Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-07, 21:51
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är alldeles riktigt. Har man inte kompetens eller omdöme (och, det är ju i stort det som prövas i licenssystemet för jakt eller målskytte) skall man rimligtvis inte ha vapen - det tycker nog inte vapenfrihetsivrarna heller, egentligen.

Men en poäng som ofta lyfts fram (av oklara skäl, i alla fall i stabila demokratier) är att man behöver vapen för att skydda sig mot myndigheterna, varvid registrering (framförallt) och kompetensbevis och vapentillstånd (sekundärt) blir känsliga frågor.

Men har man jänkebil, Uno Mygg-dojor, sydstatsflaggan på väggen och går i "Make America Great Again"-keps kan man väl tänkas tycka att USA-regelverket (också) är världens bästa förhållningssätt till vapen. Vissa saker gör sig dock bättre (?) där.

Du är väldigt föraktfull mot frihetsälskare.

Önskan för vissa individer att ha en oregistrerad bössa behöver ju inte bara ha brottsligt uppsåt, eller bero på inkompetens eller dumhet. Staten kan använda licensregister för att avväpna medborgare vid en statskupp eller naturkatastrof.

Jag vill ändå poängtera att jag avråder TS och likasinnade från sitt inköp, utan att moralisera. Att åka dit för vapenbrott ser inte så bra ut i CV:n.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2017-10-07 kl. 21:54.
Citera
2017-10-08, 08:27
  #26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du är väldigt föraktfull mot frihetsälskare.

Önskan för vissa individer att ha en oregistrerad bössa behöver ju inte bara ha brottsligt uppsåt, eller bero på inkompetens eller dumhet. Staten kan använda licensregister för att avväpna medborgare vid en statskupp eller naturkatastrof.

Jag vill ändå poängtera att jag avråder TS och likasinnade från sitt inköp, utan att moralisera. Att åka dit för vapenbrott ser inte så bra ut i CV:n.

Läser du inläggen du argumenterar mot?

Invändningen (den frihetliga, principiella) mot vapenregister är ju att ingen (inte ens myndigheterna) skall veta att man har vapen. Den är självklar och begriplig, särskilt utifrån USA:s horisont, och måste hanteras, där.

Huruvida den invändningen är relevant för svenska förhållanden har jag redogjort för massor av gånger. Alla får tycka vad de vill. Jag brukar få höra att jag är en vänstervriden förbudsivrare utan demokratiuppfattning därför att jag tycker det fungerar bra hos oss .

Du fick istället precis myggjagare och keps av mig. Deal with it...
Citera
2018-12-06, 08:21
  #27
Medlem
Pastellfisks avatar
Bumpar den här.

Förutsatt att man lyckas införskaffa en hagelknakare i lyckans förlovade land, hur lätt/svårt är det att få in den i Sverige?

Om det nu är väldigt svårt att få in den olagligt, går det att lösa det lagligt utan att ha licens? Under förutsättning att bössan köpts, registrerats och betalts enligt konstens alla regler i Österrike vill säga.

PS. Ingen moralpredikan nu.
Citera
2018-12-06, 14:55
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Bumpar den här.

Förutsatt att man lyckas införskaffa en hagelknakare i lyckans förlovade land, hur lätt/svårt är det att få in den i Sverige?

Om det nu är väldigt svårt att få in den olagligt, går det att lösa det lagligt utan att ha licens? Under förutsättning att bössan köpts, registrerats och betalts enligt konstens alla regler i Österrike vill säga.

PS. Ingen moralpredikan nu.

Kort svar: NEJ
Citera
2018-12-07, 05:44
  #29
Medlem
213374Us avatar
Man måste ha en adress i Österrike för att kunna köpa vapen och bevis på det. Antingen ett österriskiskt i.d/körkort eller EU i.d/pass samt räkningar typ el/gas/internet med ditt namn på.
Man kan sen köpa hagelgevär eller 22lr. Inga semi eller pump.
Det är som tidigare nämnts 3 dagars väntan så du kan inte pröjsa närmaste alkis för att handa åt dig. Du måste således känna någon medborgare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback