Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-01, 21:59
  #1
Medlem
HanMedPinnens avatar
Jag har noterat att många gamla folkmusiklåtar som spänner över två oktaver använder harmonisk moll i den nedre oktaven och ren moll i den övre oktaven. Exempel på sådana låtar är Vårvindar friska, Vem kan segla förutan vind, Jag blåste i min pipa och några fler jag inte vet vad de heter.

Är det här ett fenomen som är känt och vedertaget? Heter det till och med något särskilt när låtar gör så?

Har någon fler exempel på såna låtar tas de tacksamt emot. De är kul att öva på munspel
Citera
2015-11-02, 23:03
  #2
Medlem
Guitarsmokes avatar
Intressant. Det ger väl effekten av att tonikan att kännas mer naturlig i nedre oktaven, med tanke på den höjda sjuan. Känns ganska naturligt också då oktaven är första övertonen i deltonsserien, så den "mesta" grundtonen blir ju då en oktav nedanför första övertonen.
Citera
2015-11-07, 22:38
  #3
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Känns ganska naturligt också då oktaven är första övertonen i deltonsserien, så den "mesta" grundtonen blir ju då en oktav nedanför första övertonen.

Gäller inte detta i typ alla skalor som används? Förtydliga gärna

Glömde nämna Horgalåten som också är en någorlunda känd låt med den här skalan.

För att förtydliga: man kan säga att låtarna går i ren moll, men att tonen under den nedersta grundtonen är höjd.
Citera
2015-11-07, 23:34
  #4
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Känns ganska naturligt också då oktaven är första övertonen i deltonsserien, så den "mesta" grundtonen blir ju då en oktav nedanför första övertonen.

Gäller inte detta i typ alla skalor som används? Förtydliga gärna

Glömde nämna Horgalåten som också är en någorlunda känd låt med den här skalan.

För att förtydliga: man kan säga att låtarna går i ren moll, men att tonen under den nedersta grundtonen är höjd.

Jag tänker som så här. Först om oktaven:

Det lite mer tillfredsställande att låten landar på tonikan i den lägre oktaven. Känslan av att vara hemma förstärks av den basiga tonen. Man är rotad, man är fast, man är stabil. Om man landar låten på tonikan i den övre oktaven kan känslan vara lite mer luftig och lite mer nätt. Man är hemma, men huset känns mer som en vasshydda än en borg :P

Det måste ju dock inte vara så! Om hela melodin har spelats inom en oktav så kan det bli konstigt om man gör ett oväntat skutt till grundtonen en hel oktav nedanför.

Nu om sjuan:

En höjd sjua dikterar melodin. Om musikern spelar en melodi som innehåller en höjd sjua så förväntar sig lyssnaren att musikern ska fortsätta ett halvt tonsteg upp till. Det känns naturligt inom oss. På engelska kallas detta för leading-tone:

Citat:
In music theory, a leading-note (also subsemitone, and called the leading-tone in the US) is a note or pitch which resolves or "leads" to a note one semitone higher or lower, being a lower and upper leading-tone, respectively.

[...]

As a diatonic function the leading-note is the seventh scale degree of any diatonic scale when the distance between it and the tonic is a single semitone. In diatonic scales where there is a whole tone between the seventh scale degree and the tonic, such as the Mixolydian mode, the seventh degree is called, instead, the subtonic.

Då låtarna du nämner har vanlig moll i den övre oktaven kan man kanske som lyssnare få känslan av otillfredsställelse om sjuan landar på grundtonen ett helt tonsteg ovanför. Visst, man är hemma men det fattas något. Det är som att komma innanför dörren fast katten är fortfarande ute och springer haha Man vill ju ha in katten också så man kan gå och lägga sig utan att undra var han håller hus.

Aja, det är min lilla teori i alla fall. Den känns rimlig utifrån ett musikteoretiskt perspektiv, men kan säkert ha andra förklaringar. Man kan ju lika gärna gå till grundtonen från kvinten, eller kvarten, eller från vilken ton som helst egentligen beroende på vad man vill uppnå.

OBS!

När jag skriver "lägre oktav" så menar jag det fetade och understrukna A:et i följande skala (som motsvarar det du beskrev i ditt första inlägg):

A-B-C-D-E-F-G#-A-B-C-D-E-F-G-A
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback