Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-08, 10:57
  #13
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Jag fick också utsättningssymptom utav mirtan och ett flertal vänner med så visst existerar den. Även om vissa läkare nekar till det.

Vilka utsättningssymptom hade du och dina vänner? Jag vaknar på natten efter två timmars sömn och har väldigt svårt för att somna om.
Citera
2017-03-08, 22:51
  #14
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beic
Vilka utsättningssymptom hade du och dina vänner? Jag vaknar på natten efter två timmars sömn och har väldigt svårt för att somna om.

Jag sov bra ca 3h per natt resten var liksom som feberdrömmar. Vissa nätter sov jag inte alls. Så jag var konstant trött. Ökad ångest mm. Sämre välmående hela dagen
Citera
2017-03-09, 13:16
  #15
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Jag sov bra ca 3h per natt resten var liksom som feberdrömmar. Vissa nätter sov jag inte alls. Så jag var konstant trött. Ökad ångest mm. Sämre välmående hela dagen

Ja, det är svårt att sova efter att ha använt Mirtazapin. Jag somnar, men vaknar efter ett par timmar och måste ganska snart ta ett sömnmedel, för tufft att vänta in en sömn som kanske aldrig kommer. Är trött dagtid men klarare i huvudet och bättre i kondition/styrka. Hmm låter som att denna medicin är riktigt hemsk, men den hjälpte mig att sova när jag var tvungen att sova för att kunna fungera och hävde en plötslig depression. Så jag ångrar den ändå inte.

Är alla dina symtom borta nu? Hur lång tid tog det att få igen sömnkapaciteten igen?
Citera
2017-03-09, 21:24
  #16
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beic
Ja, det är svårt att sova efter att ha använt Mirtazapin. Jag somnar, men vaknar efter ett par timmar och måste ganska snart ta ett sömnmedel, för tufft att vänta in en sömn som kanske aldrig kommer. Är trött dagtid men klarare i huvudet och bättre i kondition/styrka. Hmm låter som att denna medicin är riktigt hemsk, men den hjälpte mig att sova när jag var tvungen att sova för att kunna fungera och hävde en plötslig depression. Så jag ångrar den ändå inte.

Är alla dina symtom borta nu? Hur lång tid tog det att få igen sömnkapaciteten igen?

Dem försvann direkt när jag började med mirta 15mg en vecka och nu tre veckor på 30mg. Men nag bytta nu i tisdags till escitolapram så får se om der blir några utsättningssymptom. Var uppe i 60mg mirtazapin i flera månader. Kunde börja sova från dag 1 när jag fick utöver mirtazapin även theralen oxh propavan.nu sover jag som ett barn, sova middag sen sova 10-12 h på natten.
Citera
2017-03-10, 00:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beic
Ja, det är svårt att sova efter att ha använt Mirtazapin. Jag somnar, men vaknar efter ett par timmar och måste ganska snart ta ett sömnmedel, för tufft att vänta in en sömn som kanske aldrig kommer. Är trött dagtid men klarare i huvudet och bättre i kondition/styrka. Hmm låter som att denna medicin är riktigt hemsk, men den hjälpte mig att sova när jag var tvungen att sova för att kunna fungera och hävde en plötslig depression. Så jag ångrar den ändå inte.

Är alla dina symtom borta nu? Hur lång tid tog det att få igen sömnkapaciteten igen?
Vad är det för sömnmedel du petar i dig när du vaknar mitt i natten då? Zopiklon eller Zolpidem?

Varför tar du inte enbart din sömnmedicin om du nu inte upplever Mirtazapinet som ett bra alternativ? Onödigt att ta 2st mediciner för att somna när 1 räcker menar jag bara.
Citera
2017-03-10, 10:03
  #18
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Vad är det för sömnmedel du petar i dig när du vaknar mitt i natten då? Zopiklon eller Zolpidem?

Varför tar du inte enbart din sömnmedicin om du nu inte upplever Mirtazapinet som ett bra alternativ? Onödigt att ta 2st mediciner för att somna när 1 räcker menar jag bara.

Jo, jag har börjat så nu, satt ut Mirtazapin, och har nu svårt att sova fullt ut - men inte att somna. När jag vaknar tar jag Imovane, i väldigt låg dos 1/2 eller 1/4dels 5 mg. Men känner en oro i kroppen, vet inte om det är utsättningssymptom av Mirtazapin ?
Citera
2017-03-11, 23:05
  #19
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beic
Låter hemskt! Är det verkligen utsättningssymtom efter medicinen?
Märker själv att jag är mer mig själv när jag nu är på väg att sluta. Men ångesten ligger på lur...

Ja, det är, eller närmare bestämt VAR, utsättningssymptom. Du skriver "på väg att sluta". I början av avslutningsprocessen känns det väldigt fridfullt och nöjsamt, men efter några veckor till en månad kommer de s.k. "postutsättningssymptomen" emot en som en kall och grå vägg...det är då som resan börjar.
Citera
2017-03-12, 12:50
  #20
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Ja, det är, eller närmare bestämt VAR, utsättningssymptom. Du skriver "på väg att sluta". I början av avslutningsprocessen känns det väldigt fridfullt och nöjsamt, men efter några veckor till en månad kommer de s.k. "postutsättningssymptomen" emot en som en kall och grå vägg...det är då som resan börjar.

Ingår yrsel i de tidiga och sena utsättningssymptomen? Har bara ätit medicinen i drygt en månad.
Citera
2017-03-29, 22:42
  #21
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beic
Ingår yrsel i de tidiga och sena utsättningssymptomen? Har bara ätit medicinen i drygt en månad.

Lite yrsel i den tidiga fasen, men knappt någon i den senare fasen av utsättningen.
Citera
2018-07-10, 18:38
  #22
Medlem
Ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd!
Är nu mirta-fri i ca 8 veckor. Nu dessa senaste veckorna eller så, så har jag haft det svårare.

ångesten ligger alltid på lur, konstant trött osv.

Tog aldrig mera än 7,5mg per kväll i ett år eller så. Kan det fortfarande vara utsättningsbesvär?
Citera
2023-09-02, 10:01
  #23
Medlem
Domass avatar
Ville bara säga att jag tog mirtazapin i en vecka lite lite drygt. Doser på 30 och 15 mg och jag har ganska stora abstinenskänningar.

Humörsvängningar, depression, värk osv. T.o.m. ljudkänslighet och lite ljuskänslighet.

Värst var 5 dagen som för många andra.

Så ja, mirtazapin ger absolut utsättningarsymptom. Kanske inte så extremt mycket biverkningar när man använder den men abstinens istället när man slutar.

https://www.newhealthadvisor.org/Mir...ithdrawal.html¨

https://icyhealth.com/mirtazapine-withdrawal-symptoms/

Förresten hade det varit kul o se vad TS är nu i livet, om abstinensen har släppt eller inte efter hans 9 år långa användning av läkemedlet?

En text från en länk bl.a.

The timeline of mirtazapine withdrawal can also vary depending on factors such as the dosage, duration of use, and individual physiology. However, the general timeline is as follows:

First 1-2 days: Mild symptoms such as insomnia, anxiety, and irritability
Days 3-5: Symptoms peak and may include nausea, dizziness, and headaches
Days 6-14: Symptoms gradually improve but may still be present
After 2 weeks: Symptoms should be resolved or significantly improved


https://medicalhealthauthority.com/b...e-nao-medical/
__________________
Senast redigerad av Domas 2023-09-02 kl. 10:30.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback