Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-31, 22:49
  #1
Moderator
Ruskigbusss avatar
Staffan Heimerson för fram en intressant synpunkt i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21680570.ab

Citat:
Låt oss slippa tjafsandet om integrationen

Det är ett jävla tjat om integration.
Vi baserar vår främlingsfientlighet på det luddiga begreppet integration: ”Vi får inte låta flyktingkrisen bli integrationens fall”, heter det i ett debattinlägg. ”Sverige har i dag inte resurser att klara integrationen”, lyder mantrat politiker emellan. ”Katastrof, utan integration står vår välfärd på spel.”
Integration betyder, enligt ordboken, ”samordnande till ett helt, införliva”. På vardagssvenska: Om vi ska vi ta emot dom, måste dom bli som vi.
Måste dom?

Poängen med flyktingmottagning är att invandrarna blir skärvor i ett mångkulturellt samhälle. Naturligtvis ska de genom jobb försörja sig själva så snabbt det bara går. I samtal med arbetskamraterna – till skillnad från påtvingad svenskundervisning – lär de sig svenska. I övrigt får de bli hur mycket eller hur lite svenska de vill. ”Jag sköter mig”, ska invandraren kunna säga, ”låt mig vara den jag är, tack”.

Hans poäng är att de som kommer hit bör behålla sin egenart, så länge de kan kommunicera med omgivningen, försörja sej och sin familj, följa landet lagar.

Han ser inte heller något negativt i att de samlas i enklaver där de kan stötta varandra.

Han listar några exempel där det har fungerat ganska bra. Jag är övertygad om att det finns de som kan lista fall där det inte gått så bra.

I de bästa av världar har han naturligtvis rätt, det finns inget som helt skäl att kräva av någon att de skall vara som alla andra. Tvärtom, mångkulturens goda sidor är ju att vi kompletterar varandra med kultur och personligheter som annars vi skulle gått miste om.

Tyvärr så kan det också finnas nackdelar. Ghettofiering, inkrökthet och uteslutning av de som är annorlunda är ju inte vacker oavsett om det är Djursholm eller Husby det handlar om. Sharia-spöket som alla invandrarrädda alltid viftar med är ju kanske det mest flagranta, men även utfrysning av bögar, politisk likriktning osv, bör ju motverkas.

Vad säger ni?
Citera
2015-10-31, 23:01
  #2
Medlem
fittsoppas avatar
Ser det som ganska sjukt att tvinga folk att vara på ett visst sätt som statlig grej, samtidigt är det bra om i alla fall grundläggande saker som att prata funkar. tycker inte det är fel att dom lär sej via jobb om dom nu skulle göra det
Citera
2015-10-31, 23:09
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Integration betyder, enligt ordboken, ”samordnande till ett helt, införliva”. På vardagssvenska: Om vi ska vi ta emot dom, måste dom bli som vi.

Det är ju precis det integration inte är! Det är assimilation!
Citera
2015-10-31, 23:14
  #4
Medlem
Jessica.Amins avatar
E de inte mer naturligt att "svenskar" assimileras till de sverige som växer fram. När 100 tals nya kulturer möts o skapar nåt nytt då måste vi va väldigt rädda om de kulturella influenserna o då får väl "svensken" lära sig o ta steget tillbaka. Assimileras till de nya sverige
Citera
2015-10-31, 23:14
  #5
Medlem
Begreppsförvirring!

Integration betyder i klartext att vi ska "smältas ihop" till en enhet. Dvs infödda ska ta till sej delar av invandrarnas livsstil, åsikter etc och invandrarna ska ta åt sej "det svenska". Var och en kan ju fundera på hur det ska gå till. Och på resultatet.

Assimilering är ett bättre uttryck - invandrarna ska anamma/inordna sej vår livsstil, våra åsikter och rent allmänt "bli svenska", vara lojala mot värdlandet och bara gilla läget. Den biten finns t o m med i FN:s texter om asylrätt och flyktingregler. Och assimilering fungerar hyfsat bra. Våra arbetskraftsinvandrare på 60/70-talet blev assimilerade i ganska hög grad.

Och nej, integration är dömd att misslyckas, åtminstone under de närmaste 200 åren eller nåt. Det är alltför stora mentala och kulturella avstånd för att det ska kunna fungera.

Assimilering hade varit möjlig, men..inte med den mängd och hastighet som vi importerar oliktänkande. Assimilering förutsätter att samhället sätter ner foten knallhårt mot t ex sharia-idiotin, kriminalitet och allt annat skit vi får hit - OCH att det finns jobb till alla. Så...good luck.

Jag vet inte om TS fråga egentligen är rätt formulerad. Vad ska diskuteras?
Citera
2015-10-31, 23:21
  #6
Medlem
Det Heimersson och andra missar är att fungerande mångkulturella länder vuxit fram sakta så att de olika grupperna fått tid att hitta fungerade sätt att leva tillsammans och att de ofta hade olika nischer som erkändes som viktiga av alla andra grupper. Dessutom finns det sällan mer än 4-5 etniska grupper som är dominerande. I Sverige verkar varenda djärva folkspillra tro att de plötsligt blivit ett häskarfolk.
Citera
2015-10-31, 23:32
  #7
Medlem
"I Sverige verkar varenda djärva folkspillra tro att de plötsligt blivit ett häskarfolk. "

Skitbra poäng. Grejen med en fungerande invandring är samma som all annan uppblandning - sker det för fort så blir det problem.

En fungerande assimileringsprocess kräver en massa av invandraren, och även samhället måste ha (och ge) ett utrymme för invandraren att bli en del av det.

Samhället: Arbetstillfällen är det första kravet. Antalet man blandar upp med är det andra. Bostäder. Inga ghettobildningar tillåts.

Invandraren: Att nykomlingen inte insisterar på att vifta med "annorlunda" beteenden i tid och otid. Respekt och kunskap om värdlandet är väl självklarheter. SPRÅKET...

Så fungerar det i vilken klubb som helst - vill du vara med i den, lär dej hur den funkar och försök bli en tillgång för den. Men var osynlig medans du är "hangaround". Efter att du blivit fullvärdig kan din särart kanske uppskattas, men vifta inte folk i ansiktet med den.
Citera
2015-10-31, 23:42
  #8
Medlem
Jag har alltid använt ordet integration som betydande att invandrare inom rimlig tid (det kan få ta några år, det är helt okej):

lär sig tillräckligt bra svenska för att kunna fungera i normala sammanhang (ha ett jobb, besöka myndigheter, ta till sig samhällsinformation med mera) - dock behöver den inte vara felfri

som kollektiv betraktat försörjer sig själva i åtminstone nästan lika stor utsträckning som genomsnittet av medborgarna (dvs - det är okej att vissa är arbetslösa med mera, siffrorna ska bara ligga relativt nära snittet för Sverige som helhet)

som kollektiv betraktat inte är mer kriminellt belastade än genomsnittet av Sverige som helhet (det är "okej" att vissa bryter lagen, inte okej egentligen lika lite som när vem som helst bryter mot lagen)

accepterar och respekterar att Sverige är ett sekulariserat samhälle (de får gärna fortsätta tro på vad de vill, bära hur roliga mössor de vill - så länge deras tro håller sig inom våra lagars gränser) och att religion i vårt samhälle inte har en unik särställning med något större inflytande på hur samhället ser ut och att i Sverige får alla religioner kritiseras, debatteras och diskuteras


Sen får de vara sig själva för allt vad mig anbelangar - de får äta vad de vill, de får gärna religiösa lokaler att träffas i, klä sig hur de vill, dansa ringdanser eller vad det nu är de vill få ut av sin etnicitet.

Nu förstår jag att jag missförstått vad integration betyder. Vad finns det för ord jag kan använda för att beskriva vad jag anser utan att behöva dra en hel uppsats varje gång jag ska uttrycka mig?

Eller är detta nåt slags sätt att kapa ordet "integration" och förvrida innebörden till nåt fult för att döda debatten?

Jag förstår mindre och mindre av dagens samhälle - det jag lärde mig i skolan stämmer inte. Jag trodde jag visste vad "rasist" var men nuförtiden betyder det tydligen att man är missnöjd med hur våra etniskt svenska politiker klarar av... ja nu kan jag ju inte säga integrationen så nu kan jag inte längre uttrycka mig.
__________________
Senast redigerad av enondgris 2015-10-31 kl. 23:53.
Citera
2015-10-31, 23:50
  #9
Medlem
Du kan lugnt använda ordet integration på det viset du menar. De flesta vanliga människor ser nog på det som du. Fast det du beskriver är faktiskt mer en assimilering. Inte mycket av invandrarnas tankesätt/vanor/kultur tas emot eller införlivas i "det svenska" i din beskrivning.

En komplett integration är en tango för två. 50/50 på gott och ont.
Citera
2015-11-01, 00:01
  #10
Medlem
Ja - jo, jag har inget emot att ta till mig andra kulturer heller. Men det känns som att man på vissa ställen i debatten verkar tycka att "integration" är nåt fult som innefattar att invandrare ska lära sig perfekt svenska, klä sig som svenskar, ge upp sina religioner, sluta med alla sina seder och bruk och bli helt och hållet exakt som etniska svenskar är.

Jag finner det lite märkligt att debatten börjar dra åt det hållet. Särskilt som Heimersson börjar med att säga att vi inte ska prata om "integration" för att sen ge en massa exempel på lyckad "integration".

Jag tror inte jag förstår riktigt...
Citera
2015-11-01, 00:19
  #11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Ja - jo, jag har inget emot att ta till mig andra kulturer heller. Men det känns som att man på vissa ställen i debatten verkar tycka att "integration" är nåt fult som innefattar att invandrare ska lära sig perfekt svenska, klä sig som svenskar, ge upp sina religioner, sluta med alla sina seder och bruk och bli helt och hållet exakt som etniska svenskar är.

Jag finner det lite märkligt att debatten börjar dra åt det hållet. Särskilt som Heimersson börjar med att säga att vi inte ska prata om "integration" för att sen ge en massa exempel på lyckad "integration".

Jag tror inte jag förstår riktigt...

Regel nr 1.

Heimerson och likasinnade är ofta INTE konsekventa eller stringenta i sina resonemang. De säger lite vad-som-helst som talar för det, som de förespråkar - även om det inte hänger ihop med annat, som de också förfäktar. De begrepp som de använder betyder därför än si och än så.

Det är en slags härskarteknik, att du inte förstår riktigt... det är liksom meningen att du ska känna dig förvirrad och tystna.
__________________
Senast redigerad av Meiji 2015-11-01 kl. 01:06.
Citera
2015-11-01, 00:23
  #12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
En rad vederhäftiga inlägg förekommer det som omedelbart comes to mind; varken Heimersson eller Ruskigbuss verkar kunna skilja mellan integration och assimilation.

Men det är ett jävla tjat om denna "integration". Somalier som levt här i 20 år, aldrig gjort ett handtag, kan tre, fyra fraser på svenska... jävligt långt ifrån att "integreras". Och finns ens viljan? Nej.

Själv har jag gett upp integrationsspåret. Även om gränserna stängdes idag har vi kanske en miljon i det fru Nilegård-Batra kallar "det nya utanförskapet" (budkaveln har uppenbarligen gått inom M att tala om det som ett "nytt" fenomen, kanske för att glömma deras egen import av närmare miljonen bidragsmigranter).

Låt säga att vi har kanske 300k om inte fundamentalistiska muslimer så ivf klart icke-sekulära. Den enda framkomliga lösningen här (om inte S plockar fram sin gamla tvångssteriliseringspolitik) är total och fullständig segregation! Ge upp Rosenborg, Tensta, Biskopsgården etc. Detta har massor av fördelar.

- välfärdssamhället kan räddas. Dessa muslimska enklaver blir helt självstyrande, de skattebefrias nästan till hundra procent (nja en gnutta motsv delfinansiering av försvaret och infrastruktur) samtidigt tas inte en krona från de svenska territorierna till bidrag, A-kassa, SFI etc, Sverige förblir 98-99 % av vår nuvarnade geografiska yta. Sharialagar och imamstyre? Javisst. Sjukvård, skola etc sköts helt enligt deras eget förmenande. Det blir ett slags inverterat gated community.

- orättvist mot de svenskar och sekulära som idag bor där? Initialt ja, men då flyttar man bara till ett väl definierat svenskt område, oavsett etnisk bakgrund.

Så här kommer det att bli. Kom ihåg var ni läste det först. Obs! Så här kommer det bli i bästa fall, fortsätter det som nu har vi muslimsk majoritet om 15-20 år och med islams radikalisering kommer svensken ställas inför valet att konvertera eller dö.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback