Jag driver eget sen ett drygt år tillbaka. Det går hyfsat, men jag vill ännu inte plocka ut några stålar ur företaget utan låter de pengar jag får in gå tillbaka in i verksamheten. Allt för att växa just nu.
Min partner försörjer oss just nu så att det går runt. När vi tog bolån så var vi båda anställda. Vårt boende har ökat i värde, drygt 30% sen vi köpte det. Så nu är det läge att binda räntan och slå ihop alla våra lån, tycker vi. Då får vi en billigare månadskostnad och alla lån samlade i ett, istället för flera små.
Att binda räntan på befintlig bank är bara att göra om vi vill. Men vill jag slå ihop lånen gör de en kreditkontroll, som jag inte går igenom.
Jag har ansökt om att flytta bolånet hos en annan bank, och de vill inte ge oss något lånelöfte pga min situation. Jag tycker att det ska vara lugnt - min sambos lön täcker som sagt våra utgifter, även om det blir en lite snålare vardag.
Hur göra? Om jag är ärlig med min nuvarande bank, känns det som att de drar öronen åt sig när de får höra att jag tjänar 0 kr och antingen vill de ge oss klart högre ränta (vi är ju en högre risk) eller så kanske de vill döda lånet vi har? Vet inte riktigt hur jag ska förhandla. Vi har så vi klarar oss men banken gillar av naturliga orsaker inte att jag har en fet nolla i inkomst.