Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Och var kommer denna brittiska popmusik från? Amerikansk inspiration.
Återigen verkar vi missa betydelsen av ordet anglofili, det är ju beundran av allt brittiskt?
Att vi använder låneord betyder inte att vi gör det pga vi beundrar språket utan för att de fyller ett syfte.
Som i sin tur kommer från brittisk och irländsk folkmusik. Vidare är ju inte det intressanta att britter och amerikaner haft kulturella utbyten, utan att svenskar anammat så väl brittiska som amerikanska kulturfenomen.
Anglofil är en person som inte är brittisk men som uppskattar brittisk kultur och anammar denna. Exempelvis när det gäller mat, sport, språk, mode, etc. Exempel på svensk beundran av just brittiska kulturfenomen har du redan fått i tråden.
Låneord kan mycket väl anses som ett tecken på anglofili, vi torde knappast ha anammat uttryck från en kultur vi inte var särskilt förtjusta i på samma omfattande vis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Att påstå att USA är WASP är direkt felaktigt, ett vanlig misstag eftersom vi exponeras av denna bild då de styrande klasserna kommer från denna bakgrund eller har adapterat denna livsstil.
Vad vi ser är drömmen om USA inte dess verklighet.
USA är grundat av just vita, anglo-saxiska protestanter, deras kultur, språk och religion har haft ett mycket, om inte det största inflytande över vad som idag utgör USA. Att en mångkulturell stat som byggts av immigranter har ett antal andra kulturella influenser är en självklarhet, men jag ser inte hur det förändrar mitt påstående.
Men du ser så klart inte drömmen, utan verkligheten? Hur kommer det sig om jag får fråga?