Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-30, 13:56
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag undrar om nån har koll på vilka skalor som används inom svensk folkmusik så som dethär:

https://www.youtube.com/watch?v=ej4P6m7L-4U

Kanske lite jazzskalor eller nått?
Citera
2015-10-30, 22:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen
Hejsan!

Jag undrar om nån har koll på vilka skalor som används inom svensk folkmusik så som dethär:

https://www.youtube.com/watch?v=ej4P6m7L-4U

Kanske lite jazzskalor eller nått?

D Moll. ibland höjd sjua (D moll Harmonisk), ibland en sänkt kvint/höjd kvart (bluestonen/tritonus). Fan vet jag, det är jazz så tryck in lite kromatik samtidigt. Men inget överdrivet, utan glid in en ton under ifrån och sedan ovan ifrån samma. den typen av licks kanske funkar.

Annars är nog rytmen (shuffligt men knepigt) och notvalet inför varje givet ackord viktigare än skalan. Skalan ger dig inte ljudet, på samma sätt som att spiken inte sitter bara för att du har en hammare framför dig. Det är ett verktyg som implementeras bäst beroende på situation.
Citera
2015-11-01, 19:46
  #3
Avstängd
varsams avatar
Jag gillar också sådan musik! Dock är jag för dålig på teori för att veta om dom ens heter någonting speciellt. Mycket av fäbodsmusiken kommer väl från en gammal sångtradition dom hade för att locka till sig korna.

Man får lyssna och köra på känsla helt enkelt! Sköna toner är det hursomhelst!
Citera
2015-11-01, 20:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
D Moll. ibland höjd sjua (D moll Harmonisk), ibland en sänkt kvint/höjd kvart (bluestonen/tritonus). Fan vet jag, det är jazz så tryck in lite kromatik samtidigt. Men inget överdrivet, utan glid in en ton under ifrån och sedan ovan ifrån samma. den typen av licks kanske funkar.

Annars är nog rytmen (shuffligt men knepigt) och notvalet inför varje givet ackord viktigare än skalan. Skalan ger dig inte ljudet, på samma sätt som att spiken inte sitter bara för att du har en hammare framför dig. Det är ett verktyg som implementeras bäst beroende på situation.

Jan Johansson var ju egentligen jazzmusiker, men blev mest uppskattad för in "Jazz på svenska", d v s svensk folkmusik med jazzstuk. Musiken är alltså inte skriven med de harmonier/färgningar som Johansson använder.

En del av den äldre folkmusiken var också skriven i kyrkotonarter, t ex den dorika.
Citera
2015-11-03, 12:34
  #5
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varsam
Jag gillar också sådan musik! Dock är jag för dålig på teori för att veta om dom ens heter någonting speciellt. Mycket av fäbodsmusiken kommer väl från en gammal sångtradition dom hade för att locka till sig korna.

Man får lyssna och köra på känsla helt enkelt! Sköna toner är det hursomhelst
!

Ja, man kommer ganska långt på att bara känna sig fram. Vi är alla uppväxta med fragment från folkmusiken, den finns med oss i vårt undermedvetna. Shuffle-känsla och harmonisk moll. Föreställa sig stenåkrar, gärdsgårdar, slokhattar och hucklen. Karl Larsson-tavlor, brännvin, forsar, råmande nötkreatur och dammiga grusvägar.
Citera
2015-11-15, 21:53
  #6
Medlem
diannos avatar
Vanligt förekommande är ju "orena" toner, eller vad det nu heter.

Exempelvis en smått höjd liten ters. Svårt på piano, men old school fiol- och sångmelodier spelas ofta med lite småskeva toner. Låter väldigt schysst och väldigt folkigt, kommer inte på några bra exempel nu, men någon annan kan kanske ge förslag?
Citera
2015-11-15, 23:48
  #7
Medlem
Dur = Minor
Citera
2015-11-17, 03:13
  #8
Medlem
Tack så mycket för hjälpen, vacker musik.
Citera
2015-11-17, 04:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSinghalinne
Dur = Minor
Minor är moll
Citera
2015-11-18, 07:58
  #10
Medlem
MeTaLRubEuSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSinghalinne
Dur = Minor

Hahaha.
Citera
2015-11-19, 14:49
  #11
Avstängd
78878ds avatar
Sveriges mesta och bästa proggband Kebnekaise hade lite av den där känslan som jag tror både ni och jag tänker på!

https://www.youtube.com/watch?v=2xNaHfU0ziI



Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Vanligt förekommande är ju "orena" toner, eller vad det nu heter.

Exempelvis en smått höjd liten ters. Svårt på piano, men old school fiol- och sångmelodier spelas ofta med lite småskeva toner. Låter väldigt schysst och väldigt folkigt, kommer inte på några bra exempel nu, men någon annan kan kanske ge förslag?
Citera
2015-11-19, 15:22
  #12
Medlem
konan-babarens avatar
Jag kan starkt rekommendera heltonsskalan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback