Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-13, 10:17
  #13
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Instämmer med Cadenza. En spiralbrännare konstrueras med väldigt enkla medel, kräver ej kylvatten, ger relativt bra sprit, är hyfsat säker att använda, och är inte sådär hysteriskt långsam som en plastis.

Vill du ha högre kapacitet i meningen mängd färdig produkt per tidsenhet och samma eller större renhet en spiralbrännare ger, utan att anläggningen blir orimligt stor, är det nog tyvärr så att alternativen nästan kräver en del hett metallarbete, antingen lödning eller svetsning. Möjligen kan du komma undan med att bara borra och såga om du gör marknadsresearch och en betydande investering för att pussla ihop allt av befintliga VVS-grejor, men det skulle jag inte rekommendera.

Är inte renheten högprioriterad, eller du rent av är ute efter lite mer hantverksmässig tillverkning av klassiska spritsorter, så räcker en vanlig enkelpanna utan kolonn. En sådan kan du konstruera på massor av olika vis, men består i grunden alltid av ett kokkärl och en kylare. Variationen ligger i detaljerna. Huvudsaken är att det är tätt i meningen att enda vägen ut för den förångade spriten är genom kylaren, och att kylaren har tillräcklig kapacitet att kyla all ånga tillbaka till vätskefas. Hur man sedan åstadkommer det är upp till var och en. Googla på "DIY pot still" så hittar du massa konstruktionsförslag.

Falukropp verkar vara en veteran på området, kanske han vet om denna kinesiska apparat är så "epa" som den ser ut? Tanken är att bränna långsamjäst potatismäsk i den för snaps av god kvallite utan kolrening. Då är jag lite fel ute va?
https://www.aliexpress.com/item/High...08.4.27.pRVn20
Citera
2016-09-13, 13:23
  #14
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Falukropp verkar vara en veteran på området, kanske han vet om denna kinesiska apparat är så "epa" som den ser ut? Tanken är att bränna långsamjäst potatismäsk i den för snaps av god kvallite utan kolrening. Då är jag lite fel ute va?
https://www.aliexpress.com/item/High...08.4.27.pRVn20

Kokaren du länkar är en väldigt karakteristisk enkelpanna. I den stora byttan har du din mäsk, i burken med kopparrörspiralen har du vatten som kyler och kondenserar ångorna inne i röret. Det finns ingen kolonn. Av bilderna att döma skulle jag inte vilja kalla konstruktionen epa, däremot kanske den inte är så lämpad för att göra mer eller mindre neutral sprit som inte behöver kolrenas. Till det vill du ha en kolonnbrännare.

Vitsen med kolonnen är att du får omdestillationer. Du kan grovt se det som att ångorna stiger upp i kolonnen, kondenserar ut på kolonnens fyllning, rinner ner en bit i kolonnen, och kokar av igen värmd av de varmare ångorna längre ner. Varje avkokning blir det renare och starkare. Spriten "klättrar" under det att den blir renare och starkare etappvis upp mot kolonnens topp, där du gör uttag.

Man brukar tala om teoretiska bottnar i kolonner. Du kan se det som att varje teoretisk botten motsvarar en omdestillation i enkelpanna. Skulle säga att 7-9 teoretiska bottnar är norm för de moderna konstruktioner som används i Sverige. Det är givetvis en kompromiss mellan renhet och tidsåtgång, fler bottnar ger renare sprit, men det tar också längre tid.

Du inser säkert själv att det blir väldigt opraktiskt, och dessutom förenat med stora förluster, att åstadkomma sprit av samma renhet med en enkelpanna, om renhet nu är målet.

Det ska dock sägas att absolut renhet inte alltid är önskvärt. Det är just "föroreningarna" som ger våra klassiska spritsorter sin karaktär. Skälet till att whisky är rökigt är exempelvis att en del rökaromer från den torvrökta malt som mäsken gjorde på inte har skilts av vid destillationen. Körde du whiskymäsk i en effektiv kolonnbrännare skulle den smaka som vilken neutral sprit som helst.

Fördelen med en kolonnbrännare är att den är anpassningsbar, du kan styra antalet omdestillationer. Högre effekt och/eller mindre fyllning i kolonnen kommer ge färre omdestillationer. Du kan till och med köra den som enkelpanna utan fyllning, vilket du ju alltid gör under strippningen. Nackdelen är förstås att den tar mer plats, och är mer komplicerad att tillverka/dyrare att köpa.

Det finns färdiga kolonnbrännare att köpa, men om jag ska ge min personliga rekommendation, så bygger du en VM eller LM-brännare själv . Vad det gäller destillationsteknik ligger vi i framkant i vår del av världen. Du får förmodligen bättre resultat med en hemmakonstruktion av etablerat snitt än du får med något du beställer hem från öst.

Här har du lite grundläggande om några etablerade typer. Utgå därifrån, läs sedan på så mycket du bara orkar om de olika typerna, besluta dig för vad du vill ha, och sätt igång att bygga.

Jag lever förresten i den där masspsykosen kring att ångorna ska ha kontakt med koppar för bästa smak på slutresultatet, och bygger således helst i detta material. En välpolerad kopparkokare är dessutom en fröjd för ögat. Vill du hellre bygga i rostfritt kan du förstås göra det också. Man kan alltid använda kopparull som kolonnfyllning, det används bl a som filtermaterial till större turboaggregat.

Ja, och är det nåt mer du undrar är det förstås bara att fråga. Ett tips är att du inte går helt på mina åsikter, utan även tar reda på vad andra har att säga om det här. Märkligt nog är hembränning ett område där utveckling fortfarande sker, trots att det är något man hållit på med i hundratals år.
Citera
2016-09-13, 21:06
  #15
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jag lever förresten i den där masspsykosen kring att ångorna ska ha kontakt med koppar för bästa smak på slutresultatet, och bygger således helst i detta material.

Tackar för bra tips.
Ang koppar så byggde jag och ett par kompisar våran första brännare av en 10l pepperonidunk, en 2l kaffeburk och en bit kopparrör. Ett dilemma som uppstod var att spriten blev blågrön av ärgen i kopparröret, något som försvann efter kolrening. Har du haft samma problem?
Citera
2016-09-13, 21:48
  #16
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Tackar för bra tips.
Ang koppar så byggde jag och ett par kompisar våran första brännare av en 10l pepperonidunk, en 2l kaffeburk och en bit kopparrör. Ett dilemma som uppstod var att spriten blev blågrön av ärgen i kopparröret, något som försvann efter kolrening. Har du haft samma problem?

Åh, blir alldeles varm i kroppen av att höra talas om sådana där freestylebrännare. Det är så genuint på något vis

Har aldrig haft det problemet, men då har jag också varit väldigt noga med rengöringen innan första körningen med ny utrustning. Brukar vaska det omsorgsfullt för att vara säker på att vara av med allt flussmedel från lödningen - det brukar vara zinkklorid och annat inte helt nyttigt jox - och sedan går jag över det hela även invändigt med Autosol för att minimera ojämnheter, och därmed korrosionsrisk. Därpå ytterligare en vask. Till sist kör jag in med lite gammal svans från någon tidigare bränning innan jag tar grejorna till produktion.

Har du använt redan ärgiga rör, och det har rört sig om vattenlösliga kopparsalter - merparten av de vanliga salterna är det - så kommer det givetvis lösas upp under destillationen och följa med. Det borde dock vara ett övergående problem. Misstänker att jag själv är onödigt nitisk med rengöringen.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2016-09-13 kl. 21:51.
Citera
2016-09-13, 21:55
  #17
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Åh, blir alldeles varm i kroppen av att höra talas om sådana där freestylebrännare. Det är så genuint på något vis

Har aldrig haft det problemet, men då har jag också varit väldigt noga med rengöringen innan första körningen med ny utrustning. Brukar vaska det omsorgsfullt för att vara säker på att vara av med allt flussmedel från lödningen - det brukar vara zinkklorid och annat inte helt nyttigt jox - och sedan går jag över det hela även invändigt med Autosol för att minimera ojämnheter, och därmed korrosionsrisk. Till sist kör jag in med lite gammal svans från någon tidigare bränning innan jag tar grejorna till produktion.

Har du använt redan ärgiga rör, och det har rört sig om vattenlösliga kopparsalter - merparten av de vanliga salterna är det - så kommer det givetvis lösas upp under destillationen och följa med. Det borde dock vara ett övergående problem. Misstänker att jag själv är onödigt nitisk med rengöringen.

Ja den apparaten var ett kul projekt. Vi tätade mellan locket och pepperoniburken med strösocker och lite vatten, sockerkletet stelnade i skarven när temperaturen ökade men kanske inte säkraste metoden
Blir sugen på att löda ihop en kopparbrännare nu. Antar att man behöver en gassvets och att det inte räcker med blåslampa?
Citera
2016-09-13, 21:58
  #18
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ja den apparaten var ett kul projekt. Vi tätade mellan locket och pepperoniburken med strösocker och lite vatten, sockerkletet stelnade i skarven när temperaturen ökade men kanske inte säkraste metoden
Blir sugen på att löda ihop en kopparbrännare nu. Antar att man behöver en gassvets och att det inte räcker med blåslampa?

En blåslampa duger alldeles utmärkt, även för silverlod. Du behöver ingen acetylenlåga om det är det du menar. Använder du tennlod (som kräver lägre temp, men ger svagare förband) så se till att få tag på sådant för VVS-bruk. Elektroniktennlod innehåller ofta en del rätt obehagliga legeringsmetaller.
Citera
2016-09-13, 22:05
  #19
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
En blåslampa duger alldeles utmärkt, även för silverlod. Du behöver ingen acetylenlåga om det är det du menar. Använder du tennlod (som kräver lägre temp, men ger svagare förband) så se till att få tag på sådant för VVS-bruk. Elektroniktennlod innehåller ofta en del rätt obehagliga legeringsmetaller.
Låter bra, man bör ha ganska fint munstycke för att rikta lågan med precision antar jag?
Det blir nog till att spåna på lite olika konstruktioner och införskaffa material

Är det en bra eller dålig ide att använda ett förtent kokkärl?
Citera
2016-09-13, 22:12
  #20
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Låter bra, man bör ha ganska fint munstycke för att rikta lågan med precision antar jag?
Det blir nog till att spåna på lite olika konstruktioner och införskaffa material

Är det en bra eller dålig ide att använda ett förtent kokkärl?

Njaee, det behöver du inte ha. Det gör inget om du värmer upp materialet långt från lödstället också. Snarare vill du ha ett rejält munstycke som orkar hålla värmen i mer än bara lödstället, koppar leder bort värme synnerligen bra.

Jag tror det är hugget som stucket om kärlet är förtent, eventuella tennsalter blir ju kvar i kärlet vid destillationen, men om jag kunde välja hade jag ju valt något som inte var det.

En annan variant är att använda en rostfri gryta, och göra resten i koppar. Silverlod funkar alldeles utmärkt på rostfritt också, bara du slipar rent lödstället med fin smärgelduk eller något precis innan du löder. Kan du ställa in brännaren, försök att köra med så lite syre du bara kan, du vill optimalt ha en något reducerande låga.
Citera
2016-09-14, 00:11
  #21
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Njaee, det behöver du inte ha. Det gör inget om du värmer upp materialet långt från lödstället också. Snarare vill du ha ett rejält munstycke som orkar hålla värmen i mer än bara lödstället, koppar leder bort värme synnerligen bra.

Jag tror det är hugget som stucket om kärlet är förtent, eventuella tennsalter blir ju kvar i kärlet vid destillationen, men om jag kunde välja hade jag ju valt något som inte var det.

En annan variant är att använda en rostfri gryta, och göra resten i koppar. Silverlod funkar alldeles utmärkt på rostfritt också, bara du slipar rent lödstället med fin smärgelduk eller något precis innan du löder. Kan du ställa in brännaren, försök att köra med så lite syre du bara kan, du vill optimalt ha en något reducerande låga.

Tackar för tipsen. Får googla och spåna lite på vilken brännartyp som passar mitt potatisprojekt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback