Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-01, 01:23
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Jag kunde inte skriva hela titeln... ser ut som månen men verkar inte vara månen...

Någon som kan förklara denna video?
http://www.liveleak.com/view?i=716_1446334117

Den ena videon är original videon. Sedan någon som försöker reda ut det, men verkar inte lyckas...

Kan någon göra det bättre? visst kan det vara fake, men vem gör en fake video vertikal?

Är det någon sorts telefon kamera grej? dvs något spegling eller vad är det?
Citera
2015-11-01, 01:36
  #2
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Det finns en fullt logisk förklaring till detta som inte är Planet X/Niburu/whatever. En planet som skulle befinna sig på det avståndet skulle dels påverka jordens hög- och lågvatten märkbart samt dessutom inte vara helt upplyst som på bilden.

Möjliga förklaringar: hoax, försök till viral inför någon film, optisk illusion etc etc.
Citera
2015-11-01, 01:43
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det finns en fullt logisk förklaring till detta som inte är Planet X/Niburu/whatever. En planet som skulle befinna sig på det avståndet skulle dels påverka jordens hög- och lågvatten märkbart samt dessutom inte vara helt upplyst som på bilden.

Möjliga förklaringar: hoax, försök till viral inför någon film, optisk illusion etc etc.

Nej självklart är det inte någon planet...
Jag undrar bara om det finns någon astronomisk förklaring... eller ja... den bästa förklaringen...
Hoax... känns faktiskt inte så... brukar kunna sniffa dom rätt snabbt...
Viral grej (dvs hoax igen)... njae... känns inte så...

Optisk illusion.. ja möjligen... men hur? som den andra videon visar så ser man ju 2 st "lens flares"... vilket gör optisk illusion lite knepig även det...
Citera
2015-11-01, 01:57
  #4
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nej självklart är det inte någon planet...
Jag undrar bara om det finns någon astronomisk förklaring... eller ja... den bästa förklaringen...
Hoax... känns faktiskt inte så... brukar kunna sniffa dom rätt snabbt...
Viral grej (dvs hoax igen)... njae... känns inte så...

Optisk illusion.. ja möjligen... men hur? som den andra videon visar så ser man ju 2 st "lens flares"... vilket gör optisk illusion lite knepig även det...

Här har du förklaringen. Reflektioner i kameralinsen kombinerat med en lågpannad amerikansk kärring verkar vara förklaringen bakom detta. Detta länder mig till slutsatserna att hon 1) är en extrem idiot som inte tänkte på att vidimera sitt "fynd" annat än genom kameralinsen eller 2) är medveten om att detta är falskt och lägger ut det ändå, komplett med kommentatorsspår, med motivet att få fler views eller allmänt fiska efter uppmärksamhet.
Citera
2015-11-01, 02:24
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Här har du förklaringen. Reflektioner i kameralinsen kombinerat med en lågpannad amerikansk kärring verkar vara förklaringen bakom detta. Detta länder mig till slutsatserna att hon 1) är en extrem idiot som inte tänkte på att vidimera sitt "fynd" annat än genom kameralinsen eller 2) är medveten om att detta är falskt och lägger ut det ändå, komplett med kommentatorsspår, med motivet att få fler views eller allmänt fiska efter uppmärksamhet.

Ah detta är förklaringen! Tack!

Det knepiga är dock att om detta endast är en lins effekt (dvs med en "dubbellins" dvs en plastbit, typ hennes "vattentäta" telefon case)... så ser man ju inte detta i "verkligheten" utan enbart efter man tittat på vad man filmat...

Men men visst nummer 2... mixat ljudet med vad hon filmade och sedan lade dit ett kommentator spår som du säger... tycker ändå vertikal grejen tyder på dum Amerikan... jaja dvs lägga mixa in hennes kommentarer låter för smart... men det kanske är standard nu i telefoner/appar... så även en dum Amerikan fixar det :-)
Citera
2015-11-01, 02:47
  #6
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ah detta är förklaringen! Tack!

Det knepiga är dock att om detta endast är en lins effekt (dvs med en "dubbellins" dvs en plastbit, typ hennes "vattentäta" telefon case)... så ser man ju inte detta i "verkligheten" utan enbart efter man tittat på vad man filmat...

Men men visst nummer 2... mixat ljudet med vad hon filmade och sedan lade dit ett kommentator spår som du säger... tycker ändå vertikal grejen tyder på dum Amerikan... jaja dvs lägga mixa in hennes kommentarer låter för smart... men det kanske är standard nu i telefoner/appar... så även en dum Amerikan fixar det :-)

Som dom skrev i länken så vore det ju helt orimligt med ett sånt här fenomen att bara en gammal nucka på en strand ska ha dokumenterat det. Rimligen borde hundratals liknande filmer av samma fenomen svepa över internet i detta nu, men det gör icke det.

Jag tänker mig snarare att hon ser det genom linsen när hon filmer och inte IRL, eftersom fenomenet är hyfsat nära solen och hon torde bli bländad om hon riktar ögonen så direkt mot solen.
Citera
2015-11-01, 10:05
  #7
Medlem
Det är också förvånansvärt många som aldrig sett bisolar, halo eller liknande vädersolsfenomen och blir ytterst förvånade när man pekar på dem. Man tittar inte gärna mot solen.
Citera
2015-11-01, 10:39
  #8
Medlem
Sereenas avatar
Ser ut att vara en synvilla (optisk illusion pga brytningen av ljuset, vädersol/bisol, "sun dog").
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback