Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-11-24, 08:23
  #25
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaxmal
Märkligt med alla dessa människor som bara liksom går upp i rök.
Var ju en i höstas uppe i Gällivare som försvann också. Han skulle bara gå ut med hunden.
Den här mannen i Kalix skulle heller inte gå någon längre sträcka.
I Kiruna försvann för ett eller ett par år sedan en man i samma ålder på cykel.
I det fallet misstänkte jag att det kan ha rört sig om en trafikolycka. Att någon kört på honom av en olyckshändelse och därefter dumpat kropp och cykel på något bra ställe.
Men att alla dessa tre personer skulle råkat ut för samma sak är ju inte direkt troligt.
Kalix har ju dock mycket vatten runt om.
Vet dock inte hur det ser ut där uppe med stup ner mot vatten eller kajer.
Under hösten bör det väl också finnas mycket folk i skogarna där i trakterna. Tänker på bärplockare, svampplockare, jägare och skogsarbetare. Sen har väl också väldigt många personer hund däruppe, som de rastar i skogarna kring samhället.
Man tycker ju att nåt spår borde ju hittats.
Som sagt jag tycker det är mycket märkligt.
Stup finns väl inte i den bemärkelsen så sett vad jag nu kan erinra mig om, Men det jag tycker är mer märkligt än ngt annat är hur MPS startat sina sök efter denna man nere vid kyrkan ca 2,5km från där han var sist synlig!

Hade dem startat uppe vid området där han försvann misstänker jag att fallet varit löst redan!
Citera
2015-11-25, 21:21
  #26
Medlem
Ja, vi har ju hon Kajsa som försvann från gammelstaden i Luleå också. Finns ingen tråd om henne på flashback: http://www.nsd.se/nyheter/lulea/dott...t-9487133.aspx

Citat:
Ursprungligen postat av slaxmal
Märkligt med alla dessa människor som bara liksom går upp i rök.
Var ju en i höstas uppe i Gällivare som försvann också. Han skulle bara gå ut med hunden.
Den här mannen i Kalix skulle heller inte gå någon längre sträcka.
I Kiruna försvann för ett eller ett par år sedan en man i samma ålder på cykel.
I det fallet misstänkte jag att det kan ha rört sig om en trafikolycka. Att någon kört på honom av en olyckshändelse och därefter dumpat kropp och cykel på något bra ställe.
Men att alla dessa tre personer skulle råkat ut för samma sak är ju inte direkt troligt.
Kalix har ju dock mycket vatten runt om.
Vet dock inte hur det ser ut där uppe med stup ner mot vatten eller kajer.
Under hösten bör det väl också finnas mycket folk i skogarna där i trakterna. Tänker på bärplockare, svampplockare, jägare och skogsarbetare. Sen har väl också väldigt många personer hund däruppe, som de rastar i skogarna kring samhället.
Man tycker ju att nåt spår borde ju hittats.
Som sagt jag tycker det är mycket märkligt.
Citera
2018-01-07, 18:04
  #27
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaxmal
Märkligt med alla dessa människor som bara liksom går upp i rök.
Var ju en i höstas uppe i Gällivare som försvann också. Han skulle bara gå ut med hunden.
Den här mannen i Kalix skulle heller inte gå någon längre sträcka.
I Kiruna försvann för ett eller ett par år sedan en man i samma ålder på cykel.
I det fallet misstänkte jag att det kan ha rört sig om en trafikolycka. Att någon kört på honom av en olyckshändelse och därefter dumpat kropp och cykel på något bra ställe.
Men att alla dessa tre personer skulle råkat ut för samma sak är ju inte direkt troligt.
Kalix har ju dock mycket vatten runt om.
Vet dock inte hur det ser ut där uppe med stup ner mot vatten eller kajer.
Under hösten bör det väl också finnas mycket folk i skogarna där i trakterna. Tänker på bärplockare, svampplockare, jägare och skogsarbetare. Sen har väl också väldigt många personer hund däruppe, som de rastar i skogarna kring samhället.
Man tycker ju att nåt spår borde ju hittats.
Som sagt jag tycker det är mycket märkligt.
Något nytt om dessa Som bara gått upp i rök?
Citera
2018-01-08, 02:36
  #28
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Märklig samlingsplats för MP vad gäller denna skallgångskedja. Om han är synlig i norra delen av Kalix och man startar vid brofästet vart kyrkan är 2,3km från var han sist sågs...

Rent spekulativt så tror jag dem hittar han i ett närområde runt Blockvägen / Järnvägsgatan tvivlar han hunnit så pass mycket längre bort, Bara dem hittar han snabbt nu förhållandena är gynnsamma fortf här i norr så möjligheten att hitta han vid liv finns men tiden tickar!
Hade det kommit snö när han försvann? Hörde en berättelse om att någon där uppe plogade väggrenen nått år tidigare i närheten av platsen för detta försvinnande. Det ska ha varit året innan eller året efter eller samma år som denna mannen försvann. En äldre man hade blivit träffad av plogen. Plog föraren hade inget märkt utan hade bara fortsatt sin runda och anhöriga till den påkörda ska ha ringt polisen som knackade på hos plogföraren . Ord stod mot ord och ingen gick vidare med det inträffade.
Citera
2018-01-09, 17:10
  #29
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Hade det kommit snö när han försvann? Hörde en berättelse om att någon där uppe plogade väggrenen nått år tidigare i närheten av platsen för detta försvinnande. Det ska ha varit året innan eller året efter eller samma år som denna mannen försvann. En äldre man hade blivit träffad av plogen. Plog föraren hade inget märkt utan hade bara fortsatt sin runda och anhöriga till den påkörda ska ha ringt polisen som knackade på hos plogföraren . Ord stod mot ord och ingen gick vidare med det inträffade.

Du får gärna fylla på med eventuella uppgifter från media.

Om det är ett löst och extremt osäkert rykte så är det inte riktigt lika intressant.
__________________
Senast redigerad av pudellus 2018-01-09 kl. 17:13.
Citera
2018-01-11, 05:44
  #30
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Du får gärna fylla på med eventuella uppgifter från media.

Om det är ett löst och extremt osäkert rykte så är det inte riktigt lika intressant.
https://www.expressen.se/nyheter/cyk...ogbil-i-kalix/
Citera
2018-01-11, 05:49
  #31
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
https://www.expressen.se/nyheter/cyk...ogbil-i-kalix/


(FB) 45-åring fick livshotande skador,påkörd av plogbil i Kalix

Vill bara visa att sånt händer några gånger då och då i Sverige även om det är sällsynt. Samma år & i samma närområde tre månader innan mannen försvann. När blir det skymning i Norrland? Är det inte vid 16 tiden i februari. Det går ifrån att vara ljust till becksvart mörker på nån timme. Finns det företag i närheten som har kameror? Är ett industriområde intill om jag inte mins fel.
__________________
Senast redigerad av greta-forveten 2018-01-11 kl. 06:26.
Citera
2018-01-25, 09:53
  #32
Medlem
PPOSSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
(FB) 45-åring fick livshotande skador,påkörd av plogbil i Kalix

Vill bara visa att sånt händer några gånger då och då i Sverige även om det är sällsynt. Samma år & i samma närområde tre månader innan mannen försvann. När blir det skymning i Norrland? Är det inte vid 16 tiden i februari. Det går ifrån att vara ljust till becksvart mörker på nån timme. Finns det företag i närheten som har kameror? Är ett industriområde intill om jag inte mins fel.


Du tror inte han borde ha tinat fram vid det här laget isåfall?


Snön kom några veckor efter det att han förvunnit..
Citera
2018-01-25, 13:00
  #33
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPOSSA
Du tror inte han borde ha tinat fram vid det här laget isåfall?


Snön kom några veckor efter det att han förvunnit..

Ja så klart han borde tinat fram vid det här laget. Mård djur & björn är väl det viltet som kan dra iväg med sina byten. Lo är väl inte så vanlig närmare tätorten?
Citera
2018-02-03, 10:24
  #34
Medlem
PPOSSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Ja så klart han borde tinat fram vid det här laget. Mård djur & björn är väl det viltet som kan dra iväg med sina byten. Lo är väl inte så vanlig närmare tätorten?

Under tiden vid försvinnandet var det diverse vägarbeten med bland annat urgrävda diken längs med Järnvägsgatan i höjd med Blockvägen. En teori är att han har ramlat ner i något av de vattenfyllda diken som fans där, som därefter ska ha blivit fyllda med jordmassor igen..
Citera
2018-02-08, 22:40
  #35
Medlem
greta-forvetens avatar
Det verkar gå vilt till! Plogbilar som plockar cyklister & utgrävda diken utan staket runt om. Järngaller staket ska det vara runt urgrävda djupa diken absolut om de är vattenfyllda. Bara inte elledningarna till belysningen (som står på dygnet runt på grund av mörkret där uppe) var söndergrävd så den gamla mannen fick sig en rejäl högspännings kyss också. Hörde någonting om att när det grävdes för bredband så grävdes halva byn sönder fjärrvärmeledningar ström förande kablar och djupa diken där det inte skulle grävas alls. Var det samtidigt som den gamla mannen försvann som ni fick bredbandsnät?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback