Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-01, 19:00
  #1
Avstängd
Hej jag är en ny älgjägare. Ända från när jag var liten har jag fått följa med ut i skogen så det är ju inget nytt. I år tog jag jägarexamen så att jag skulle få jaga som 15-åring. Det börjar bra. Första dan skjuter jag en älg. Under hösten så skjuter jag dessutom två till och har skottchans på en fjärde så det går minst sagt bra. Problemet är att folk är avundsjuka överallt och låtsas att de inte bryr sig om det alls. Om det hade varit en kille som gjorde det hade alla varit stolta och så. Men bara för att jag är en tjej så säger alla att jag bara hade tur och säkert kommer sluta jaga snart. Inte ens på skolan är det nån som bryr sig. Inte ens kompisarna och det gör mig otroligt ledsen. Vad ska jag göra? Varför är folk så himla gammaldags och så o brydda bara för att jag är tjej. Och så fort det är något som inte går så bra så hackar alla på mig. t.ex. så var jag tvungen att skjuta ett andra skott på en älg för att det första tog dåligt, och det tyckte många var dåligt fast det var en gubbe som hade missat en älg helt dan innan.
Citera
2015-11-01, 19:04
  #2
Medlem
Swe1227s avatar
Hehe, det skjuts många tusen älgar under älgjakten så det är inte så speciellt egentligen, och gubbarna som anmärkte att du gjort fel skämtar säkert med dig!

La du ut en bild på facebook och fick dåliga reaktioner eller vad är problemet?
Citera
2015-11-01, 19:08
  #3
Avstängd
Jag ser till Svenska kvinnors och mäns lika värde men det blir svårt med alla dessa tjutgrisar till barn/kvinnor som ska dra in genusfrågan så fort något inte passar eller dom inte får uppmärksamheten dom vill ha.

Jaga om du tycker det är kul låt bli om det är tråkigt, DET ÄR 18-års gräns på Flashback så GTFO!
__________________
Senast redigerad av Morbs 2015-11-01 kl. 19:10.
Citera
2015-11-01, 19:09
  #4
Medlem
Barkbitares avatar
Svenska avundsjukan.

Det är så svårt för folk att ge andra beröm, säga kul för dig, grattis, bra gjort.

Själv har jag rest en hel del. Vissa "kompisar" frågar inte ens hur jag haft det på resan. Det känns snopet.

Jag har lärt mig att inte en berätta något, på eget initiativ. Frågar någon som är ärligt intresserad av mitt svar så är det roligt att berätta.

Berättar jag spontant, tycker nog andra att man "skryter" eller vill ha uppmärksamhet.

Riktigt bra jobbat på jakten, tjejen!!!!!!
Citera
2015-11-01, 19:11
  #5
Avstängd
Jag har inte lagt upp nån bild eller försökt skryta med det på något sätt. Jag tycker bra att det är så irriterande att ingen bryr sig bara för att jag är tjej. Det finns en kille som är några år äldre i laget och han får massor med uppmärksamhet för att han har skjutit en älg på 3 år och alla kommer ihåg det.
Citera
2015-11-01, 19:13
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mosstrollet00
Jag har inte lagt upp nån bild eller försökt skryta med det på något sätt. Jag tycker bra att det är så irriterande att ingen bryr sig bara för att jag är tjej. Det finns en kille som är några år äldre i laget och han får massor med uppmärksamhet för att han har skjutit en älg på 3 år och alla kommer ihåg det.


Bullshit eller så är ditt jaktlag fyllt av idioter!
Citera
2015-11-01, 19:15
  #7
Medlem
Grasstomouths avatar
3 älgar på en säsong är inte dåligt. Speciellt inte om det var första året. Riktigt imponerande.

Det finns folk som jagat i 15 år utan att ha fått chans att sänka en riktigt ståtlig älgtjur.

Jag förstår inte riktigt problemet. De jag känner skjuter alltid två skott, "bara för att", om den inte skulle falla direkt dvs.

Nehe, det är ju bara trevligt med kvinnor i jaktlagen. De är säkert avundsjuka bara. De erfarna gubbarna förlorar mot en ung tjej. Dessutom brukar det vara "grabbig jargong" i lagen. Säg till gubbjävlarna att det är viktigt de kollar upp sin prostata.

Sen finns det ju de som inte har något intresse av jakt heller, dessa bör du inte förvänta dig något intresse från.

Lycka till i skogen!
Citera
2015-11-01, 19:27
  #8
Avstängd
Jag gör ett antagande att din mamma eller pappa ingår i jaktlaget, vad säger dom?
Citera
2015-11-01, 19:34
  #9
Avstängd
Pappa ingår i laget men han är nästan aldrig där
Citera
2015-11-01, 19:36
  #10
Medlem
gato12s avatar
Får man verkligen ta jägarexamen som femtonåring? Man får inte köra bil eller dricka alkohol men man får handha ett skarpladdat vapen?
Citera
2015-11-01, 19:38
  #11
Medlem
tzjs avatar
Jakt är en traditionellt mansbetonad syssla, även om antalet kvinnor är ganska högt, och även fortsätter stiga.

En ung tjej som dig i det här fallet, kan jag tänka mig att männen blir lite förnärmade och avundsjuka på helt enkelt. Försök skaka av dig det och stå upp för dig och din jaktkunskap. Tids nog inser dom själva att det visst finns många alldeles fantastiskt duktiga, unga jägare runt om i landet. Både killar och tjejer.

Du får tänka på hur mansdominerat jakten fortfarande är, och att många säkert ser dig lite som en inkräktare på deras kanske sista "manliga utpost". Alla är inte trångsynta (som mig) men jag tror att du skall ställa dig över eventuella kommentarer eller brist på de samma.

Dom kommer säkerligen se din kompetens och vilja en dag, var så säker.
Citera
2015-11-01, 19:38
  #12
Avstängd
Ja det får man om man har med sig en vuxen som tar ansvar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback