Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-02, 13:56
  #1
Medlem
napsterdreams avatar
Hej, det är så att jag har installerat kali linux på datorn. Jag märkte efter ett tag att man inte kan spara data på den USB man redan kör kali linux på och man behöver en hårdisk att INSTALLERA systemet på.

Självklart kan jag köra live från min USB, men kunde inte installera själva system på samma USB och spara allt (det gick men lät så krångligt )

Iallafall, då kom jag med min super smarta idé, man kan väl köra kali på en usb, och samtidigt ha i en annan usb där man sparar allt på?

Eller? Ville bara vara säker, tacksam som fan för svar.
Citera
2015-11-02, 14:03
  #2
Medlem
Nu är jag för lat för att ge dig exakta kommandon, men iaf i Ubuntus Live USB Creator kan man välja hur stor persistent partition man vill ha för användaren.

Det är oklart om du faktiskt installerat eller om du bara kör från USB-stickan.

Det går definitivt att köra två USB:er, krånglet är hur du ska kunna mounta din homepartition automatiskt om du inte kan göra permanenta ändringar på liveUSB:en.
Citera
2015-11-02, 15:55
  #3
Medlem
napsterdreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luceat
Nu är jag för lat för att ge dig exakta kommandon, men iaf i Ubuntus Live USB Creator kan man välja hur stor persistent partition man vill ha för användaren.

Det är oklart om du faktiskt installerat eller om du bara kör från USB-stickan.

Det går definitivt att köra två USB:er, krånglet är hur du ska kunna mounta din homepartition automatiskt om du inte kan göra permanenta ändringar på liveUSB:en.

Hej! Jättetacksam för ditt svar.

Nu funderar jag över på att byta ut Windows 10 mot Kali Linux 2.0, vad tror du om de? Varför och varför inte?
Citera
2015-11-02, 20:24
  #4
Medlem
Citat:
Jag märkte efter ett tag att man inte kan spara data på den USB man redan kör kali linux på och man behöver en hårdisk att INSTALLERA systemet på.

Det går nu mera att göra, sen ungefär ett år tillbaka. Hade aldrig provat men gjorde ett försök när jag läste inlägget.

Först behöver du ett usbminne som är minst 8GB. Formatera kali.iso filen till USB:t. Sen måste men göra en ny partition på resterande utrymme av USB:t.

Stickan ska formateras med ext4 filsystem vilket inte går med Windows diskhanterare. Jag kan ha fel dock. Jag ladda därför ner MiniTool Partition.

Installera, högerklicka på usb:t klicka move/resize. Ändra storleken till 4GB ungefär, kali krävde 3.8GB har jag för mig. Så va lite frikostig och ge partitionen lite mer plats.

Skapa sen en ny partition av minnet som är kvar. Högerklicka på den gråa "remsa" som dykt upp på ditt usb. Högerklicka och klicka på Create. Här väljer du File System: ext4 och Create As: primary och ger den en Lable. Här kan man ju passa på att vara lite kreativ. Annars är väl persistence ett lämpligt namn kanske. Sen trycker du på Apply väldigt viktigt. Det missade jag första gången och undrade varför den inte skapade någon partition.

Starta om datorn från USB:t och välj sen Live USB Persistence. Öppna terminalen börja med att skriva fdisk -l för att se dina partitioner. Du letar efter en disk som har två partitioner en FAT32 och en Linux. Min Linux var /dev/sdc5, din bör vara något liknande.

Gör en mapp i filsystemet att montera ditt usb. Döp den till va fan du vill.
mkdir -p /mnt/mittUsb

Montera USB-partitionen till mappen du skapat.
mount /dev/sdc2 /mnt/mittUsb

Lägg till en config fil för att enabla persistence.
echo "/ union" > /mnt/mittUsb/persistence.conf

Avmontera USB:t och reboota
umount /dev/sdc2 && reboot

Done and done, bottar du upp med Live USB Persistence så kommer du kunna spara filer var som helst på ditt filsystem.
Citera
2015-11-04, 12:30
  #5
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterdream
Nu funderar jag över på att byta ut Windows 10 mot Kali Linux 2.0, vad tror du om de? Varför och varför inte?
Jag skulle inte rekommendera att köra Kali som "main OS". Det går, men filosofin med Kali är att du har det på ett live USB och bootar datorer med det för att göra penetrationstester, det ska inte köras som huvud-OS, och allt som finns på Kali kan du ju installera iallafall. Kali är baserat på Ubuntu, vilket passar bättre som huvud-OS. Men det är ju bara vad jag tycker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback