Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-31, 00:09
  #1
Medlem
Hej.
I huset har vi ett ADSL/router-modem. I garaget har vi dragit rn 100 meter lång nätverkskabel som ger internet till en dator. I veckan köpte jag en d-link router, kopplade in men fick bara en gul nätverkssymbol.

Vet att man kan logga in på routern med hjälp av en ipadress, vad behöver jag ändra för att få det att fungera? Går det ens eller är det egentligen en trådlös switch som jag borde ha köpt?

Peace
Citera
2015-10-31, 11:29
  #2
Medlem
varför köpte du D-link router? För att koppla på flera datorer i garaget?

Om man bara kopplar in allt enligt instruktionerna får man "Dubbel NAT" - varje router översätter IP adresser på de anslutna datorerna till nytt nätverk (t.ex. från intern adress 192.168.1.100 till intern adress 192.168.0.1 och sedan till din publika IP adress).

Man kan försöka koppla inkommande kabel på en av de fyra LAN portarna på D-Linken (inte på WAN porten) - då kan D-Link fungera som switch bara (och inte som router/switch)
Citera
2015-10-31, 15:14
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
För att ovanstående ska fungera så stäng av DHCP i dlink.
Du kan även behöva ändra routerns egen adress.
Om routern i ditt modem har adress 192.168.0.1 så ställ in dlink på 192.168.0.253.
Anslut som sagt alla sladdar till LAN portarna på dlink.

Nu har du skapat en trådlös accesspunkt med 3 LAN-portar.
Citera
2016-02-11, 15:35
  #4
Medlem
shmas avatar
En följdfråga då jag har liknande uppsättning.

Kan hans garage router fortfarande ha trådlöst om den är inkopplad i en lanport med DHCP avslaget?
Citera
2016-02-12, 09:07
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shma
En följdfråga då jag har liknande uppsättning.

Kan hans garage router fortfarande ha trådlöst om den är inkopplad i en lanport med DHCP avslaget?

Ja, det blir som sagt en trådlös accesspunkt + 4 portars switch.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback