Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-11-02, 12:36
  #49
Medlem
swixxys avatar
Först och främst: Grattis!

Det är nog bara lite klassisk avundsjuka, tänk själv hur det skulle kännas om någon nybakad kom och slog dig på fingrarna inom "ditt" område. Sen så är det väl sed att köra lite med den nye inom jaktlaget?

Fortsätter dom att hacka på dig så får du väl helt enkelt försöka byta jaktlag.
Citera
2015-11-02, 13:21
  #50
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Tuff jargong och tuff jargong. Ska den typen av jargong fungera får man fan bjuda på sig själv och erkänna när man möt sin överman också. Och vad då gubbar kommer alltid gubbar, även som gubbe kan man väl ge creed åt folk. Jag jagar inte, men som äldre jägare ska man väl ha lite av mottot att lära vidare och samtidigt ge creed och påbackning åt de mindre erfarna när de lyckas.

Om jag ska gissa så är säkert en av gubbarna i det där laget som bestämmer den dåliga stämningen och tror inte det bara är TS som känner av den. Tror i vart fall inte alla är så ogina utan att det är nån slags grupptrycksgrej. Den typen av människor är ofta lätta att besegra då de egentligen är rätt hatade av de andra också, och bjuder man bara lite motstånd, vilket de inte är vana vid, blir de konfunderade. De är inte sällan rätt barnsliga människor.

Den där översittartypen som bestämmer när han är närvarande, men som alla typ egentligen bara hatar och snackar skit om så fort han är borta. Jag jobbar delvis med arbetsmiljöfrågor och kan ofta ganska omgående finna ut vem det är som är översittaren i gänget som förpestar. Dessa människor kostar oss miljarder årligen då de håller nere betydligt kompetentare folk som egentligen skulle kunna utvecklas mera om idioterna inte fick hållas.

Det är dock givetvis inte bara män som sysslar med översitteri. Du kan i stort sett gå in på vilket äldreboende som helst och du hittar en raggatta bland de anställda. Kvinnodominerade arbetsplatser är inte sällan rena rama fängelsemiljön där man som tänkande människa, inte minst som man, går under. Har sett läkare och chefer duperas ned till en nivå lägre än den de egentligen skulle besitta på grund av allehanda härskartekniker och reptilhjärnebeteende från kedjerökande, skvallrande, skitsnackande wt-människor som knappt ens gått ut gymnasiet.


Det jag menar är gubbarnas humor. Att "slänga käft".
Det behöver inte betyda att de inte blivit imponerade, utan just att det är den jargongen som råder.

Givetvis kan det ju vara som du säger, också.
Citera
2015-11-02, 13:53
  #51
Medlem
Haha ☺ Folk är så sjukt avundsjuka på dig. Jag har arbetskamrater som inte ens har sett en älg under jakten på flera år. De klarar helt enkelt inte av att vara glada för din skull. Istället för att gråta och svära så låtsas de som ingenting.

Och på din skola fattar de nog inte hur stort det är det som du har gjort.

Fortsätt framåt och var stolt över dig själv.
Citera
2015-11-02, 18:01
  #52
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag har inte sagt att det är fel. Självklart ska man använda gevär när man jagar älg. Jag säger bara att jag har svårt att bli imponerad av att någon skjuter en älg.

För övrigt: personligen saknar jag helt utbildning inom området men ge mig ett gevär med kikarsikte så är jag helt övertygad jag kan skjuta en älg om den inte springer för fort. Kommer den lunkandes och jag sitter i ett jakttorn är den finito. Detta kan jag göra helt utan utbildning. Dock är det omöjligt utan gevär. Så vilket var egentligen viktigast sa du - utbildningen eller geväret?
Det förvånar mig inte att du inte vet hur mycket du inte vet, det är så det brukar fungera. Ett tips bara. Ditt problem är att älgen mycket sannolikt inte skulle gå förbi ditt pass. Att du inte begriper dig på något betyder inte att det är lätt.
Citera
2015-11-02, 18:30
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Nio av tio män ägnar sig åt jakt för att de har mindervärdeskomplex och/eller inte känner sig manliga nog. De söker tillhörighet och gemenskap i jaktlaget.


bullshit

att söka tillhörighet och gemenskap är ju heller inget negativt. det är ju trevligt

just jakten är ett utav de få sammanhangen man kan vara ilag med personer ur vitt skilda samhällsgrupper, men ändå är man jämnbördig.

iaf jag jagar inte med nån med mindesvärdeskomplex, de flesta är äldre och trygga i sin "manlighet"


de flesta jagar för att man växte upp med det, tillgången till viltköttet och att för att det är en givande intressant hobby
Citera
2015-11-06, 20:34
  #54
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
att söka tillhörighet och gemenskap är ju heller inget negativt. det är ju trevligt

Det har du rätt i!

Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
just jakten är ett utav de få sammanhangen man kan vara ilag med personer ur vitt skilda samhällsgrupper, men ändå är man jämnbördig.

iaf jag jagar inte med nån med mindesvärdeskomplex, de flesta är äldre och trygga i sin "manlighet"


de flesta jagar för att man växte upp med det, tillgången till viltköttet och att för att det är en givande intressant hobby

Okay!
Citera
2015-11-06, 23:17
  #55
Medlem
Turrluffs avatar
Nu är ju TS avstängd men kanske finns värde i att svara ändå?

Självklart ska man inte behandla en ny jägare så, oavsett kön. Tycker att du skall ta upp det med de som styr, brukar/skall ju alltid finnas någon.

Grattis till din jaktlycka (och ja, det är faktiskt ganska mycket tur att få så många skottillfällen under en säsong, många går flera år utan att få ett läge på en älg)!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback