Citat:
Ursprungligen postat av
HanMedPinnen
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Känns ganska naturligt också då oktaven är första övertonen i deltonsserien, så den "mesta" grundtonen blir ju då en oktav nedanför första övertonen.
Gäller inte detta i typ alla skalor som används? Förtydliga gärna
Glömde nämna Horgalåten som också är en någorlunda känd låt med den här skalan.
För att förtydliga: man kan säga att låtarna går i ren moll, men att tonen under den nedersta grundtonen är höjd.
Jag tänker som så här. Först om oktaven:
Det lite mer tillfredsställande att låten landar på tonikan i den lägre oktaven. Känslan av att vara hemma förstärks av den basiga tonen. Man är rotad, man är fast, man är stabil. Om man landar låten på tonikan i den övre oktaven kan känslan vara lite mer luftig och lite mer nätt. Man är hemma, men huset känns mer som en vasshydda än en borg :P
Det måste ju dock inte vara så! Om hela melodin har spelats inom en oktav så kan det bli konstigt om man gör ett oväntat skutt till grundtonen en hel oktav nedanför.
Nu om sjuan:
En höjd sjua dikterar melodin. Om musikern spelar en melodi som innehåller en höjd sjua så förväntar sig lyssnaren att musikern ska fortsätta ett halvt tonsteg upp till. Det känns naturligt inom oss. På engelska kallas detta för
leading-tone:
Citat:
In music theory, a leading-note (also subsemitone, and called the leading-tone in the US) is a note or pitch which resolves or "leads" to a note one semitone higher or lower, being a lower and upper leading-tone, respectively.
[...]
As a diatonic function the leading-note is the seventh scale degree of any diatonic scale when the distance between it and the tonic is a single semitone. In diatonic scales where there is a whole tone between the seventh scale degree and the tonic, such as the Mixolydian mode, the seventh degree is called, instead, the subtonic.
Då låtarna du nämner har vanlig moll i den övre oktaven kan man kanske som lyssnare få känslan av otillfredsställelse om sjuan landar på grundtonen ett
helt tonsteg ovanför. Visst, man är hemma men det fattas något. Det är som att komma innanför dörren fast katten är fortfarande ute och springer haha
Man vill ju ha in katten också så man kan gå och lägga sig utan att undra var han håller hus.
Aja, det är min lilla teori i alla fall. Den känns rimlig utifrån ett musikteoretiskt perspektiv, men kan säkert ha andra förklaringar. Man kan ju lika gärna gå till grundtonen från kvinten, eller kvarten, eller från vilken ton som helst egentligen beroende på vad man vill uppnå.
OBS!
När jag skriver "lägre oktav" så menar jag det fetade och understrukna A:et i följande skala (som motsvarar det du beskrev i ditt första inlägg):
A-B-C-D-E-F-G#-
A-B-C-D-E-F-G-A