Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-02, 10:54
  #1
Medlem
marijachis avatar
Tja!

I lägenheten som jag flyttade in i för några månader sedan fanns en tjänstefördelare (för bredband och iptv) från Ownit som levererar fiber till fastigheten. För några veckor sedan började bilden i TV:n lagga/hacka och deras support sa att den tjänstefördelaren håller på att dö. Lite konstigt då bredbandet fortfarande fungerar prima, men man får väl lita på dom.

De sa att den tjänstefördelaren jag har är en väldigt gammal modell (XAVI - XG6745) som inte längre tillverkas/säljs så jag måste beställa deras nya (INTENO - EG500). Dom ska ha 900 kr för den och jag tycker det är drygt att behöva punga ut så mycket. Supportkillen sa, när jag frågade, att om jag hittar en begagnad som varit i ett ownit-hus så kommer den fungera (måste vara deras konfiguration). Han sa att om den heter Inteno så ska det nog fungera.

Jag har nu hittat samma tjänstefördelare på blocket som är exakt samma (INTENO EG500 R1) men killen skriver att han köpt den av Stockholms Stadsnät.

Så min fråga är hur stor chans jag har att denna kommer fungera för mig?
Citera
2015-11-03, 12:54
  #2
Medlem
Det är stor risk att det inte kommer att fungera.
Tjänstefördelare (vissa operatörer kallar den för Bredband Switch) ska veta vilka virtuella nätverk som skickas för att "tagga av" dem och risken är att Stockholms Stadsnät och Ownit inte har samma VLAN ID i sina nät.
Citera
2015-11-03, 13:45
  #3
Medlem
marijachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardstone895
Det är stor risk att det inte kommer att fungera.
Tjänstefördelare (vissa operatörer kallar den för Bredband Switch) ska veta vilka virtuella nätverk som skickas för att "tagga av" dem och risken är att Stockholms Stadsnät och Ownit inte har samma VLAN ID i sina nät.

Grymt! Tack för hjälpen. Då får jag väl köra på den från Ownit.
Citera
2015-11-11, 17:36
  #4
Medlem
fittleifs avatar
Jobbar inom branschen, jävligt dåligt att ditt stadsnät/operatör inte erbjuder dig en ny Tjänstefördelare(CPE) gratis. Vi byter alltid ut kundernas tjänstefördelare(CPE) när dem krånglar eller slutat fungera.

Om det fortsätter att krångla, bör du fråga dem efter ett mätprotokoll på din fiber så att du ser att den är av bra kvalité.

Väldigt mycket klåpare som håller på att installera fiber i dagsläget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback