig.

Däremot mellan storstäder är det ganska bra priser.

Och det finns ju alltid snälltåget där man kan hitta billigare priser om man har lite tur.
Citera
2021-08-09, 14:59
  #93
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det har blivit mycket dyrare att åka och hälsa på min familj i alla fall. Senaste biljetten gick på tre gånger så mycket som det gjorde för 10 år sedan, och jag brukar boka i tid. Hade kostat ungefär lika mycket att hyra och köra bil dit, men jag känner att sträckan blir för lång att köra för mig.

Däremot mellan storstäder är det ganska bra priser.

Och det finns ju alltid snälltåget där man kan hitta billigare priser om man har lite tur.

För att det är så många som skall tjäna - varje tågbolag måste betala SJ - o SJ skall
dela ut pengar till staten - det är inte längre hela sveriges järnväg - utan - en del svenskars
järnväg - dvs de som kan betala
Citera
2021-08-09, 22:29
  #94
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Hur i helvete tänker regeringen när det är dyrare att åka tåg än att åka bil?

Jag betalade just 800 kr för en resa till flickvän. Jag är student.. Ja menar.. Va fan?

Nu är hela min budget förstörd för den här månaden. Hur kan detta vara humant?

Varför är inte tågen billigare än att åka till exempel bil? Vad tycker ni andra om detta? Kan man söka nåt bidrag som täcker detta? Kan man göra nåt för att påverka?

Jag åkte enkel till Malmö från Stockholm för 204:- med Snälltåget. Bokade i mars, åkte i juni.
Tyckte det var rätt billigt.
Citera
2021-08-16, 17:55
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
För att det är så många som skall tjäna - varje tågbolag måste betala SJ - o SJ skall
dela ut pengar till staten - det är inte längre hela sveriges järnväg - utan - en del svenskars
järnväg - dvs de som kan betala

Varför skulle övriga tågbolag betala SJ, och för vad? Då är det troligare att de betalar Trafikverket och möjligen Transportstyrelsen i viss mån. Vill man tex ansöka om tillstånd för ett järnvägsbolag och bedriva trafik så behöver man ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen. Det tas ut en avgift för detta. Men jag vet inte varför olika bolag skulle betala SJ som i sin tur får skicka pengarna vidare till staten.

Dessutom förklarar det exempelvis inte varför biljettpriserna kan variera, bland annat beroende på om man bokar i god tid eller med kort varsel.
Citera
2021-08-17, 10:23
  #96
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Varför skulle övriga tågbolag betala SJ, och för vad? Då är det troligare att de betalar Trafikverket och möjligen Transportstyrelsen i viss mån. Vill man tex ansöka om tillstånd för ett järnvägsbolag och bedriva trafik så behöver man ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen. Det tas ut en avgift för detta. Men jag vet inte varför olika bolag skulle betala SJ som i sin tur får skicka pengarna vidare till staten.

Dessutom förklarar det exempelvis inte varför biljettpriserna kan variera, bland annat beroende på om man bokar i god tid eller med kort varsel.

SJ har linjer som de chartrar ut - så var det förut i alla fall
Citera
sj

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback